Film

Jack Ryan: Árnyékügynök

  • - kg -
  • 2014. február 28.

Film

Most, midőn egy merő izgalomban égünk, hogy akkor Lars von Trier a bolondját járatja-e velünk, vagy véresen komoly A nimfomániás minden kockája, szóval ezekben a zaklatott időkben könnyen megfeledkezhetünk Shakespeare közeli ismerőséről, Kenneth Branaghról, aki mostanában nem a bárd szavaival, hanem mindenféle hollywoodi műfajokkal próbálkozik, s teszi mindezt rendezőként.

A szuperhősös film már pipa (Thor), a jó öreg Ken mostani próbálkozásának pedig az a tétje, hogy megy-e az akciófilmezés is. Mondjuk úgy: megyeget. Az olyan filmekre, mint a Jack Ryan-széria (Tom Clancy nemzeti hőséről van szó) szokás azt mondani, hogy a gondolkodó ember akciófilmjei, ami egyrészt sértés minden más, körívesen rúgó műre nézve (tehát kikérjük magunknak). Másrészt mi abban az emelkedettség és gondolat, hogy az akcióhős néha olyat mond, hogy geopolitika, máskor pedig monitorokat bámul, és onnan igyekszik megtippelni, vajon az oroszok mikor akarnak kirobbantani valamit. Abban persze lehet különbség, hogy ki hogyan nézi a monitort: Alec Baldwin (Ryan 1.) rá se hederített, Harrison Ford (2.) felelősen és világfájdalommal meredt rá, Ben Afflecktől pedig az is szép volt, hogy tudta, hol a kapcsoló. Branagh, a rendező keresi az embert az akcióhősben (európai iskola), ezért Chris Pine (4.) a korszellemnek megfelelő érzékenységgel monitorozik, de Kevin Costner az, aki ellopja a show-t, pedig nem is ő, hanem Branagh (a színész) a főorosz főgonosz. Oligarchaként kifogástalan műparaszt, akciórendezőnek viszont inkább Shakespeare-szakértő.

Az UIP-Duna Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.