Idegen az oldboyok között

Francis Ford Coppola: Tetro

  • - ts -
  • 2010. május 6.

Film

Ha csak annyit súgok meg, hogy a Csillagok háborújának (A birodalom visszavág c. fejezetében elhangzó) kulcsmondata szinte szó szerint megegyezik a Tetro döntő közlésével, nos, a napnál is világosabb, hogy miféle kalandok várnak itt ránk. Erről sajnos többet nem mondhatok, nyilván az önök biztonsága érdekében.

 

Ha azonban a tavalyi keltezésű Tetro kritikai fogadtatásán megfutjuk akár a legfelületesebb kört is, rögtön szembeötlik valami, ahány jegyzetíró, annyi hosszú-hosszú lista, hogy honnan mindenünnen is idézett Coppola a filmjében. Mindenünnen, az már szentigaz, de ebbe nem megyünk most bele, csak még elmeséljük a másik kedvencünket, amikor a saját apjának maszkírozott Klaus Maria Brandauer a kedves gyászoló mama oldalán megjelenik fia (ugye, szintén Brandauer, a fő Brandauer) temetésén, konkrétan Frednek maszkírozva (és a mama Gingernek) - akkor már nehezen állja meg az ember röhögés nélkül. Szerintem nem is kell - mármint megállni.

Coppola műve ugyanis annyira gátlástalan, s ezen tulajdonsága miatt annyira kilátástalan giccs, hogy azt nem lehet szimplán az egyre sűrűsödő időskori ellágyulások és az idült szentimentalizmus rovására írni. Kell itt lennie valaminek abból a bizonyos hollywoodi lelkiismeret-furdalásból is, amit nem látott még senki, de már annyit beszéltek róla, s ami annyira álságos, hogy akár a felemlegetését is nyugodtan tekinthetjük "művészi eszköznek". Tán valami olyasmi lehet ez, mint Tarantinónál Sonny Chiba kényszeres emlegetése. Miszerint én Fellinitől mondjuk Almodóvarig (a kettő egy napon említéséért elnézést kérünk, és egyben el is határolódunk tőle - a szerző) annyi mindent láttam, hogy vénségemre eljött egy ún. betetőző alkotás ideje - ha másért nem, a kudarc beismeréséért, ami ugye egy szép és férfias dolog, de nem utolsósorban megható. Ja, és hazug, hisz ugyan miért is kellene szabadkoznia A Keresztapa alkotójának? Még hogy a többi marhaságért? Jaj, dehogy.

Megmutatom, ki vagyok, és mit tanultam, s illő szerénységgel ejtek néhány szót a terveimről is. Felesleges, közel negyven éve túl vagyunk rajta, s nem reklamáltunk. Vagy csak olykor.

Kínálkozik persze a másik megoldás is, de közel sem a végső: Coppola régi kedvenc fogására, a színház a filmben vagy a bábjáték a filmben - általában csak jelenetekre elegendő - megjelenítésére most kivételesen döntő dramaturgiai funkciót bíz: vigyék el a balhét (vállaljanak magukra mindent). Mit tetszenek gondolni, valamelyik Brandauer-pofájú Prospero vagy a kedves édesapja, esetleg öregapja összetöri-e a pálcáját a filmben? Csoda, hogy nem kétszer. A vonatkozó közlemény tehát: csak játék, szemfényvesztés az egész, senkit se tévesszen meg, ha vért lát, s az előadás után felmegy a színpadra, s megkóstolja a szertecsordult vörös folyadékot a deszkáról, s az íze mégis sós, pont olyan, mint a vér. Ah, mert játék ez, de vérre (és ahogy a nagybetűs élet diktálja, mikor milyen egyéb testnedvekre) megy. Nemritkán az idegeinkre. Miért is személy szerint, feladom. (Mi meg bevesszük.)

De mégis, így a 21. század első dekádját letudván hagyni kéne tán mostantól ezt az idézgetéses praxist, különös tekintettel az elmúlt negyven-ötven év ez irányú kínálatára. Mert az ugyancsak ordas közhely, hogy mennyit változott időközben a mozi társadalmi funkciója. És alig is akad arra bizonyítékunk, hogy bárminő öltést is gravírozna, hogy a kollégáknak milyen publicisztikai formájú közlendője van például Felliniről. Mert ezek minden eddig vizsgált esetben egyirányú utcának bizonyultak: vélhetően a filmezés nem azonos nyelv az irodalommal, legalábbis a kifejezésmód lehetséges korlátainak tekintetében.

Összegezvén a látottakat, bízvást állíthatjuk, hogy a nagy múltú maestro összehordott itt hetet, havat, színeset, feketét, tényleg mindent, ami csak a keze ügyébe került. Elkészült (megint) egy ötdolláros shake. Ha beadnánk egy patásnak, feltehetően megkergülne.

De álljunk csak meg egy szóra! Coppola, mondjon akármit is magáról, törje is össze összes vesszejét a szemünk láttára, próbáljon egyszerre száz másik filmkészítő nyelvén (has)beszélni, akkor is hazai pályán játszik. S akkor is, hogyha véletlenül vagy vagányságból az ellenfél (adott esetben az elképzelt Európa-válogatott) mezét veszi fel. S ha lámpalázas is kicsit, vén fejjel megteheti. Mert ez a hazai játék arra feltétlenül elég, hogy ne essen nehezünkre végignézni. Az olyat meg még az ő - nagyszerű - pályáján is meg kell becsülni.

Forgalmazza a Szuez Film

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.