Digitális Fidesz-mozi

Film

Artmozik digitalizációját segítő pályázatot hirdetett augusztus 12-én az Emberi Erőforrások Minisztériuma, amely minden valószínűség szerint – a legtöbb helyen természetesen kormánypárti – az önkormányzatok által fenntartott moziknak kedvez.

Digitális átállás dúl az országban: a hagyományos, analóg földfelszíni műsorterjesztés helyébe korszerűbb, jobb kép- és hangminőséget és több ingyenesen fogható csatornát jelentő digitális műsorszórás lép. A csapból is ez folyik, a háztartások képben vannak, s akkor a mozikról még nem is beszéltünk. Hiába, az idő elérkezett.

false

Lehetne jó hír a – körülbelül hat éve indult – digitalizáció a mozisok számára, s persze az is, másrészt viszont csak a baj van vele. Nem olcsó játékról van szó ugyanis, a körülmények pedig sürgetőek, hiszen lassan alig akad olyan film, amit ne DCI (digitális) kópián hoznának a forgalmazók. Forrásunk szerint ma az arttermek 50 százaléka digitalizált.

Immár harmadik éve szinte változtatás nélkül, copy-paste technikával hirdetik meg az artmozik digitalizációjáról szóló pályázatot, segítve ezzel a „versenyképességet”, vagyis a fennmaradást. A helyzet idén sem változott: 100 milliós keretből maximum 12,5 millió forint vissza nem térítendő támogatást nyerhet egy-egy intézmény. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma az artmozik hagyományos filmtekercsről a digitális vetítésre és a térhatású 3D technológiára való átállását támogatja, ám – s itt jön a csavar – csak abban az esetben, ha önkormányzati tulajdonban lévő vagy önkormányzati támogatóval rendelkező moziról van szó. Továbbá ha legfeljebb öt terme van, nem rendelkezik érvényes, úgynevezett virtuális kópiadíj-megállapodással és legalább 25 százalékos önrészt vállal, de nem a fenntartóként szolgáló mozi, hanem az önkormányzat maga.

A képlet egyszerű, a nyerteseknek pedig vállalniuk kell, hogy a fejleszteni kívánt mozitermet két éven keresztül „art”-teremként működtetik. Ez éppenséggel nem is tűnik teljesíthetetlennek, ha nem tudnánk, hogy az artfilm forgalmazóit épp a kutya sem támogatja, ősztől pedig jelentős visszaesés várható a filmek számát illetően, vagyis akár még ez a kis kitétel is okozhat problémát.

Egyszerűnek és ártatlannak tűnő, de azért kacifántos pályázatról van szó, amelynek bizonyos részei magától értetődőek, míg például a 3D technika és az artmozi fogalma konkrétan ütik egymást, a kettőnek együtt nem sok értelme van, mert ha jól utánagondolunk, kifejezetten artkategóriás 3D-s film az elmúlt évekből csupán Wim Wenders 2011-es, Pina Bauschról szóló táncfilmje volt, az is csak fesztiválvetítés formájában, limitált szériát futott a budapesti Corvin moziban. Akadnak persze más értelmezések is, a rendelet 3D-s vonatkozásai előzékenyen lehetőséget adnak a kreatív interpretációra.

Ám ez még mindig a kisebbik probléma, a nagyobbik abból a kérdésből fakad, hogy akkor tulajdonképpen ki is pályázhat korszerűsítés végett. Elkezdhetnénk tételesen felsorolni, mely mozik lehetnek pályázatképesek, és ez a lista legalább olyan hosszú lenne, mint azon artmozik sora, amelyek kiszorultak a húsos fazékért sorban állók közül.

Nagyon úgy tűnik, hogy ezúttal a vidéki mozik lehetnek a nyertesek. A debreceni Apolló mozi például kifejezetten örül a kiírásnak, és természetesen, ha minden igaz, él is majd a lehetőséggel, bár a cikk készítésekor a virágkarnevál olyan szinten lekötötte a város valamennyi emberét, hogy holmi digitalizációs hűhóval majd csak a virágba borulás után tudnak érdemben foglalkozni. Ehhez képest a fővárosi artmozik már a kiírásnak is igazi vesztesei, hiszen nem akad egyetlen olyan mozi, amely megfelelne a feltételeknek. Bár a Budapest Film Zrt. által fenntartott Művész, Puskin vagy Toldi jó eséllyel indulhatna, kérdésünkre Körösvölgyi Zoltán, a Budapest Film Zrt. cégvezetője elmondta, már tavaly sem tudtak pályázni. 2011-ben két terem digitalizációjára nyertek támogatást, ezért egy európai uniós direktíva miatt (36 hónap leforgása alatt egy mozi maximum 200 ezer eurós támogatást kaphat) a Budapest Film által üzemeltetett intézmények ismét kiszorultak a pályázók táborából. Ezért vált szükségessé más források – részben EU-s pályázatok – segítségével megoldani a digitalizálást.

Elméletileg a pályázati kiírás azoknak kedvez, akik csak egy-egy mozit üzemeltetnek. Ilyen lehetne a húsz éve alakult Cirko Film – Másképp Alapítvány budapesti mozija, a Cirko-Gejzír, de mivel nem kötődik az önkormányzathoz, így ehhez hasonló pályázaton soha nem indulhat, akárcsak mondjuk a Vörösmarty mozi. Bár a Cirkót évről évre nehezen érintette, hogy kiszorul a pályázati kiírásból, sürgető volt a fejlesztésre való igény, így más úton, EU-s pályázatokból és hazai civil támogatásokból végül – 15 millió forintos beruházással – sikerült minden nehézség ellenére digitalizálni az egyik vetítőt – mondta el a Narancsnak Garancsi Ágnes, a mozi vezetője.

Nincs ilyen szerencséje a Vörösmarty mozinak, amely a normatív és az artfilmforgalmazás támogatásának megszűnése óta gyakorlatilag csak vegetál. Feldmájer Sándor, a mozi vezetője szerint a „nyomorgó artmozinak” nincs esélye a digitalizálásra, elképzelése sincs, mi lesz a Vörösmartyval. De a legvalószínűbb – mivel a fővárosnak mindegy, van-e Vörösmarty mozi vagy nincs –, hogy előbb vagy utóbb (inkább előbb, mint utóbb), ez a mozi is lehúzhatja a redőnyt.

A 35 milliméteres celluloidkópia „kihalásával” a modernizáció elkerülhetetlen, ez tény. Miként az is, hogy a biztos hátterű önkormányzatok támogatását élvező artmozik ezúttal örülhetnek, a többi kisebb-nagyobb mozival meg majdcsak történik valami.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.