Ki itta meg a szódát? Elhunyt Sztankay István

  • - kg -
  • 2014. szeptember 13.

Film

Meghalt a jó királyfi a 78-as körzetből.
false

Ismeri a Szandi mandit? Az egy világszám! Ugorjunk át a kerthelyiségbe! Az igazi vagányok így csajoztak a hatvanas években a kultúrban, vagy ha mégsem, irigykedve gondolhattak Sztankay István vagány vegyi üzemi dolgozójára, aki úgy fűzte Schütz Ila majdnem bakfis (szintén vegyi üzem, nyári gyakorlat) fejét, ahogy az a legnagyobb csajbefűzők sajátja.

De az elsőként felmerülő emlék Sztankayról messze nem az Ismeri a szandi mandit?, hanem a filmtörténetben jóval – és joggal – hátrébb jegyzett kisember, a szódásüveget mindig üresen találó sorozathős a 78-as körzetből. Ez már a nyolcvanas évek, Schütz Ila is meghódíttatott már, hiszen férj-feleséget játszanak a késő szocialista szódásüveg (ma már vagyonokat ér a bolhán!) árnyékában.

Aki szerint a Szandi mandi (a Sunday Monday cucilista félrehallásából), netán a „Ki itta meg a szódát?” Sztankay legjobb szövege, az nem a Süsü, a sárkányon nőtt fel, mert különben tudná, hogy a Kóbor Királyfi (nem hivatalosan: a jó királyfi) dalánál nincs jobb királyfis dal a világon:

Én vagyok a jó királyfi
könnyű engem megtalálni,
itt vagyok és amott vagyok,
hol nagyok a gondok-bajok!

Erdő, mező, hegy és berek
azt nézem, hol segíthetek!
Karom erős, szívem vidám,
nincs is több ily királyfi tán!

Emitt sírás? Amott bánat?
Ott termek, s a könny felszárad!
Mosoly nyílik és dal fakad,
bú, baj, bánat messze szalad!

Én vagyok a jó királyfi,
könnyű engem megtalálni!
karom erős, szívem vidám,
nincs is több ily királyfi tán!

false

Könnyen lehet, hogy amikor a Süsüt adta a tévé (nem az ezredik ismétlést, hanem az egyik elsőt), szüléink épp az esti színházra készülődtek, mert sikerült két jegyet szerezni – nem lehetett könnyű feladat – a Madách Kamarába, a Jövőre veled ugyanittre, a legendás Sztankay–Schützre.

És a végére hagytuk a borsmátézást: Sztankaynál se borsabb, se mátébb nem volt és nem is lehetett senki – talán csak Láng Vince ért a nyomába, de az egy másik sorozat.

A legvégére pedig egy anekdota a 303 magyar filmszínész, akit látnod kell, mielőtt meghalsz című könyvből átemelve: „Némi furfang a pályakezdő Sztankaytól sem állhatott távol, legalábbis ezt bizonyítja a közkeletű anekdota, mely szerint a Színművészeti Főiskolára felvételiző színész az édesapja foglalkozását firtató kérdésre (a papa papi hivatása az ötvenes években korántsem volt jó ajánlólevél) azt válaszolta: pásztor.”

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.