"Egyszerű maradjon" - José González

  • Greff András
  • 2008. augusztus 28.

Film

Eddigi két lemezén (Veneer, In Our Nature) elbűvölő, akusztikus gitárra és énekhangra komponált, intim szerzemények hallhatók, és számos kiváló feldolgozás is kötődik a nevéhez. Közülük az egyik, a Heartbeats (eredetileg a szintén svéd The Knife dala) tette híressé: az szólt ugyanis a Sony Bravia népszerű, színes golyós reklámjában. Augusztus 17-én éjjel hat-hét ezres tömeg előtt adott kiváló koncertet a Sziget egyik sátrában; interjúnkra aznap délután került sor.

Eddigi két lemezén (Veneer, In Our Nature) elbűvölő, akusztikus gitárra és énekhangra komponált, intim szerzemények hallhatók, és számos kiváló feldolgozás is kötődik a nevéhez. Közülük az egyik, a Heartbeats (eredetileg a szintén svéd The Knife dala) tette híressé: az szólt ugyanis a Sony Bravia népszerű, színes golyós reklámjában. Augusztus 17-én éjjel hat-hét ezres tömeg előtt adott kiváló koncertet a Sziget egyik sátrában; interjúnkra aznap délután került sor.

*

Magyar Narancs: A 90-es években még hardcore bandákban játszottál. Miért fordultál el attól a zenétől?

José González: Már abban az időben is írtam a saját zenémet, amikor hardcore bandákban játszottam. A váltás fő oka az volt, hogy nem sok minden történt a zenekaraimmal: játszottunk néhány koncertet, felvettünk pár számot, de nem jelentettünk meg semmit. 2000 körül a Göteborgi Egyetem biokémiai tanszékén tanultam, és közben írtam otthon a számaimat - és akkor fokozatosan búcsút intettem a zenekaroknak, és elkezdtem a szólópályát.

MN: Meg sem fordult akkor már a fejedben, hogy zenekart szervezz magad köré?

JG: Valószínűleg azért nem, mert nekem sosem voltak tinédzserkori álmaim arról, hogy híres rockzenész leszek. Egy ideig még felléptem olykor egy-egy zenekarral, de nem ez volt a nagy álmom, úgyhogy elhagyni sem volt olyan nehéz. Habár ma is kedvelem a hardcore zenét, azt gondoltam, hogy annyi érdekes dolog van még az életben, hogy nincs szükségem rá, hogy ilyen zenekarokban játsszam.

MN: Egyszer azt nyilatkoztad, hogy a legkedvesebb zenészed egy kubai muzsikus, Silvio Rodríguez.

JG: Latin-amerikai zenén nőttem fel (González családja Argentínából költözött Svédországba a 70-es évek végén - G. A.), nagyon sok argentin folkzene szólt otthon, ami tele van akusztikus gitárral, és nagyon dallamos. Később pedig egyre inkább a brazil zene érdekelt, amit most is nagyon szeretek.

MN: Nem gondoltál rá, hogy spanyolul énekelj?

JG: Lehet, hogy sort fogok keríteni rá egyszer, de most nem érzem szükségét. Amikor elkezdtem írni a dalaimat, valahogy természetes volt, hogy angolul énekeljek, ami eléggé tipikus egy svéd zenésztől. Nagyon sok amerikai és angol kulturális termékkel kerülünk kapcsolatba, és talán ezért is érezzük természetesnek, hogy angolul énekeljünk. És mivel ez a megszokott, én sem sokat gondolkodtam rajta.

MN: Szóval nem egy tudatos húzás volt ez azért, hogy nagyobb közönséget tudj elérni?

JG: Nem, nem igazán. A svéd az anyanyelvem, és azért nem azt választottam, mert úgy éreztem, hogy énekelve bénán hangzik. De most már azt gondolom, hogy bármilyen nyelv megteszi, ha stílusosan használod.

MN: Jó néhány remek feldolgozást készítettél az évek során. Olykor viszont a te számaidat dolgozzák fel. Van kedvenced ezek közül? Nem tudom, hogy hallottad-e már például, amit a Gutter Twins...

JG: Igen, igen, éppen azt akartam mondani. Nagyon szeretem azt a Down The Line-verziót. Igazi rock 'n' roll számot kreáltak belőle.

MN: A többi dalodat nem szeretnéd meghallgatni úgy, hogy egy teljes rockzenekar játssza?

JG: Nekem is van megint saját rockzenekarom, a Junip, és így még jobban élvezem, hogy a szólószámaim roppant egyszerűek, már ami a hangszerelést illeti, míg a zenekar sokkal komplexebb. Lehet, hogy jópofa volna zenekarral is eljátszani a számaimat, de azt hiszem, túlságosan tipikus húzás egy énekes-dalszerzőtől, aki otthon ülve egyetlen gitárral írja a dalait, hogy amikor fel kell lépnie, akkor gyorsan meghív egy bőgőst meg egy dobost, és a végén egy kedves hangzású popzenekar áll a színpadon. Nekem erre nincs szükségem. Én azt akarom, hogy a zeném egyszerű maradjon.

MN: Pedig így sokkal nehezebb hatásosnak lenni egy ilyen fesztiválon.

JG: Nejlonhúros gitárral játszom ilyenkor is, amit különösen nehéz minőségi módon kihangosítani, de az előbb itt, ebben a sátorban jól szóltunk a beállás alatt (a szigetes koncerten bizonyos számokban kongáival és vokáljaival két vendégzenész is dúsította a hangzást - G. A.).

MN: Említetted a rockzenekarodat, a Junipot, amellyel 2005-ben kiadtatok egy ötszámos mini albumot. Várható folytatás?

JG: Igen. Most nyáron újra összejöttünk, és az a terv, hogy ősszel felveszünk egy nagylemezt, ami a jövő évben jelenne meg. A zenét együtt írtuk hárman (a Junip tagjai Gonzálezen kívül Elias Araya dobos és Tobias Winterkom billentyűs - G. A.), de az énekdallamokat és a dalszövegeket mind én írom, szóval ez a projekt is eléggé rám épül. Mégis jó érzés, hogy valamennyire azért kiengedhetem a kezemből az irányítást. Szólóban minden kizárólag rólam szól, a Junipban viszont egy lehetek a zenekar tagjai közül. Persze nem arról van szó, hogy valamiféle nyomás alatt lennék. Rég hozzászoktam már, hogy egyedül játsszak, de amikor zenekarod van, mindig történhet valami különös, és arról is szólhat egy koncert, hogy egyszerűen csak jól mulass, mert nem kell állandóan az előadásra koncentrálni.

MN: Egy Sony-reklám ismertette meg a nevedet a világgal. Nem zavar, hogy a zenéd túlságosan szorosan kötődik immár olyan képekhez, amelyek nem a tieid?

JG: Kicsit bosszús vagyok amiatt, hogy egy számom egy bizonyos termékhez kötődik. Hosszú távon ez talán már nem így lesz, de az biztos, hogy ma még a Heartbeatsről a legtöbb ember egyből a színes golyókra asszociál. Nem ez a legtökéletesebb módja annak, hogy megismertesd a zenédet, de elég hatásos. Inkább azt érzem negatívnak, hogy most már tulajdonképpen egész életemben folyamatosan reklámozni fogom azt a terméket a fellépéseimen (nevet). De ez a reklám roppant nagy közönséghez juttatott el Angliában és egyéb országokban is, amit más módon valószínűleg nagyon nehéz lett volna elérni. Lehet, hogy rákényszerültem volna, hogy tíz éven át megállás nélkül turnézzak, vagy megpróbálhattam volna összehozni egy legalább annyira érdekes klipet, mint amilyen a reklám volt, és hát nem valószínű, hogy összejött volna. Ami megtörtént, azon már nem tudok változtatni, úgyhogy nem foglalkozom túl sokat ezzel.

Figyelmébe ajánljuk

Mi, a színek

  • Kiss Annamária

Már az elején világos, hogy a színeknek jelentőségük lesz. A gárda egyik fele piros és fehér ruhát visel, vannak, akik talpig pirosban játszanak, mint az életre kelt Mefisztó (Szacsvay László) is (jelmez: Nagy Fruzsina). A hatalom kiszolgálói, a megalkuvók púderrózsaszínben virítanak.

Perpatvar mobile

A XXI. magyar tánc – e-moll hangneme ellenére életteli verbunkos – szinte csak szignálként szolgál a Fesztiválzenekar Brahms-koncertjén: természetesen arra várunk, hogy a hegedűre és csellóra írt Kettősverseny felcsendüljön, amelynek komponálását maga a szerző egy levelében „mulatságos ötletnek” nevezett. Nem véletlenül: ez egy hálátlan műfaj.

Huszonhét másodperc

  • Pálos György

A történet közismert: az indiai-brit származású, jelenleg az Egyesült Államokban élő Salman Rushdie-ra az 1988-ban megjelent Sátáni versek című regénye miatt Homeini ajatollah a megjelenést követő évben kimondta a fatvát, amely szerint minden muszlim joga és kötelessége végrehajtani rajta a halálos ítéletet.

Kampány

Amikor az idiotizmus a megszokottnál is erősebben tombolt egy aktuális kampányban, egy-egy mondat erejéig rendre kitértünk arra: a Fideszben vajon mit gondolhatnak odafönt a saját szavazóikról? Mire taksálják őket, akik döntenek arról, hogy milyen ún. narratívával etessék azt a tömeget, amelynek a jólétüket (tízemeletes jacht, orangerie meg fakazetta, lásd mint fent) köszönhetik. (Persze, pontosan tudjuk a választ: az urak számára annyit érnek a híveik, amennyijük van.)

Elandalodni Andalúziában

Spanyolhon. Tarka hímü rét. Tört árnyat nyujt a minarét. Bús donna barna balkonon mereng a bíbor alkonyon… álljunk csak meg egy pillanatra, nem is oly bús, inkább vidám, széles mosolyához milyen jól áll ez a fess ezredes! Aire fresco… hermosos caballos… bien, mi coronel. Jerez szőlővesszeiről szakadatlan csepeg valami kis nektár.

Az élet kapuja

  • Jeszenszky Géza
Sokan, de talán nem elegen érezzük ebben az országban, hogy sokszázadnyi megpróbáltatás, tragédia után a magyarság hajója a NATO- majd az EU-tagsággal biztos kikötőben horgonyzott le. A mostanában sokat emlegetett író, Herczeg Ferenc Az élet kapuja c. történelmi regényének címét kölcsönözve, Magyarország előtt kitárult az élet, a jobb jövő kapuja.

Viszlát, Észak, viszlát, Nyugat!

  • Ljupcso Popovszki

Május 8-án országgyűlési és elnökválasztást tartottak Észak-Macedóniában. A VMRO-DPMNE párt tönkreverte a 2017 óta kormányzó baloldalt: 58 mandátumot szereztek a 123 tagú törvényhozásban, az Európa-párti Szociáldemokrata Unió az eddigi 41 helyett csak 18-at. A VMRO-DPMNE jelöltje nagy fölénnyel nyerte az elnökválasztást is. Hogyan jöttek vissza a játékba az egykor Nikola Gruevszki által vezetett nacionalisták?

 

Fecseg a felszín

A NER-sajtó valóságos kampányt folytat a nem a saját hold­udvarba sorolt közvélemény-kutatók ellen. A közölt adatok „pontossága” azonban nem feltétlenül valamiféle ideológiai részrehajlás következménye.

 

A hárítás magasiskolája

Az állami gondozottaknak járó otthonteremtési támogatásból vett egy lerobbant csanádpalotai házikót Alexandra. Az ingatlanvásárlásra a kijelölt utógondozó és az illetékes gyámhivatal is rábólintott. Most viszont újszülött kisfiával nem engedi visszaköltözni oda a helyi gyermekjóléti szolgálat.