Könyv + Film

A pince sötétje – Jussi Adler-Olsen, illetve Mikkel Norgaard: Nyomtalanul

  • - borz -
  • 2014. április 27.

Film

A skandináv krimi egykori ragyogása némileg megkopott a futószalagon, de még mindig hozza azt, amiért megszerettük: a borongós északi fényt, a földszagot és valóságközeliséget. Most kis túlzással szinte egyszerre olvashatjuk Jussi Adler-Olsen (nálunk 2011-ben kiadott) bűnregényét és láthatjuk a belőle készült dán filmet.

A Nyomtalanul (a honi címadókat cserbenhagyta híres kreativitásuk, amikor ezt a többszörösen foglalt, jellegtelen megoldást választották) le sem tagadhatná, hogy sorozatindítónak szánták, még egy új - természetesen különleges - ügyosztályt is gründoltak hozzá.

A Q ügyosztály a sötét színárnyalatok és kedélyállapotok szerelmeseinek testhez álló helyszínen, a pincében rendezkedik be. Vezetője a gyilkossági csoporttól elutált Carl Mörk (a biztonság kedvéért ez a svéd névalak, de költségvetési források híján nekünk nem telne nyomozórészlegre, amely az eltűnt Ø után ered). Beszélő nevű - Setét Károly - emberünknek nemcsak a karrierje száll a poklokra: hosszabb betegállományból tér vissza éppen, egy csúnyán félrement akció után, amelyben őt fejbe lőtték, két hű társa közül az egyik meghalt, a másik nyaktól lefelé megbénult. Bűntudat és depresszió gyötri, modora pokróc, fölöttébb hajlamos a kekeckedésre, nem csoda, ha a kollégák nem versengenek társául szegődni. Egy titokzatos szír segéderőt kap maga mellé, aki az iratrendezésnek éppúgy mestere, mint a kapcsolatépítésnek, a nyomkövetésnek és a közelharcnak, ellenben iszonyú a kávéja és a zenei ízlése. Az aktájából kiderülhetne, hol és hogyan tett szert a fenti kompetenciákra, de ha még nem mondtam volna, Mörk lusta is, nem veszi a fáradságot, hogy utánanézzen - meg a következő epizódokra is tartalékolni kell valamennyi muníciót. A Q ügyosztály a lezárt, de megoldatlan esetekkel hivatott foglalkozni, és hőseink elsőnek egy szépreményű ifjú politikusnő, Merete Lynggaard eltűnését pécézik ki az akták tömegéből.

A Nyomtalanul két műfajt pároztat szerencsésen: a detektívtörténetet és a thrillert. A nyomozással párhuzamosan követhetjük Merete horrorisztikus megpróbáltatásait, aki egy keszonban sínylődve évek óta várja a szabadulást vagy a megváltó halált. A regény és a film egyaránt teljes értékű, mindkettőnek megvannak a maga sajátos erényei. A könyv természetszerűleg gazdagabb és többszálú, van egyfajta (bumfordi) humora, belejátszanak a politika, a rendőrség mint hivatal packázásai és egy alapítvány kulisszatitkai. A forgatókönyv óhatatlanul - de ügyesen - nyesi meg, fonja össze a szerteágazó szálakat, s mintha a filmesek azt is kötelességüknek tartották volna, hogy ráerősítsenek a skandináv krimi védjegyeire, mert e téren a regény szerintük nem teljesített elég jól. Bár az is lehet, hogy csak a nézőnek akartak a gyomrába lépni. Tényvaló, hogy a mozi több fokozattal sötétebb, deprimálóbb, északibb a könyvnél. Mörk nyomozó komor bikaként jár-kel a vásznon, és regénybeli alteregójával ellentétben nem játszmázik a munkahelyén, nincs meleg albérlője, nem kacsingat vonzó kolleginákra, hanem elrontott házasságát keserüli, miközben hagyja magát terrorizálni az elvált feleség hozzá költöző kamasz fiától.

Ami a méltán várt folytatást illeti, az alagsor poros aktáin kívül előbb-utóbb a megoldatlan nőkérdéssel is foglalkoznia kell a sorozatnak, ami már csak azért is elkerülhetetlen, mert a főszerepet a nálunk is népszerű Nikolaj Lie Kaasra osztották.

A könyvet az Animus adta ki, a filmet a Vertigo Média forgalmazza

Figyelmébe ajánljuk

Móricka evangéliuma

Semmi nem áll távolabb a keresztény szellemiségtől, mint a magas áhítatossági kvóciensű elmélkedések magáról a Történetről, de talán egyetlen kifejezésforma sem produkált annyi fércművet, mint a film.

Rap-szódia

Misztikus hangulat, a forgószínpadon egy kettéhasított vár, eleve ferde elemekkel, amelyek épp eldőlni készülnek. A látvány (díszlet: Horesnyi Balázs) rögtön megteremti az alapérzetet: minden szétesni látszik Veronában a két család viszálya miatt. Egy cseppnyi költőiség még így is kerül mindennek a tetejébe: égi jelenségként érkezik Júlia ágya, ahol újdonsült férjével, Rómeóval elhálhatják a nászéjszakát.

Szegvár, retúr

Még előző kötetében, a Lányos apában írta Grecsó Krisztián, hogy két évtizede az édes­apjáról szeretne írni. „Gyakoroltam, készültem, megbocsátottam, fejlődtem, aztán felejtettem, kidobtam mindent, gyűlöltem, visszaestem.”

Vissza a kenguruhoz

„Mi az a gondolati, szemléleti újdonság, amely a csalogató, modern kísérőzenén, a színes képeken, a megvalósult filmben átsugárzik? Sajnos nem több, mint hogy a Levi’s vagy a Lee Cooper márkájú farmerdzseki alatt is doboghat becsületes munkásszív” – írták találóan A kenguru című filmről 1976-os bemutatója után a Filmvilágban.

Tájékozódunk

Egy héttel azután, hogy az Egyesült Államok pénzügyminisztériumának illetékes szerve szankciós listára tette Rogán Antalt a magyarországi rendszerszintű korrupcióban betöltött szerepe miatt, összeült az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottsága.

A harmadik köztársaság kapujában

Száz napot kellett várnia a kormányalakítási felkérésre a pártvezető Herbert Kicklnek, noha az Osztrák Szabadságpárt az élen végzett a tavaly szeptemberi választáson. Az államelnök Alexander Van der Bellen mindent megtett, mégsem tudta elkerülni a szélsőjobboldal kormányba hívását.

Elveszett eszmények

  • Bretter Zoltán

Tudtuk, nem tudtuk, az elmúlt több mint kétszáz évben a következő gondolat szabta meg életünket: „A felvilágosodás az ember kilábalása maga okozta kiskorúságából. Kiskorúság az arra való képtelenség, hogy valaki mások vezetése nélkül gondolkodjék. Magunk okozta ez a kiskorúság, ha oka nem értelmünk fogyatékosságában, hanem az abbeli elhatározás és bátorság hiányában van, hogy mások vezetése nélkül éljünk vele. Sapere aude! Merj a magad értelmére támaszkodni! – ez tehát a felvilágosodás jelmondata.” (Immanuel Kant: Válasz a kérdésre: mi a felvilá­gosodás?)

Nem lehetetlen lekerülni az amerikai szankciós listáról, de bajos lesz a Rogán elleni szankció visszavonatása

Egy nappal azután, hogy az Egyesült Államok szank­ciós listára helyezte Rogán Antalt, a Miniszterelnöki Kabinetiroda miniszterét, a magyar kormány sajtója „David Pressman kicsinyes bosszújaként” igyekezett beállítani a történteket. Lázár János miniszter egye­nesen megfenyegette a nagykövetet: a későbbiekben „kerülje el ezt az országot”.

Hatvan, hetven, nyolcvan, száz puszta

Az autoriter rendszerek kiépülésének egyik legbiztosabb jele, hogy a vezető mellől lassan eltűnnek az egykori harcostársak. Ez általában az autoriter vezető hatalmának megszilárdulásával és korlátlanságának növekedésével egy időben történik. Helyüket a klán tagjai veszik át.