Film

Jack Ryan: Árnyékügynök

  • - kg -
  • 2014. február 28.

Film

Most, midőn egy merő izgalomban égünk, hogy akkor Lars von Trier a bolondját járatja-e velünk, vagy véresen komoly A nimfomániás minden kockája, szóval ezekben a zaklatott időkben könnyen megfeledkezhetünk Shakespeare közeli ismerőséről, Kenneth Branaghról, aki mostanában nem a bárd szavaival, hanem mindenféle hollywoodi műfajokkal próbálkozik, s teszi mindezt rendezőként.

A szuperhősös film már pipa (Thor), a jó öreg Ken mostani próbálkozásának pedig az a tétje, hogy megy-e az akciófilmezés is. Mondjuk úgy: megyeget. Az olyan filmekre, mint a Jack Ryan-széria (Tom Clancy nemzeti hőséről van szó) szokás azt mondani, hogy a gondolkodó ember akciófilmjei, ami egyrészt sértés minden más, körívesen rúgó műre nézve (tehát kikérjük magunknak). Másrészt mi abban az emelkedettség és gondolat, hogy az akcióhős néha olyat mond, hogy geopolitika, máskor pedig monitorokat bámul, és onnan igyekszik megtippelni, vajon az oroszok mikor akarnak kirobbantani valamit. Abban persze lehet különbség, hogy ki hogyan nézi a monitort: Alec Baldwin (Ryan 1.) rá se hederített, Harrison Ford (2.) felelősen és világfájdalommal meredt rá, Ben Afflecktől pedig az is szép volt, hogy tudta, hol a kapcsoló. Branagh, a rendező keresi az embert az akcióhősben (európai iskola), ezért Chris Pine (4.) a korszellemnek megfelelő érzékenységgel monitorozik, de Kevin Costner az, aki ellopja a show-t, pedig nem is ő, hanem Branagh (a színész) a főorosz főgonosz. Oligarchaként kifogástalan műparaszt, akciórendezőnek viszont inkább Shakespeare-szakértő.

Az UIP-Duna Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.