Film

Lavina

Film

A civilizált embernek hiányzik a természet, persze csak szabályozott körülmények között. Kirándulunk, állatkertbe megyünk, síelünk, hegyet mászunk. De mi lenne, ha egyszer a természet jönne hozzánk kéretlenül? Ruben Östlund filmjében jön is:

az IKEA-katalógusból kilépett svéd család tanúja lesz egy mesterséges lavinának a sípályán, és az erősnek, odaadónak hitt családfő (a már az Äkta Människorban is Ken baba-szerű Johannes Kuhnke puszta külsejével is millió gondolatot ébreszt korunk férfiképéről) szeretteit hátrahagyva elfut. Mint kiderül, a lavina nem jelentett valódi veszélyt, viszont Tomas futása igazi lavinát okoz: hogy tud a család és ő maga együtt élni azzal, hogy a családfő tulajdonképpen nem férfi? Nemcsak a „férfi” pozícióját látjuk meginogni (Tomas tekintélyének visszaállítása érdekében férfias virtusok fitogtatásával tölti a hátralévő játékidőt), hanem a „családét” is. Tomasék körül több­féle alternatív együttélési modell is felbukkan: poligámia, nyitott párkapcsolat, melyek mintha eleven, ironikus negatívjai lennének szinte valószínűtlen idilljüknek. De a családban tumorként növekvő bizalomvesztés megfertőzi ezeket a kapcsolatokat is.

Ugyanakkor Östlund filmjében a lavina valami másfajta metaforaként is felfogható: a kulturáltnak tűnő társadalomba betolakodik a rég megzabolázottnak hitt természet, s előhozza az emberek eltemetett ösztöneit. A szereplők ezeket a társadalom által elutasított ösztönöket engedik szabadjára: az élet­ösztönt, a dühöt, a promiszkuitást. Vagy csak az ösztönökkel igyekeznek magyarázni hitványságukat: a gyávaságot az életösztön erejével, a hűtlenséget a párzási ösztönnel? A szereplők egymás szeme láttára szégyenülnek meg (ám mindig találnak maguknak és egymásnak is mentséget), lecsupaszított, hitvány valójukban viszont csak a társadalom szélén élők látják őket: a gyerekek és a személyzet.

Forgalmazza a Cirko Film – Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.