Film

Felsír bennünk az Eastwood-rajongó

Clint Eastwood: A csempész

Film

Clint Eastwood 88 éves. Amikor visszavonult a színészettől, még csak 78 volt, autójára büszke, hmong szomszédaira gyanakodva hunyorító, felfegyverzett nyugdíjasként búcsúzott a rivaldafénytől, mint akinek elfelejtettek szólni, hogy a háború – mindegy is, hogy melyik – már rég véget ért.

Ő csak állt (néha ült) a verandáján, és szórakoztatóan megcsontosodott westernhősként pásztázta az utcafronton túl húzódó határvidéket. Addig-addig pásztázta, míg az ázsiai szomszédokban is meglátta az embert – ez a felismerés aztán nemes és önfeláldozó cselekedetre sarkallta a Gran Torino goromba nyugdíjasát.

Ahogy Stallone 2006-ban nyugdíjba küldte Rockyt (hogy aztán később persze feltámassza), úgy két évre rá a Gran Torinóval Eastwood megtette ugyanezt Dirty Harryvel, akit ott Walt Kowalskinak hívtak, de senkit nem tévesztett meg vele. Elérzékenyülve kísértük utolsó útjára a nyolcvanhoz közeledő sztár színészi munkásságát, és e meghatódottságot utólag legfeljebb az árnyékolta be, hogy négy év elteltével Eastwood már újra a vásznon gorombáskodott. Igaz, ezt nem a saját rendezésében tette, Az utolsó csavar című családegyesítő baseballos sztori baráti-kollegiális szívesség volt csupán, ugyanis a nagyfőnök egyik régi asszisztense rendezte.

false

 

Fotó: InterCom

 

Ilyen előzmények után különösebb meghatódottság nélkül, már-már józanul és megfontoltan közelíthetünk Earl Stone-hoz, Eastwood legújabb teremtményéhez, A csempész című film virágspecialistájához, aki a kilencvenet betöltve a sásliliomok nevelésében és emberi kapcsolatai lenullázásában mindenképp a csúcsra ért: nincs az a családi rendezvény, amit puszta felbukkanásával ne tudna azonnal tönkretenni.

Earl a virágnemesítők ősi nemzetségéhez tartozik, ahhoz az elvirágzott generációhoz, mely nem ismeri az sms-t, de tudja, hol kapható Amerika legszaftosabb pulled pork szendvicse. Azoknak a tökös legényeknek egyik utolsó példánya, akik még harcoltak a koreai háborúban, s nem cserélték le a szótárukban a négert feketére. Earlt azonban nem ezek a tulajdonságai teszik kívánatossá a mexikói kartellek szemében, hanem az a hetvenvalahány év, amit balesetmentesen a volán mögött töltött – mégis ki feltételezné egy priusztalan, 90 éves aggastyánról, hogy drogfutárként, vagyis öszvérként keresi a kenyerét?

Saját rendezői instrukcióit és a Gran Torino írójának forgatókönyvét követve Eastwoodnak nem esik nehezére, hogy a maga 88 évével hozzáöregedjen a 90 éves, tatának becézett öszvérhez, és a többi is gyerekjáték, hisz Earl Stone nem más, mint egy fapados Walt Kowalski, a Gran Torino hősének fickósabb és súlytalanabb kiadása, akit kései kalandja a kartellvilággal nemcsak dollárban, de érzelmekben is gazdagabbá tesz.

A drogbiznisz ábrázolását pillanatnyi hangulatunktól függően tekinthetjük akár bájosan együgyűnek is, de valami azt súgja, az alkotók nem szántszándékkal folyamodtak a Bud Spencer-i valóságábrázoláshoz. Ezt látszik alátámasztani, hogy a forgatókönyvíró múltjában két Narcos-epizód is fellelhető. Andy García alakításában azonban nyoma sincs a Narcos karcos és kegyetlen valóságának: kartellvezéri minőségében a jeles színész táncos-komikusi magasságokba repíti a figuráját.

A haciendáján rendezett huncutságok közepette mintha Eastwoodnak sem sikerülne mindig megőriznie méltóságát. A legjobb pillanatai azok, amikor csak vezet és dúdol, ezt azonban megakasztja, hogy Earl egyszer csak érzelmeket növeszt, és elindul a jobb emberré válás térképen nem jelzett útjain. Percek kérdése csak, hogy a híres partigyilkos és elhidegülőművész, minden rokoni rendezvény réme visszataláljon családja kebelére.

A leghálátlanabb szerep a családi kebelt képviselő Dianne Wiestnek jutott, a nagy színésznőre vár a szép és színészileg megoldhatatlan feladat, hogy áldását adja az idősecske tékozló férfiú hirtelen megtérésére. Miközben az éretlen Earlből komoly 90 éves válik, felsír bennünk az Eastwood-rajongó, és így kiált: az isten szerelmére, szálljon már vissza a kocsiba régi slágereket dudorászni! A Gran Torinóban a síron túlról csendült fel a reszelős eastwoodi énekhang, ezúttal pedig a gonorrhoeáról hallhatunk hősünktől egy eldörmögött, szívderítő dalocskát. Ez Clint Eastwood 37. rendezésének fénypontja.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Mi, a színek

  • Kiss Annamária

Már az elején világos, hogy a színeknek jelentőségük lesz. A gárda egyik fele piros és fehér ruhát visel, vannak, akik talpig pirosban játszanak, mint az életre kelt Mefisztó (Szacsvay László) is (jelmez: Nagy Fruzsina). A hatalom kiszolgálói, a megalkuvók púderrózsaszínben virítanak.

Perpatvar mobile

A XXI. magyar tánc – e-moll hangneme ellenére életteli verbunkos – szinte csak szignálként szolgál a Fesztiválzenekar Brahms-koncertjén: természetesen arra várunk, hogy a hegedűre és csellóra írt Kettősverseny felcsendüljön, amelynek komponálását maga a szerző egy levelében „mulatságos ötletnek” nevezett. Nem véletlenül: ez egy hálátlan műfaj.

Huszonhét másodperc

  • Pálos György

A történet közismert: az indiai-brit származású, jelenleg az Egyesült Államokban élő Salman Rushdie-ra az 1988-ban megjelent Sátáni versek című regénye miatt Homeini ajatollah a megjelenést követő évben kimondta a fatvát, amely szerint minden muszlim joga és kötelessége végrehajtani rajta a halálos ítéletet.

Kampány

Amikor az idiotizmus a megszokottnál is erősebben tombolt egy aktuális kampányban, egy-egy mondat erejéig rendre kitértünk arra: a Fideszben vajon mit gondolhatnak odafönt a saját szavazóikról? Mire taksálják őket, akik döntenek arról, hogy milyen ún. narratívával etessék azt a tömeget, amelynek a jólétüket (tízemeletes jacht, orangerie meg fakazetta, lásd mint fent) köszönhetik. (Persze, pontosan tudjuk a választ: az urak számára annyit érnek a híveik, amennyijük van.)

Elandalodni Andalúziában

Spanyolhon. Tarka hímü rét. Tört árnyat nyujt a minarét. Bús donna barna balkonon mereng a bíbor alkonyon… álljunk csak meg egy pillanatra, nem is oly bús, inkább vidám, széles mosolyához milyen jól áll ez a fess ezredes! Aire fresco… hermosos caballos… bien, mi coronel. Jerez szőlővesszeiről szakadatlan csepeg valami kis nektár.

Az élet kapuja

  • Jeszenszky Géza

Sokan, de talán nem elegen érezzük ebben az országban, hogy sokszázadnyi megpróbáltatás, tragédia után a magyarság hajója a NATO- majd az EU-tagsággal biztos kikötőben horgonyzott le. A mostanában sokat emlegetett író, Herczeg Ferenc Az élet kapuja c. történelmi regényének címét kölcsönözve, Magyarország előtt kitárult az élet, a jobb jövő kapuja. Nemcsak előttünk: az egykori szovjet tömb valamennyi, 1990-ben szabaddá vált országa előtt.

Viszlát, Észak, viszlát, Nyugat!

  • Ljupcso Popovszki

Május 8-án országgyűlési és elnökválasztást tartottak Észak-Macedóniában. A VMRO-DPMNE párt tönkreverte a 2017 óta kormányzó baloldalt: 58 mandátumot szereztek a 123 tagú törvényhozásban, az Európa-párti Szociáldemokrata Unió az eddigi 41 helyett csak 18-at. A VMRO-DPMNE jelöltje nagy fölénnyel nyerte az elnökválasztást is. Hogyan jöttek vissza a játékba az egykor Nikola Gruevszki által vezetett nacionalisták?

 

Fecseg a felszín

A NER-sajtó valóságos kampányt folytat a nem a saját hold­udvarba sorolt közvélemény-kutatók ellen. A közölt adatok „pontossága” azonban nem feltétlenül valamiféle ideológiai részrehajlás következménye.

 

A hárítás magasiskolája

Az állami gondozottaknak járó otthonteremtési támogatásból vett egy lerobbant csanádpalotai házikót Alexandra. Az ingatlanvásárlásra a kijelölt utógondozó és az illetékes gyámhivatal is rábólintott. Most viszont újszülött kisfiával nem engedi visszaköltözni oda a helyi gyermekjóléti szolgálat.