„Semmiféle állami támogatást nem kaptunk” – Tarr Béla a filmszemléről

  • - kg -
  • 2012. január 13.

Film

 

narancs.hu: Folytatják a szemlehagyományokat, azaz nagyjából minden film szerepel az előző év terméséből?

Tarr Béla: Azokat a filmeket, amiket korábban a televízió adott vagy a mozikban már játszottak, nem vetítjük. Csak ősbemutatóink lesznek. Most már megvannak az időpontok is: február 2-án a dokumentumfilmekkel kezdünk, majd a játékfilmekkel folytatjuk. A vetítések a Toldiban és az Urániában lesznek. Ez egy fapados szemle lesz, nincsen zsűri, nincsen verseny, nincs protokoll. Semmiféle állami támogatást nem kaptunk.

narancs.hu: Pályáztak és nem kaptak, vagy nem is pályáztak támogatásra?

TB: Ez a szemle a Magyar Filmművészek Szövetsége és néhány civil áldozatkészségéből jön létre.

narancs.hu: Nem is lehetett volna pályázni?

TB: Nem is gondoltunk rá, de szerintem nem is lehetett volna. Ami tény és való, hogy nincs támogatás.


Fotó: MTI

 

narancs.hu: Mik lesznek a szemlén debütáló nagyjátékfilmek?

TB: Most még csak 7 egész estés játékfilmünk van (a szemlén látható játékfilmek listáját lásd a keretesben!), de elkészülhet még kettő, akkor lesz kilenc. Lesz továbbá körülbelül 30 dokumentumfilmünk is – a programba ismeretterjesztő, animációs és kísérleti filmek, valamint kisjátékfilmek is beletartoznak.

narancs.hu: A játékfilmek közt van közönségfilm is?

TB: Azt tudom mondani, hogy mindent felkutattunk, ami elkészült. Nincs előzsűri, ami elkészült és új, azt mi bemutatjuk.

narancs.hu: Ezek szerint nincs semmiféle kritérium?

TB: Az egésznek az az  elve, hogy megmutassuk: a magyar film él. És nem csak él, de rendkívül sokszínű is.

narancs.hu: Volt, akit megkerestek, de nem adta a filmjét?

TB: Idáig mindenki odaadta a filmjét, nem volt senki, aki azt mondta volna, hogy nem szeretne részt venni.

narancs.hu: Az elmúlt évek visszatérő témája volt, hogy a filmszemle változásra szorul. A sors iróniája, hogy végül a majdnem teljes ellehetetlenülés hozta el a változást.

TB: Én most nem szeretnék az elmúlt szemlékről beszélni. A fejünk most csak azzal van tele, hogy ezt az egész dolgot rendben megcsináljuk. Tudja, milyen nehéz ezt pénz nélkül megcsinálni?

A 43. Magyar Filmszemle játékfilmes listája:

– Deák Krisztina: Aglaja

– Fancsikai Péter: jp.co.de

– Fliegauf Benedek: Csak a szél

– Jeles András, Kocsis Ágnes, Török Ferenc, Szabó Simon, Mészáros Márta, Forgács Péter, Siroki László, Pálfi György, Fliegauf Benedek, Salamon András, Jancsó Miklós: Magyarország, 2011

– Pálfi György: Final cut – Hölgyeim és uraim

– Szabó István: Az ajtó

– Török Ferenc: Isztambul

– Cserhalmi Sára: Drága besúgott barátaim (befejezés alatt)

– Vidnyánszky Attila: Szarvassá változott fiú (befejezés alatt)




Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.