"Nem colstokkal ülök a keverőpultnál" - Varga Zoltán producer-hangmérnök

  • Vincze Ádám
  • 2009. augusztus 13.

Film

A könnyűzenei színtéren az utóbbi évek egyik legnagyobb hazai sikertörténete egyértelműen az érdi Bakery stúdióé, amely egy házi felvételek készítésére szánt helyiségből lett ismert lemezstúdió, ahol egyaránt készülnek popprodukciók (például a Zanzibar vagy a No Thanx anyagai), illetve külföldi mércével mérve is kiváló hangzású rockfelvételek (egyebek közt az Isten Háta Mögött, a Blind Myself vagy a Subscribe utóbbi lemezei). Varga Zoltánnal, a stúdió tulajdonosával és producer-hangmérnökével az egykor pár négyzetméteres teremből ma már komoly komplexummá épült Bakeryben beszélgettünk, miközben a háttérben a Subscribe két gitárosa épp az MTV Icon-os fellépésükre készült egy Edda-dallal.

A könnyűzenei színtéren az utóbbi évek egyik legnagyobb hazai sikertörténete egyértelműen az érdi Bakery stúdióé, amely egy házi felvételek készítésére szánt helyiségből lett ismert lemezstúdió, ahol egyaránt készülnek popprodukciók (például a Zanzibar vagy a No Thanx anyagai), illetve külföldi mércével mérve is kiváló hangzású rockfelvételek (egyebek közt az Isten Háta Mögött, a Blind Myself vagy a Subscribe utóbbi lemezei). Varga Zoltánnal, a stúdió tulajdonosával és producer-hangmérnökével az egykor pár négyzetméteres teremből ma már komoly komplexummá épült Bakeryben beszélgettünk, miközben a háttérben a Subscribe két gitárosa épp az MTV Icon-os fellépésükre készült egy Edda-dallal.

*

Magyar Narancs: Zenészként indultál, hogyan lett belőled hangmérnök?

Varga Zoltán: A Kőbányai Zenei Stúdióba jártam gitár szakra, és ott jöttem rá, hogy nem annyira érdekel a színpad, ugyanakkor mindig is foglalkoztatott, hogy maradandó dolgokat csináljak. Volt egy zenekarom annak idején, az Inner Smile, amivel felvételt akartunk készíteni, és ezt végül én csináltam. Ez 2000-ben tök jónak minősült mint házi felvétel, holott egy mai szemmel nevetségesnek tűnő, 16 sávos hard disc recorderrel készült. Ez indította el az egészet, utána kezdtem felépíteni a dolgokat.

MN: Melyik volt az első nagylemez, ami nálad készült?

VZ: A D-Sound zenekar A hold túlsó felén című lemeze volt, amit a Periferic Records adott ki, és tök jól sikerült. Akkor még egy szobastúdióm volt, a padlásszobában kevertünk. Mai füllel nem annyira rossz az az anyag: csináltam utána rosszabbakat. Annál a lemeznél határozott koncepció volt arra, hogy mit kell kihozni a dalokból, és ez nagyon fontos a felvételkészítésnél.

MN: Tehát lényeges, hogy a zenekarnak legyen koncepciója?

VZ: Igen, de ezt hozhatja a producer is. Fontos elmondani, hogy hivatalosan a producer és a hangmérnök két külön pozíció, még akkor is, ha Magyarországon a kettő összemosódott a kilencvenes években a magánstúdiók megjelenésével. Annak idejéncsak úgy születhetett lemez, hogy ki volt rendelve egy zenei rendező (vagyis producer), aki figyelt arra, hogy ne legyenek hamis hangok, ne legyen rossz hangszerelés, beleszólt a felvételbe, a zenekarok pedig hallgattak rá, különben nem jelenhetett meg a lemezük. Nálunk ez kábé 20 éve szinte teljesen megszűnt, jöttek a magánstúdiók, hirtelen mindenki önjelölt hangmérnök lett, az akkori csúcstechnikát viszont általában nem tudták a magánemberek megvenni, ennek köszönhetően pedig esett a színvonal.

MN: Külföldön a mai napig elválasztják a két pozíciót, nem?

VZ: Igen. Olyan sosincs, hogy csak hangmérnöke volt az adott anyagnak. Valakinek mindig vállalnia kell a felelősséget, úgyhogy legrosszabb esetben az van a borítóra írva, hogy a zenekar volt a producere az anyagnak, és akkor nem a hangmérnököt kell szidni.

MN: Te elsősorban zenei rendezőnek tartod magad?

VZ: Elsősorban zenész vagyok, nem colstokkal ülök a keverőpultnál, és nem milliméterre tolom a fadereket, hanem érzésre, ahogy a zene megkívánja. A csak technokrata megközelítés nagyon rossz hozzáállás, hiszen zenét kell keverni, nem felvett adatot. Másodsorban maguk a zenekarok tettek zenei rendezővé,hiszenmár a korai munkáimnál is hamar szót tudtam érteni a legtöbbjükkel, meghallgatták a javaslataimat.

MN: De egy lemezfelvételnél a hangmérnöki feladatokat is ellátod, ugye?

VZ: Igen, de ez a Bakeryben dolgozó másik két társamra, Bodnár Péterre és Horváth Attilára is igaz; ez a szakma errefelé tart, egyrészt a költséghatékonyság nagyon fontos, másrészt a berendezések is sokkal felhasználóbarátabbak, mint régen. A társaim is praktizáló zenészek, van rálátásuk a magyar zenei mezőnyre, úgyhogy az ő funkciójuk sem az, hogy mellettem tekergetik a potmétereket. De nagyon fontos, hogy ha van egy projekt, amit én csinálok, akkor annak az éneklése mindenképp az én kezem alatt fusson, mert én azt tartom talán a legfontosabb dolognak egy felvételkor. Egy dal ideális esetben - és most a fontossági sorrendben mondom - akkor jó, ha jó a szövege, ahhoz van egy jó dallam, és jó a hangszerelése. Ennek ellenére ezt sokszor nem veszik figyelembe a zenekarok: néha nincsenek is készen az énekdallamok a felvétel előtt. Ilyenkor, ha én vagyok a zenei rendezője egy adott anyagnak, általában közösen írjuk meg az énektémákat, mert innentől kezdve az én felelősségem is, hogy milyen lesz a lemez.

MN: Dalszerzőként is közreműködsz a legkülönbözőbb előadók anyagain, ez hogy indult?

VZ: A nálunk készült hármas Zanzibar-lemezen lett egy dalom, Az igazi nevem, mert pont kellett még egy a lemezre. Onnantól kezdve már lehetett tudni, hogy alkalmas vagyok dalszerzésre, ha az utolsó pillanatban kell dolgozni. Ígykerülhettek aztán dalaim például a No Thanx, Feke Pál vagy Kovácsovics Fruzsina anyagaira is, illetve közösdalok a Road, illetve a Cadaveres lemezeire.

MN: Ilyenkor hogy néz ki a dalírási folyamat?

VZ: Mindig az adott zenekart figyelembe véve történik: mi kell az adott produkciónak, mi a célja. A musicalénekes Feke Palinak nyilván monumentális, nagy ívű dallamvezetés kell, Kovácsovics Fruzsinának pedig valami dúrakkordos, akusztikus gitáros, laza, vidám hangulatú téma. Vannak dalaim a fiókban is, hiszen eredendően zenész vagyok, úgyhogy amikor van némi szabad időm, kigurul egy-két dal. Azt nagyon fontos megjegyezni, hogy nálam általában egy dal előszördallamra és akkordokraíródik, és onnantól kezdve lehet ilyen vagy olyan irányba elvinni. Ezeket a fiókban lévő dalokat csak hangszerelésileg kell átpofozni. Konkrétan volt olyan, hogy a No Thanxnek szánt dal végül Feke Pali lemezére került: elvileg semmi közük nincs egymáshoz, de hangszerelési fogásokkal át lehet ültetni.

MN: A Bakery hírnevéhez az tette hozzá a legtöbbet, hogy visszahoztad a zenei rendező szerepét?

VZ: Nem gondolom, hogy én hoztam volna vissza, viszont az biztos, hogy azok az anyagok tették a Bakeryt népszerűvé, amin zenei rendezőként is közreműködtem vagy közreműködtünk. Ha demószintű nagylemezeket csinálnék, akkor pusztán a felhalmozott technika miatt nem jönnének ide zenekarok.

MN: De kell a komoly technikai háttér is.

VZ: Igen. Amikor a Biohazard ittjárt Magyarországon, Evan Seinfeld is felénekelt egy dalt a következő The Spyderz-albumra, ahol pont az volt a koncepció, hogyturné közben, különböző országokban dolgozhasson. Minden általa kért berendezés alapból megvolt, és nagyon elégedett volt a végeredménnyel.

MN: Azt szeretnéd, hogy a Bakery európai szinten is sikeres stúdió legyen?

VZ: Melyik magyar stúdió ne örülne ennek? Ha belegondolsz, olyan lehet egy francia zenekarnak Magyarországra jönni, mintha egy magyar zenekar Bulgáriában venné fel a lemezét. Az, hogy a myspace playerünk alapján idejön egy zenekar Nyugatról, mindenképpen nagyon nagy dolog és elismerés; persze ehhez az is kell, hogy lényegesen olcsóbbak is legyünk, meg tudjuk oldani a szállást és így tovább. Ha csak keverésről, masteringről van szó, a technológia már ott tart, hogy online tudjuk küldözgetni a dolgokat, úgyhogy ez sem akadály. Keresett már meg minket thaiföldi black metal zenekar, portugál folk metal és orosz death metal csapat is.

MN: Többen mondják, hogy a Bakerynek jellegzetes hangzása van.

VZ: Remélem, ez nem negatívum! Ha beteszünk egy Colin Richardson-felvételt, legyen az Machine Head, Cradle Of Filth vagy Fear Factory, akkor az Colin Richardson-osan szól. Terry Date felvételeinél ugyanígy megvan ez a jelenség.

MN: Melyik a kedvenc saját készítésű lemezed?

VZ: Momentánszakmailag fontosnak tartom az Isten Háta Mögött Kényelmetlen Lemezét, mert egészen különleges módon készült. Egyben van feljátszva, egy légtérben voltak az erősítők, a dob mikrofonjaiba beleszólt a gitár, tehát nagyon precízen át kellett gondolnunk, hogy mit akarunk felvenni, és ehhez hogy kell bemikrofonozni a hangszereket. Három lépcsőben készült: először feldemóztuk az anyagot a stúdióban, ebből leszűrtem a következtetéseket, és még be is fektettünk különböző előerősítőkbe, hogy a következő alkalommal, amikor a régebbi dalok átiratait tartalmazó B lemezt veszszük fel - mert az készült el először -, akkor még jobb legyen. Felvettük a B lemezt, elég jól sikerült, de éreztem, hogy lehet még továbblépni, és utána vettük fel az A lemezt, aminek már a körülményekhez képest tökéletesnek kellett lennie. Ez egy mérföldkő volt a számomra. Ritkán van példa egy stúdiózás során arra, hogy gyakorlatilag háromszor futhatok neki a felvételnek.

MN: Milyen stúdiótrükköket alkalmaztál azon a lemezen?

VZ: Az Élettérelmélet című régi dal új verzióját említeném például. Aki esetleg zenész és érdeklődik a trükkök iránt, felfedezhette, hogy a Közelítő-távolító főtémája megy végig szintetizátoron, illetve a Tavaszi Nemződüh akkordjaira épül a dal új verziója. Ezt három órán keresztül kellett átverekednem a zenekaron, de úgy érzem, jó lett a dal ebben a formában. Jó trükk, hogy az egyik dalban el van rejtve egy másik. A másik érdekesség a dalban, hogy az ott hallható dob végig élő: a pergőhang úgy született, hogy egy beütő cintányért tettünk a pergőre, a lábdobra pedig egy pergősodronyt erősítettünk. Érdekes kísérlet volt, bárcsak lehetne sűrűbben csinálni.

MN: Sokak szerint már nincs szükség komoly stúdiókra és költséges produkciókra, a felvételkészítés pedig visszaszorul a hálószobákba.

VZ: Egy dolgot mindenképpen figyelembe kell venni: nem a jó stúdió az, ami elviszi a zenekarok pénzét. Egy jó stúdió mindenképp hozzátesz a produkcióhoz. Beszélhetünk arról, hogy a házi felvételek egyre jobbak, de egy bizonyos szintet nem fognak felülmúlni. Azt pedig ne gondolja senki, hogy a nagy stúdiók nem fejlődnek. Ha egymás mellé teszel egy 2003-as és egy 2009-es Bakery-felvételt, óriási különbséget fogsz hallani. A lemezpiac haldoklásával kapcsolatban meg azt tudom mondani, hogy szerintem inkább kiadókra nincs szükség meg lemezboltokra és CD-nagykereskedésekre, döntően ezek viszik el a pénzt. Ha nincs hordozó, amit le kell gyártani, akkor tényleg csak a stúdióköltség az, ami komolyabb tényező lehet, azt pedig lehet redukálni - mi is azon vagyunk, hiszen nagyon sok folyamat felgyorsult: egy komplett lemez dobeditálása (vagyis egyes dobütések pontos "helyretolása") ma megvan tíz óra alatt, ez annak idején nyolcvan-száz órába is beletelt, a gitár és a basszusgitár felvételére pedig létezik a reamping nevű eljárás, ami annyit takar, hogy az otthon jól behangolt hangszerrel, jó minőségben felvett tiszta sávokból is tudunk világszínvonalú gitárhangzást csinálni. Ami továbbra is nagyon fontos a zenei rendezés mellett, az a dobfelvétel, az énekfelvétel és a keverés, és az, hogy ezt ki végzi. Szakemberre pedig mindig szükség lesz. Bruce Swedien - világhírű hangmérnök, aki többek között Michael Jackson lemezeit is keverte - mondta, hogy a hangmérnöki szakma nagyon könnyű - az első tízezer óra után. Azok az emberek, akik figyelemre méltó felvételeket csinálnak, már túl vannak az első tízezer órán, és ezt vegyék figyelembe azok, akik a lopott szoftverrel készült otthoni felvételekkel példálóznak.

MN: És arról mit gondolsz, hogy egy jó stúdióban készült anyag is butított minőségben, mp3-ban terjed el leginkább?

VZ: Gyenge tömörítésű mp3-on keresztül is átjön, hogy az valaha jól szólt. Ha egy produkció minőségi, és tetszik a hallgatónak, akkor megvan rá a lehetősége, utánajárhat, megszerezheti 320 kbps tömörítésű mp3-ban. Én örülök egyébként, hogy a CD mint hordozó eltűnik - annak mondjuk nem, hogy az mp3 az egyetlen alternatíva jelen pillanatban, de a helyzet az, hogy én magam sem nagyon hallgatok CD-ket. Aif-be vagy wav-ba konvertálom a gyűjteményemet, és nem érzem azt, hogy CD-ket kéne vennem. A módot kellene mindössze megtalálni, hogy hogyan lehetne a hordozó nélküli hangzóanyagot bevételi forrássá tenni.

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.