Film

Llewyn Davis világa

  • - kg -
  • 2014. június 22.

Film

Húszperces blokkokat adtam, folkdalokat játszottam... Mielőtt saját lakásra tettem volna szert, elég sok helyen húztam meg magam szerte Greenwich Village-ben... Fekhelyem egy dívány volt a nappaliban, az öntöttvas radiátorból párás meleg áradt... A Krónikák első kötetéből idéztünk - a másodikat még nem írta meg Bob Dylan, de így is remek olvasmány, minden megtudható belőle a folkzenészek lakhatási és fellépési körülményeiről a kora hatvanas évek New Yorkjában.

Dylan önéletrajzát a Coen testvérek úgy filmesítették meg, hogy kihagyták belőle Dylant, de benne hagyták az öntöttvas radiátort, a telet, a tűzlépcsőt és azt a rengeteg apartmant, ahol egy fázó folkzenész meghúzhatta magát. Dylan önéletrajzában Dylan helyett egy kisebb tehetségű, de elhivatottságban semmivel sem kisebb alakot léptetnek fel: Llewyn Davist (Oscar Isaac), aki sosem írta meg az önéletrajzát, mert 1. nem létezett, 2. ha véletlenül mégis létezett volna, mára már csak a bolhapiacok bakelitárusai emlékeznének rá. A Coenek teszik a dolgukat, mint mindig, amikor nem epikus üzemmódban nyomják; tökélyre fejlesztett kisszürrealizmusukat (35 százalék szür, 65 reál) hozzák, és megrendezik a kisember 100 méteres síkfutását. Dylan sziluettje csak a végén jelenik meg, addig is a futottak még kisemberek nyüzsögnek a pályán, a tragikomikus-gitártokos lábjegyzetek, akik idejük nagy részét elveszett macskák és kisebb előlegek hajkurászásával és meg nem értett zsenijük vonszolásával töltik. A coeni kispályán minden a helyén van: John Goodman éppúgy, mint a névtelen folkzenész szomorúsága.

A Vertigo Média filmje

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.