Film

Lesz nemulass!

Christopher Nolan: A sötét lovag

Film

A képregényeknek és filmes feldolgozásaiknak régóta megvannak a maguk értő táborai: a tagság - szerencsére mifelénk is - egyre bővül, de még mindig sok az olyan páholy a magasban, ahonnan mást sem hallani, mint lesajnáló sóhajokat, ha egy-egy harisnyanadrágos szuperhős kirepül a fészekből. A játékfilmes denevérkísérletek történetében a Batman: Kezdődik! készítői (élükön Christopher Nolan rendezővel) tiszta lappal indítottak, és már egyik első intézkedésükkel megzavarták a képregény-filmek kirekesztőinek kényelmét. Először is létező harcászati eszközökre cserélték a Denevérember mindaddig regényes nagyvonalúsággal kezelt fegyverarzenálját: a légből kapott korábbi segédeszközökből pontosan körülírható funkcióval és jótállási jeggyel bíró, ám hétköznapinak mégsem tekinthető szerszámok lettek, és ugrott a kezeslábas is: a helyébe kommandós-munkaruhára hasonlító, golyóálló páncélzat került. Némi fantasztikum (maroknyi, titkos szövetséget alkotó nindzsa harcos személyében) még így is csúszott a történetbe, de már ott kakaskodott a gothami szemétdomb tetején egy igazi keresztapa (a jó nevű Carmine Falcone - Tom Wilkinson szórakoztató alakításában), aki a valóságnak - ha nem is a Moszkva téri, hanem a filmes valóságnak - egy egészen más osztályáról lett kirendelve. Innen azért még könnyedén vissza lehetett volna táncolni a nindzsákra oly jótékonyan ható, balladai félhomályba, Nolan szeme előtt azonban, miként azt utólag a folytatás igazolta, másfajta homályok lebegtek. Bár az előző rész hajrájában igen bölcsen nyitva hagyta a tudománytalan-fantasztikusba átvezető kiskapukat, másodjára mégsem a nindzsák ugrottak elő a ruhásszekrényből, hanem ismét a keresztapák, és Eric Roberts, aki Rutger Hauert váltotta a futottak még mezőnyében. Kicsi szerep az övé, a fennálló színészi hierarchiában az alsóbb néposztályokban a helye, de a sok szebb napot látott B osztályos arc szerepeltetésével mintha a nagy Travolta-mentőakciót levezénylő Tarantino szelleme is szobát bérelt volna Gotham City egyik garniszállójában. Noha a repertoár egy újabb szépen csengő bűnözői névvel bővült, a jó Eric által alakított Salvatore Maroni regnálása - csakúgy, mint Falcone esetében - meglehetősen rövid életű. Nolan filmje ugyanis nem a szervezett, hanem épp ellenkezőleg, a szervezetlen bűnözést és annak első számú szaktekintélyét, a Jokert teszi meg legfőbb vezérlő erejévé. A Joker régi motorosa az égboltra vetített Batman-címer alatti tereknek: saját bevallása szerint földije a Denevérembernek, s mint ilyen, szívesen is emlékezteti ellenfelét a közös gyökerekre. Van pofája (de még milyen!) azt sziszegni a hetyke denevérfülbe, hogy egyek vagyunk: te is, én is Szörnyetegfalváról származunk, és ha megfeszülsz is, ezeknek lent csak egy szörnyeteg maradsz. Nolan (újabb okos döntés) nem boncolgatja a szétmázolt bohócsmink (Oscart azonnal a sminkeseknek!) mögött rejtőző, kicsipkézett pofázmányú sorozatgyilkos lelki mozgatórugóit. Adottnak veszi a gyilkos kedvet, kifejlettnek a szörnyeteget, és nem érdekli, hogy vizelt-e ágyba a Joker kiskamasz korában, és ha igen, mi okozhatta a gyötrő traumákat. Különben is, a boncolgatás, úgy, ahogy van, a bohóc asztala: emberkísérleteinek célja az emberi tisztesség minél alaposabb lealacsonyítása, amihez Gotham City felettébb alkalmas kísérleti labor. A képregények e leghíresebb célállomása, mellyel csak Superman Metropolisa vetekedhet, a filmkészítők centimétere szerint itt van, egy kőhajításnyira: miként a denevér fegyverzete, úgy a mozgástere is közel került a piaci kínálathoz. Hirtelen felkerültünk a térképre, a háztömbök számot kaptak, a statiszták nevet, a bűnök pedig motivációt. Egészen a középszintig, mert innentől a mindenfajta rendet elvető csúcsragadozó, a Joker következik. Nem lehet nem észrevenni, micsoda erők dolgoznak a filmben, hogy áttolják Batmant a thrillerreáliák térfelére, és ez többnyire sikerül is. Olyan tétmérkőzés zajlik a denevér és a bohóc között, amihez foghatót képregényfilmben még nem pipáltunk. A kelleténél talán egy fokkal jobban is sikerült a kísérlet, a valóság bajnokai túlnyerték magukat, és mire partot értek a túloldalon, a farzsebből kiesett a képregény, odalett a játék, a jóféle kalandérzet. Szó se róla: Nolan és tettestársai, a kamera mindkét felén hősiesen helytálló kreatívok (a díszlet, a színészkamara stb.), mindent megmozgattak annak érdekében, hogy többé ne lehessen nagy nyilvánosság előtt lekicsinylően bánni a képregényekkel és a belőlük készült feldolgozásokkal. A sötét lovag megtette, amit megkövetelt a haza: nemcsak Joker képéről törölte le a kárörvendő vigyort, de azokéról is, akik szájából még tegnap is szitokszó volt a szuperhős (abba most itt nem mennénk bele, hogy milyen esélyekkel indul ugyanebben a versenyszámban a valóban szuperkészségekkel bíró rokonság). Éljenek a bátrak, akiknek jutalma az erkölcsieken kívül mindaz a bevételi rekord, amelyet az új Batman világpremierje óta megdöntött! E példátlan siker láttán tán hamarosan felenged a bizonyítási kényszer, és legközelebb, amikor újra denevérkosztümben kell kiállni a nagyszínpadra (mert a dolgok természetes rendje szerint belátható időn belül jönnie kell az újabb folytatásnak), még a mostaniaknál is merészebb kunsztokat láthatunk majd Nolantól és együttesétől. Talán még azt is megengedik maguknak, hogy visszavesznek a kötelező érvényre emelt, jeges borzalomból, és egy-egy pillanatra a megváltó erők is ellazíthatják izmaikat, kifújhatják magukat. Mert ha nem tévedünk, mégiscsak erre megy ki a játék: hogy ne csak a szavak szintjén tudjuk, de meggyőződéssel higgyük is: a Batman is csak ember.

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.

Presztízskérdés

A magyar kormányzat hosszú ideje azt kommunikálja, hogy csökkent a szegénység Magyarországon, az MCC-s Sebestyén Géza pedig odáig jutott, hogy idén februárban bejelentette a szegénység eltűnését is. A kormány helyzetértékelése eddig is vitatható volt, és a KSH szegénységi adatai körül felfedezett furcsaságok tovább bonyolítják ezt az így is zavaros ügyet.

„Lövésük sincs róla”

Magyarországon nem az illegális kábítószerek okozzák a legnagyobb problémát a fiatalok körében. A hazai 16 évesek élen járnak az alkohol, a cigaretta és e-cigaretta kipróbálásában, és kilátástalannak érzett helyzetük miatt sokan a serkentők felé fordulnak.