"Csak ketten vagyunk" - Both Miklós zenész

Film

Rendkívül erős és fontos, a könnyűzenei verslemezek történetében új fejezetet nyitó albumot készített nyolc Radnóti-költeményből a Napra együttest vezető Both Miklós - erről beszélgettünk.
Rendkívül erős és fontos, a könnyűzenei verslemezek történetében új fejezetet nyitó albumot készített nyolc Radnóti-költeményből a Napra együttest vezető Both Miklós - erről beszélgettünk.

Magyar Narancs: Mielőtt felkérést kaptál erre a lemezre, milyen viszonyban voltál Radnótival?

Both Miklós: Bölcsészként végeztem, így ismertem Radnótit, de lényegében csak az ismertebb verseit, és ha azokat leszámítjuk, nem tartozott a kedvenc költőim közé. Ezért el kellett gondolkodnom, amikor a felkérést kaptam, hogy mit tudok vele kezdeni. Előbb persze azok az ismert versek jutottak az eszembe, és az volt a kérdés, hogy milyen zenei megoldásokkal lehetne őket úgy venni fel, hogy húsz év múlva is szívesen hallgassam. Az igazi munka azzal vette kezdetét, amikor két hét türelmi időt kértem. Azalatt folyamatosan forgattam Radnóti összegyűjtött verseit, és pár nap múltán világossá vált, hogy nem az igazán ismert versek lesznek azok, amik áttörik a gátat, amik megszólaltatják bennem a zenét. És amikor megjött az első, az Este a hegyek között, ami az album nyitódala is lett, akkor bizonyosodtam meg abban, hogy el kell fogadnom ezt a feladatot, mert Radnóti behívott engem ebbe a történetbe.

MN: A többi vers akkor még nem dolgozott benned?

BM: Akkor még csak az Este... volt, aztán a Szerelmes vers jött, majd szép lassan a többiek. Nem az történt, hogy az első hónapban kiválasztottam a verseket, aztán nyüstöltem őket, hanem végig, folyamatosan forgattam a kötetet. S közben nagyon sok versre született valamilyen motívum, legalább harminccal komolyan foglalkoztam. Annyiból választottam ki azt a nyolcat, amiről azt éreztem, hogy már nem lehet vele dolgom, hogy megvalósult együtt a vers és a zene. A többinél voltak gondjaim.

MN: Mennyiben más egy ilyen lemez születése, mint amikor egy Napra-lemez készül?

BM: A legnagyobb különbség az, hogy a Napra sokkal "tudományosabb". Annak az volt a kiindulópontja, hogy én egy olyan gitáros vagyok, akinek nem sikerült a népzenével kielégítő kapcsolatba kerülnie. Hiába törekedtem a népzenének megfelelő kifejezési módra, nem tudtam elérni. Mert maga a hangszerem gátolt meg benne. És akkor készítettem egy hegedűgitárt négy húrral, a hegedűnek megfelelő hangolással, és közben megtanultam hegedülni is. Ez a "tudományos" előkészület nélkülözhetetlen volt. A Radnóti-anyag sokkal zsigeribb. Teljesen beszippantott, szinte mindent kizártam magam körül, a végén már úgy éreztem, hogy csak ketten vagyunk Budapesten, Radnóti meg én.

MN: Ettől nyilván új alapra került a kapcsolatotok.

BM: Hát persze. Szükségszerűen és nagyon. Radnóti egy életen át hatni fog rám, hiszen a zenémet alapvetően megváltoztatta. A versei körül lengő atmoszféra olyan kapukat nyitott meg, amiket addig nem ismertem. Belengte a napjaimat, körbevett, mint valami mámorfelhő. Valahol mélyen bennem lehetett mindig ez a hangulat, de eddig a bizonyítási vágy, a virtuozitás, a technikai megoldások nagyon lekötöttek. Nekem nem volt gitártanárom, és nem nagyon tudtam megítélni, hogy mire vagyok képes, vagy hogy átjön-e az, aminek a kifejezésére törekszem. Technikai szinten csak most jutottam el oda, hogy ezt a hangulatot formába tudjam önteni.

MN: Ez a forma bennem leginkább a progresszív rockra rímel. Volt ahhoz közöd?

BM: Nem. Igazán azt sem tudom, hogy mi az.

MN: Mondjuk, King Crimson.

BM: Szégyen, gyalázat, de alig ismerem. Ha Hendrixet a progresszív rockba soroljuk, akkor van hozzá közöm, de nem tudnám megmondani, hogy ennek a zenének hol vannak bennem a gyökerei. Inkább a komolyzenei élményeimhez esnek közel. Egy-egy megoldás kapcsán inkább Gubaidulinát, Schnittkét, Brucknert, Mahlert vagy Bartókot hallok bele.

MN: Az megfogható, hogy Radnóti neked most kicsodád?

BM: Hasonló érzésem volt vele, mint amit Bartóknál megéltem. Abból, amit az általános iskolában tanultam róla, nem maradt más, csak egy fekete-fehér fénykép, egy megfoghatatlan idea, amihez semmi közöm. Ha egy színes filmen gitározni láttam valakit, az egészen más volt, annak éreztem a szagát. De Bartók... És akkor egyszer csak a zenéjén keresztül elkezdett beszivárogni. Hirtelen egészen tapintható lett. És a végén már látod, ahogy vágja a körmét, és ha úgy adódna, akár megsimogathatná a fejedet. A legvégén pedig azt érzed, hogy a barátod lett. Radnótinál ugyanez volt. Hirtelen leszállt mellém, és a barátom lett. Olyan volt, mintha már nem a "nagy költő" lenne, hanem a szövegíróm, akivel együtt dolgozunk valamin. Abban a magányban szükségszerűen ketten lettünk.

MN: Miféle magányban?

BM: Abban, amit önmagamnak okoztam. Semmi mással nem tudtam foglalkozni, és ez beletaszított. Szeptemberben kaptam a felkérést, és márciusig dolgoztunk a lemezen. Novemberben már meglehetősen zűrösen festett a történet. Akkor már semmi mással nem tudtam foglalkozni. Bárhová mentem, képtelen voltam figyelni, azt éreztem, hogy teljesen fölöslegesen vagyok ott. De aztán, amikor az utolsó demót megcsináltuk, és végighallgattam, olyan harmóniát éreztem, és olyan boldogság öntött el, ami az életemben eddig csak nagyon-nagyon ritkán. Már azért a pillanatért megérte az árát. Nagy ára volt. Emberi kapcsolatokban mérve is sokba került.

MN: Az mikor derült ki, hogy nem Napra-, hanem Both Miklós-lemez lesz?

BM: Csak a legvégén, addig ezzel egyáltalán nem foglalkoztunk. Más kérdés, hogy a zenekar egy kicsit eleve tartott a lemez világától, hiszen a szöges ellentétébe akartam taszítani annak, amit kialakítottunk a Naprával. Ez valamilyen szinten előrevetítette, hogy jobb, ha nem Napra-lemezként jelenik meg, de végül is az döntött, hogy Gryllus Dani (a Hangzó Helikon kiadványok szerkesztője - a szerk.) kifejezetten jelezte, hogy ez a sorozat egy költő és egy zenész találkozásáról szól.

Figyelmébe ajánljuk

Mi, a színek

  • Kiss Annamária

Már az elején világos, hogy a színeknek jelentőségük lesz. A gárda egyik fele piros és fehér ruhát visel, vannak, akik talpig pirosban játszanak, mint az életre kelt Mefisztó (Szacsvay László) is (jelmez: Nagy Fruzsina). A hatalom kiszolgálói, a megalkuvók púderrózsaszínben virítanak.

Perpatvar mobile

A XXI. magyar tánc – e-moll hangneme ellenére életteli verbunkos – szinte csak szignálként szolgál a Fesztiválzenekar Brahms-koncertjén: természetesen arra várunk, hogy a hegedűre és csellóra írt Kettősverseny felcsendüljön, amelynek komponálását maga a szerző egy levelében „mulatságos ötletnek” nevezett. Nem véletlenül: ez egy hálátlan műfaj.

Huszonhét másodperc

  • Pálos György

A történet közismert: az indiai-brit származású, jelenleg az Egyesült Államokban élő Salman Rushdie-ra az 1988-ban megjelent Sátáni versek című regénye miatt Homeini ajatollah a megjelenést követő évben kimondta a fatvát, amely szerint minden muszlim joga és kötelessége végrehajtani rajta a halálos ítéletet.

Kampány

Amikor az idiotizmus a megszokottnál is erősebben tombolt egy aktuális kampányban, egy-egy mondat erejéig rendre kitértünk arra: a Fideszben vajon mit gondolhatnak odafönt a saját szavazóikról? Mire taksálják őket, akik döntenek arról, hogy milyen ún. narratívával etessék azt a tömeget, amelynek a jólétüket (tízemeletes jacht, orangerie meg fakazetta, lásd mint fent) köszönhetik. (Persze, pontosan tudjuk a választ: az urak számára annyit érnek a híveik, amennyijük van.)

Elandalodni Andalúziában

Spanyolhon. Tarka hímü rét. Tört árnyat nyujt a minarét. Bús donna barna balkonon mereng a bíbor alkonyon… álljunk csak meg egy pillanatra, nem is oly bús, inkább vidám, széles mosolyához milyen jól áll ez a fess ezredes! Aire fresco… hermosos caballos… bien, mi coronel. Jerez szőlővesszeiről szakadatlan csepeg valami kis nektár.

Az élet kapuja

  • Jeszenszky Géza
Sokan, de talán nem elegen érezzük ebben az országban, hogy sokszázadnyi megpróbáltatás, tragédia után a magyarság hajója a NATO- majd az EU-tagsággal biztos kikötőben horgonyzott le. A mostanában sokat emlegetett író, Herczeg Ferenc Az élet kapuja c. történelmi regényének címét kölcsönözve, Magyarország előtt kitárult az élet, a jobb jövő kapuja.

Viszlát, Észak, viszlát, Nyugat!

  • Ljupcso Popovszki

Május 8-án országgyűlési és elnökválasztást tartottak Észak-Macedóniában. A VMRO-DPMNE párt tönkreverte a 2017 óta kormányzó baloldalt: 58 mandátumot szereztek a 123 tagú törvényhozásban, az Európa-párti Szociáldemokrata Unió az eddigi 41 helyett csak 18-at. A VMRO-DPMNE jelöltje nagy fölénnyel nyerte az elnökválasztást is. Hogyan jöttek vissza a játékba az egykor Nikola Gruevszki által vezetett nacionalisták?

 

Fecseg a felszín

A NER-sajtó valóságos kampányt folytat a nem a saját hold­udvarba sorolt közvélemény-kutatók ellen. A közölt adatok „pontossága” azonban nem feltétlenül valamiféle ideológiai részrehajlás következménye.

 

A hárítás magasiskolája

Az állami gondozottaknak járó otthonteremtési támogatásból vett egy lerobbant csanádpalotai házikót Alexandra. Az ingatlanvásárlásra a kijelölt utógondozó és az illetékes gyámhivatal is rábólintott. Most viszont újszülött kisfiával nem engedi visszaköltözni oda a helyi gyermekjóléti szolgálat.