Szoktam tüntetni – Joseph Gordon-Levitt, filmsztár

Film

Volt már Batman táskahordója, Bruce Willis hasonmása, Lincoln fia és Scarlett Johansson pornófüggő fiúja. Most épp a Kötéltáncban egyensúlyoz Philippe Petit-ként két torony között. New Yorkban beszélgettünk.

magyarnarancs.hu: Philippe Petit átsétált ugyan a World Trade Center ikertornyai között, 400 méter magasságban, de az angolja hagyott némi kivetnivalót maga után. Petit szerepében önnek erős francia akcentussal kell végigbeszélnie a filmet – hogy áll a franciával?

Joseph Gordon-Levitt: Köszönöm, megvagyunk. Ha nem tudná, egy jelentős frankománnal ül szemben. Már a gimiben rakódott rám valami a nyelvből, ezt kellett most a film kedvéért tényleges tudássá fejlesztenem.

magyarnarancs.hu: Mit bír a legjobban a franciákban?

JG-L: Ha valamilyen szerencsés okból kifolyólag Párizsban találom magam, az első dolgom, hogy veszek egy Pariscope-ot. Tisztában vagyok vele, mennyire ósdi dolognak számít manapság, az okostelefonok korában papíron, nyomtatásban átnyálazni a moziműsort, amikor lehet digitálisan is, de mit tegyek, ha ez – a Pariscope és egy kávé – számomra a legjobb párizsi dolgok közé tartozik. Pariscope-olvasás egy párizsi brasserie-ben – nincs is ennél klasszabb dolog a világon. Persze kávé és cigi kíséretében. Nem vagyok kávés, és dohányozni sem dohányzom, de Párizsban kávét iszom, cigire gyújtok és Pariscope-ot olvasok. Papíron!

Joseph Gordon-Levitt mint Petit

Joseph Gordon-Levitt mint Petit

 

magyarnarancs.hu: Párizsban mozizni is jobb, mint máshol?

JG-L: A legjobb. Kínálatban semmi sem veri Párizst. New York és L. A. is jók, de sehol sincsenek Párizshoz képest. Az még csak hagyján, hogy ha egy új szenegáli filmhez van kedvem, azt nagy valószínűséggel megtalálom a párizsi moziműsorban, de ami ennél is meghökkentőbb, hogy rajtam kívül más is lesz a moziban. Párizsban a kis szenegáli filmeknek is van közönségük! Mi ez, ha nem a paradicsom!

magyarnarancs.hu: Ideje tisztázni: Godard vagy Truffaut táborába tartozik?

JG-L: Mindkettőjüket kedvelem, de én inkább a Godard-filmekre gerjedek. Az Alphaville az abszolút nyerő nálam.

magyarnarancs.hu: Elég sokat edzett, hogy hitelesen adhassa a World Trade Center ikertornyai között kötéltáncoló Petit-t. Az igazi Petit segítségére volt a felkészülés során?

JG-L: Nagyon is. Már a második nap kénytelen voltam átesni a kötélen való keresztségen. A kötelesek körében bevett szokás, hogy műsor közben felhívnak valakit a közönség soraiból; felállítják szegényt a kötélre, mögéjük állnak, és átsétáltatják a kötél teljes hosszán a magasban. Philippe ragaszkodott hozzá, hogy ezt velem is megcsinálja, és mindezt a második nap, amikor én és a kötél még csak távolról méregettük egymást. Jó, rendben, felmegyek, átsétálunk. Persze viselem a kötelező hámot, e nélkül a biztosítótársaság nem is engedett volna fel. Az első menet végén Philippe megkérdezi tőlem, nem lenne-e kedvem kipróbálni a legújabb fejlesztésű biztosítást; egy szuperkönnyű, szinte láthatatlan hámot, amit az oroszok fejlesztettek ki. Mondom, persze, jöhet, mert azt tudni kell hozzá, hogy a hám megvéd ugyan, de nehezíti az egyensúlyozást. Erre Philippe mit csinál? Elpantomimezte, hogy felrakja rám a hámot, és már mentünk is. Na, ez volt csak az igazi tűzkeresztség.

Petit mint Petit

Petit mint Petit

 

magyarnarancs.hu: Meddig tartott a kiképzés?

JG-L: Nyolc teljes napon át, megállás nélkül nyúzott, hogy formába lendüljek. Olyan volt az egész, mint egy egyszemélyes workshop, csak nekem, magától a mestertől. Persze el kellett sajátítanom az egyensúlyozás technikáját, de ez még önmagában kevés lett volna a boldogsághoz; Philippe belső tartását is magamévá kellett tennem. Csak az maradhat fenn a kötélen, aki hisz benne, hogy fennmarad. Ha azon cidrizel, hogy mi lesz, ha leesel, az olyan, mint egy önbeteljesítő jóslat; akkor le is fogsz esni, ebben biztos lehetsz. A World Trade Center tornyai közé kifeszített kábelre nem lehetett pesszimistán rálépni. Persze, nekem könnyű dolgom volt, egyszer sem kellett 400 méter magasban egyensúlyoznom, és Philippe-pel ellentétben nekem dublőröm is volt: egy kiváló kötéltáncos. Három és fél méternél magasabbra nem is mentem, három és fél méteren viszont már nehezen lehet zavarba hozni. Fél méteren kezdtem a tanulást, innen tornáztam fel magam három és félre. Glenn Gouldnak és Jimmy Hendrixnek is sokat köszönhetek – főleg őket hallgattuk egyensúlyozás közben.

magyarnarancs.hu: Járt a valódi World Trade Center tetején?

JG-L: Jártam, nem is akármikor, 2001-ben. Ekkor költöztem New Yorkba, és iratkoztam be a Columbia Egyetemre. Mintha a levegőben jártam volna. Nem azt éreztem, hogy egy épület tetején állok, sokkal inkább egy repülőn éreztem magam.

false

magyararancs.hu: Újdonsült New York-iként végigcsinálta a kötelező turistaköröket?  WTC, Empire State Building, Szabadságszobor, satöbbi?

JG-L: Valahogy így. A Word Trade Center tetejére felmenni mindig is turistáskodásnak számított. De nyeretlen New York-iként egyszer fel kellett mennem, ezt minden valamit is magára adó városi újonc megtette volna. Los Angeles-i gyerek voltam, L. A. különböző külvárosaiban gyerekeskedtem, úgyhogy képzelheti, mit éreztem New Yorkban. Először is, itt sétálnak az emberek. Ez egy európainak megszokott dolog lehet, de az Amerikai Egyesült Államok nem egy Sétáló Államok, itt nem arra tervezték a járdákat, hogy azokat a lakók koptassák is. Amikor 12 évesen először jártam New Yorkban, majd leesett az állam a sétálók tömegei láttán. Nahát, micsoda extrém sport! Már akkor tudtam, hogy nekem itt kell élnem. Végül 19 évesen valósítottam meg a 12 éves fejjel hozott döntésemet.

magyarnarancs.hu: A politikának sokat köszönhet, hiszen ha a szülei nem botlanak egymásba, mint ifjú politikai aktivisták, ma alighanem mi sem beszélgetnénk itt. Mint politikailag aktív szülők gyermeke, hogy viszonyul egy kis anarchiához? Robert Zemeckis szerint ugyanis Petit egy igazi anarchista.

JG-L: Ha az anarchia, mondjuk, a kormány kiiktatását jelentené, ahogy az sokak fejében az anarchia szinonimája, akkor nem tekintem magamat anarchistának. Nehezen tudnék elképzelni egy kormány nélküli társadalmat. Még mindig jobb kormánnyal, mint nélküle. De lázadni emberi dolog, sőt, művészi kötelesség is egyben, és én ezt nagyon is helyesnek és követendőnek tartom. Az én lázadásom abban merül ki, hogy igyekszem a magam útját járni, ezért csináltam meg a hitRECord nevű céget is; nem hallgatunk másra, csak magunkra, ebben a szellemben alkotunk. Hol lemezeket, hol meg könyveket adunk ki, vagy épp tévésorozatot gyártunk – tavaly egy Emmy is összejött a HitRecord On TV című sorozatunkért, ami egy online közösségi kezdeményezésből született. A nagy hollywoodi produkciók, mint a Kötéltánc is, sokat hoznak nekem népszerűségben a konyhára; szeretem ezeket az alkalmakat a hitRECord népszerűsítésére is használni.

false

magyarnarancs.hu: Rendben, de mikor lázadt utoljára rendesen? Tüntetett valamiért vagy valami ellen mostanában?

JG-L: Szoktam tüntetni, ha az ügy megkívánja. Egy évvel ezelőtt épp itt, New Yorkban a klímaváltozás miatt vonultunk utcára. Hatalmas vonulás volt, ott voltam valahol én is a tömegben. Elég szomorú, de még mindig vannak ebben az országban olyan hatalommal bíró tényezők, akik tagadják a klímaváltozás tényét. Százezrek mentek az utcára, ami igazán felemelő érzés volt.

magyarnarancs.hu: Ha Hollywood arra vetemedne, hogy elkészíti az Alphaville remake-jét, akkor is kivonul?

JG-L: Elsőként. Megalapítom az „Emberek az Alphaville feldolgozása ellen” nevű csoportot, és azonnal utcára vonulunk.

magyarnarancs.hu: Christopher Nolan utolsó Batman-filmjében Robint alakította. Robin kap külön filmet?

JG-L: Micsoda váratlan kérdés! Ezt még soha nem tette fel nekem senki.

 

Legfrissebb print számunkban a Kötéltánc rendezőjével, a Vissza a jövőbe sorozat atyjával, Robert Zemeckisszel olvashatnak interjút.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.