Film

Piszkos pénz

  • - kg -
  • 2014. november 30.

Film

Brooklynban sok az olyan kocsma – és ez nem valami amerikai népdal kezdete –, ahol az alvilág pénze cserél gazdát. Olajozott az összjáték: jön a behajtó a behajtott pénzzel, a borítékot a pultosnak passzolja, aki nem kérdez, hanem a pult alatti széfbe, a maffia perselyébe dobja a zsákmányt, amit zárás után egy alvilági feljebbvaló gyűjt be. Már az is nagyon életszagú, ahogy a pénz vándorútját ábrázolja a Bikanyak Amerikába utaztatott rendezője, az pedig még életszerűbb, ahogy a pulton túl zajlik az élet. Legeslegutolsó szerepében James Gandolfini nem is lehetne gandolfinisebb: abban a kocsmában alkalmazott, mely egyszer az övé volt, de a nagyobb halak elragadták tőle – most nekik dolgozik. Hatalmas drámai testtömeg az övé, amely mellett alig fér el az ugyancsak nem kispályás Tom Hardy – neki aztán nincs az arcára írva, hogy lassú észjárású, értelmileg akadályozott bikanyak-e, vagy a bamba külső érző szívet és véres kezet takar. Nő és kutya is kerül a történetbe, meg egy belga színész – egyenest a Bikanyakból. Ők a kötelező fordulatokért kellenek, és a végére tényleg összejön egy thrillernyi vér, de a nézőtéri általános jó hangulatért nem ők, hanem a két máshogy nagy testű színész mormogása, nehézkes járása és a brooklyni csaposok világfájdalma szavatol. Meg a szinte harapható, csípős helyi hideg, ami a szemnek amúgy sem kedves külvárosi helyszíneket az átlagosnál is visszataszítóbbá teszi. Ami thriller szorult a filmbe, az a mozikba kerülés záloga, s mint ilyen, nyilván kötelező elem, de ez nem a maffiózók, hanem a sértett önérzetű pultosok mozija.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.