„Semmiféle állami támogatást nem kaptunk” – Tarr Béla a filmszemléről

  • - kg -
  • 2012. január 13.

Film

 

narancs.hu: Folytatják a szemlehagyományokat, azaz nagyjából minden film szerepel az előző év terméséből?

Tarr Béla: Azokat a filmeket, amiket korábban a televízió adott vagy a mozikban már játszottak, nem vetítjük. Csak ősbemutatóink lesznek. Most már megvannak az időpontok is: február 2-án a dokumentumfilmekkel kezdünk, majd a játékfilmekkel folytatjuk. A vetítések a Toldiban és az Urániában lesznek. Ez egy fapados szemle lesz, nincsen zsűri, nincsen verseny, nincs protokoll. Semmiféle állami támogatást nem kaptunk.

narancs.hu: Pályáztak és nem kaptak, vagy nem is pályáztak támogatásra?

TB: Ez a szemle a Magyar Filmművészek Szövetsége és néhány civil áldozatkészségéből jön létre.

narancs.hu: Nem is lehetett volna pályázni?

TB: Nem is gondoltunk rá, de szerintem nem is lehetett volna. Ami tény és való, hogy nincs támogatás.


Fotó: MTI

 

narancs.hu: Mik lesznek a szemlén debütáló nagyjátékfilmek?

TB: Most még csak 7 egész estés játékfilmünk van (a szemlén látható játékfilmek listáját lásd a keretesben!), de elkészülhet még kettő, akkor lesz kilenc. Lesz továbbá körülbelül 30 dokumentumfilmünk is – a programba ismeretterjesztő, animációs és kísérleti filmek, valamint kisjátékfilmek is beletartoznak.

narancs.hu: A játékfilmek közt van közönségfilm is?

TB: Azt tudom mondani, hogy mindent felkutattunk, ami elkészült. Nincs előzsűri, ami elkészült és új, azt mi bemutatjuk.

narancs.hu: Ezek szerint nincs semmiféle kritérium?

TB: Az egésznek az az  elve, hogy megmutassuk: a magyar film él. És nem csak él, de rendkívül sokszínű is.

narancs.hu: Volt, akit megkerestek, de nem adta a filmjét?

TB: Idáig mindenki odaadta a filmjét, nem volt senki, aki azt mondta volna, hogy nem szeretne részt venni.

narancs.hu: Az elmúlt évek visszatérő témája volt, hogy a filmszemle változásra szorul. A sors iróniája, hogy végül a majdnem teljes ellehetetlenülés hozta el a változást.

TB: Én most nem szeretnék az elmúlt szemlékről beszélni. A fejünk most csak azzal van tele, hogy ezt az egész dolgot rendben megcsináljuk. Tudja, milyen nehéz ezt pénz nélkül megcsinálni?

A 43. Magyar Filmszemle játékfilmes listája:

– Deák Krisztina: Aglaja

– Fancsikai Péter: jp.co.de

– Fliegauf Benedek: Csak a szél

– Jeles András, Kocsis Ágnes, Török Ferenc, Szabó Simon, Mészáros Márta, Forgács Péter, Siroki László, Pálfi György, Fliegauf Benedek, Salamon András, Jancsó Miklós: Magyarország, 2011

– Pálfi György: Final cut – Hölgyeim és uraim

– Szabó István: Az ajtó

– Török Ferenc: Isztambul

– Cserhalmi Sára: Drága besúgott barátaim (befejezés alatt)

– Vidnyánszky Attila: Szarvassá változott fiú (befejezés alatt)




Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.