Animációs film

Építve rombol

Rontó Ralph

  • Szabó Ádám
  • 2012. december 5.

Film

Mit ér a jó rossz nélkül? - kérdik önigazolásként a rossz hősök anonim gyűlésének résztvevői, a Sátántól kezdve a Pac-Man gonosz szellemalakjáig egy rakás konvencionálisan gonosz figura. Köztük van Rontó Ralph is, a játéktermi filléres gépek egyik főgazfickója, aki változni akar: jóvá szeretne válni, győzelmi plecsnit nyerni és befogadtatni. Csakhogy nem adhat mást, csak mi lényege - vagy mégis? A libikóka legalább tucatszor billen erre, majd arra, ahogy azt megszokhattuk; az viszont merőben szokatlan, vagy legalábbis rég nem látott, hogy ilyen létértelmi semmiségek ennyire remekül kidolgozott animált világban próbáljanak szárba szökkenni.


Hihetetlenül sokszínű, mégis erős egységet alkotó arcade-világon, több játékfalanszteren kell hőssé váló rosszfiúnknak átverekednie magát, hogy igazára találjon; eközben eredeti rendeltetéséhez méltóan nemcsak épít - például egy hibás kódolású apró autóversenyző kislány önbizalmát -, hanem rombol is, átcipelve egy vírust valami erőszakos FPS-ből a látszólag selymesen édes cukorvilágba. Az érzelmi hullámvasút meglepően jól klappol, csakúgy, mint maga a mese: vicces, de nem debil, látványos, de nem üres, aranyos, de a felnőtteknek is szórakoztató. Mindennek szükséges, de nem elégséges feltétele az erős nosztalgiafaktor: kikacsintások és konkrét citálások sora tarkítja a filmet. Így a Disney a Rontó Ralph "rossz" főhősével, "bugos" karaktereivel saját tökéletesre pingált figuráit előtérbe helyező arculatával fordul szembe, s a végén mégis győztesen jön ki a dologból.

Forgalmazza a Fórum Hungary

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is. Munkássága középpontjában a normák, a hatalmi technológiák, a queer identitás, valamint a magánélet és az intimitás politikájának kérdései állnak.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Megbillenve

Eddig csak a fideszes médiagépezet és a kormányzati, állami propaganda folytatott lélektani hadviselést (is) Magyar Péter ellen, ám jó ideje működik ez már visszafele is – úgy tűnik, nem is hatástalanul.

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.