Michael Jackson (1958-2009) pályaképe - Az élő halott

  • - minek -
  • 2009. július 2.

Zene

Bár csak néhány napja távozott közülünk, zenei és szórakoztatóipari karrierjének már jó ideje leáldozott - Michael Jacksont régóta (élő)halottként kezelte a média és a közvélemény döntő többsége (kivéve tán a megszállott rajongókat, akikből meghökkentő módon így is maradt elég). Meglehet, a történet még vehetett volna új irányokat - legalábbis erre utalt a nyártól tervezett s egyre bővülő menetrenddel bíró új Jackson-turné, amelyre minden jegyet jó előre elkapkodtak (sőt a szervezők reményei szerint ezeket nem is igen váltják majd vissza a relikviákra vadászó MJ-fanok). Az élet - mint mondtuk - már előbb véget ért: mindennek családi-életrajzi, orvosi, lélektani és kriminalisztikai vonatkozásait és tanulságait magunk is mérlegre tettük, még a legutóbbi (amúgy végül felmentéssel, de egyben részleges anyagi csőddel zárult) Jackson-bűnper alkalmából (lásd: A Michael Jackson-ügy: Hosszú álom, Magyar Narancs, 2003. december 4.). Most már sokkal inkább az lenne a kérdés, mit hagyott ránk Jacko, a dalszerző-előadó, a fékezhetetlen performer és született színpadi tehetség - mennyire bizonyult inspirálónak mindenkori kortársai számára, s mit bányászhat ki a terjedelmes életműből a maliciózus utókor.

Hagyományőrző, szintetizáló

Michael, mint azt mindenki tudja, gyereksztárként kezdte pályafutását, ráadásul egy családi vállalkozás, a Jackson 5 beltagjaként. Ekkor készült felvételeinek a későbbi karrier és hatástörténet szempontjából csupán annyi a jelentőségük, hogy kijelölik azt az origót, amelyhez képest utóbb elmozdult MJ énektudása vagy éppen kompozíciós technikája. A Jackson-életmű jó ideig a fent említett, jó és rossz értelemben vett familiaritás határain belül mozgott - még korai, a hetvenes évek elején kelt szólólemezei is pusztán a racionális portfóliókezelés termékei (hangsúlyoznunk kell, hogy egyik korai No 1. slágere, a Ben konkrétan egy kis patkányról szól...). Közvetve a Jackson 5 átmeneti üzleti válsága indítja be Jacko karrierjét: ekkor szerződnek át a legendás Motown kiadótól a nem kevésbé patinás CBS-hez (utólag: Epic), s itt kezdődik meg Jackson újabb keletű szólókarrierje. De egészen 1984-ig, azaz már szólószupersztárrá válása után is buzgón közreműködik a tesókkal közös The Jacksons lemezein és koncertjein (itt mutatja be színpadon, már 1984-ben a Thriller dalait is!), közben olyan számokat összehozva, mint a máig közkedvelt proto-space-disco Can You Feel It, melyet - felesben - maga Jacko szerzett. Apropó, dalszerzői képességek. Bár akadnak, akik kétségbe vonják Jackson ebbéli tehetségét (hiszen, ugye, zenélni sem tud, a családi bandában is csak tamburinon meg kongán csörgött-börgött), annyi kétségtelen, hogy legnagyobb slágerei közül jó néhány (sőt, talán a többségük) az ő kompozíciója, ami hiúsági és filológiai szempontokon túl is vérre menő, kulcsfontosságú üzleti kérdés - elvégre a szerző kapja a jogdíjak jelentős részét. Más kérdés, hogy a Jackson-dalok oly jól ismert karakterét legalább annyira köszönhetjük a mindenkori producernek, leginkább az életút legsikeresebb, szűk egy évtizedig tartó csúcspontján a Jackson-számok fölött bábáskodó Quincy Jonesnak. A páratlanul sikeres együttműködés még a hetvenes évek végén indul: 1978-ban az ifjú, húszéves Jacko játszotta A varázsló (r.: Sidney Lumet) című, hangsúlyozottan afroamerikai karakterű (Dorothyt speciel Diana Ross alakította), eredeti musicalformájában a Broadway-n is sikerrel futó "z-feldolgozás Madárijesztőjét, miközben Jones hangszerelte a filmzenét. Az idővel módfelett gyümölcsözővé váló együttműködés első állomása 1979, amikor a páros elkészíti az Off The Wall című, egyszerre üzleti és kritikai sikert aratott albumot. Jackson hangjától valósággal elájulnak az ítészek: igazi képzett, felnőtt módra, minden regiszteren játszó, néha törékenynek és sebezhetőnek tűnő, máskor energikus vokális produkciót hallhatunk itt, plusz ekkor tűnik fel először a később védjeggyé váló szexi, néha - a teljes átéléssel elképzelt szenvedélytől - már el-elfúló falzett. A lemez kvázi összefoglalja a hetvenes évek fekete és némileg még a fehér popzenéjét is: benne van az alaposan feldolgozott soul/funk hagyomány, a félszázados történelme során többször értelmezési tartományt váltó rhythm & blues hatása, a fékezhetetlen diszkódinamika és emellett balladisztikusan nyálas, "soft soul" popszámok, éppen a kívánt mennyiségben. Azt már csak mellékesen jegyezzük meg, hogy a lemezen szerzőként közreműködik a sokszor párhuzamként emlegetett, szintén gyereksztárként kezdő, majd fiatal felnőttként az Innervisionsszel paradigmát váltó és a jövőt is megszabó Stevie Wonder, valamint a leendő duettpartner, Paul McCartney (tőlük idővel megtanulhatta volna azt is, hogyan kell győztesen túlélni, sőt előnyére fordítani, ha már az ember semmilyen értelemben sem számít etalonnak a popzenében).

Nos, lehet, hogy az Off The Wall "csak" egy zseniálisan összerakott, "iskolás" lemez (egy perfekcionista stílgyak), de a három évre rá elkészített Thriller nem csak üzleti értelemben volt letaglózó hatású. Jones tökéletesen tudta, hogyan kell a főképpen Jackson által kiötölt, amúgy figyelemre méltó énektémák alá olyan robotikusan hideg, mégis vérforraló funkyalapokat elhelyezni, hogy az összhatás ellenállhatatlan legyen. A lüktető basszusalaphoz (e tekintetben azért Giorgio Morodertől is sokat meríthetett), a szikáran négynegyedes diszkóritmusú dobtémákhoz és a végtelenül hatásvadász szintifutamokhoz már csak Jackson vokálja hiányzott, mely mondhatni csak érett az Off The Wallhoz képest - már persze ha érettnek nevezhetünk egy felnőtthangot, amely néha megtévesztésig olyan, mint egy éppen mutálás előtt álló kamaszé. De hát istenem: éppen ez lett a Jackson-védjegy egyik összetevője. A többiről már a tévé tehet - pontosabban az a tény, hogy a fekete zenékkel és előadókkal meglehetősen mostohán bánó (egyértelműen a fehér középosztálybeli fiatalokat megcélzó) MusicTV a CBS nyomására mind gyakrabban játszotta Jackson klipjeit - például a John Landis által rendezett, a zombi- és farkasemberfilmek nemesb hagyományait követő Thrillert. S a Jacko által celebrált elektro-robo-funk revü milliókat nyűgözött le, s csábított a koncerttermekbe - ahol mindezt élőben is bemutatta, idővel újabb és újabb mozgáselemeket bevetve (bízunk benne, hogy mindannyian kipróbálták már a lábujjhegyen csúszással kombinált moonwalkot - remélhetőleg ittasan, ami mind az élmény, mind a balesetveszély fokozására alkalmas). Mindez csak tovább gerjesztette a személye körüli hisztériát, ráadásul kétségbevonhatatlanná tette, hogy egy (ugyan mind kevésbé, de ez egy másik történet) fekete srác lemezeit veszi a fehér közönség jelentős része is. A határnyitást nem ő kezdte el, előtte is voltak olyanok, akik a "fehér" zenékben amúgy rendre tükröződő fekete zenei hatásokat közvetítették a többségi, "sápadtarcú" fiatalság felé, de mindez, MJ hírneve által is megsokszorozva, mintegy magától értetődővé vált a nyolcvanas-kilencvenes évek fordulójára. Ahogy az is, hogy az addig maximálisan szubkulturálisnak számító hiphopprodukciókra bukjanak fehér tizenévesek, sőt némelyikük nem is akármilyen sikerrel művelni kezdje a rappelést (Beastie Boys, House Of Pain, hogy a későbbieket, Eminemet és társait ne is említsük). Azért még ne szaladjunk ennyire előre - különben is: Jacko zenéi az efféle radikális határtörésekhez képest mindig is inkább konzervatívnak, hagyományőrzőnek, szintetizálónak, jó pillanatban ügyesen összegzőnek számítottak, mint éppenséggel újítónak. Ez pedig mindig veszélyes - abból a szempontból, hogy a csillagóra gyorsan elmúlik, a sztár meg marad, a lassan összeroskadó, s esetleg ráomló legendájával.

Ismétlések, kudarcok

Már a harmadik, Quincy Jonesszal készített szólólemeze, a Bad is afféle jól sikerült ismétlésnek tűnt (meg kell hagyni, számos briliáns dallal - a Bad, a Smooth Criminal vagy a Dirty Diana groove-jait még ma is nyálcsorgatva hallgatja megannyi mashupkirály), és ezzel, bármily szomorú, le is zárult az életmű alkotó szakasza. Később is adódtak még olyan momentumok az életében, melyek szigorúan a produkciókhoz kötődtek - de ezen alkalmak idővel egyre ritkultak. Jellemző, hogy az üzletileg még sikeres, de egyéb értelemben felejtős 1991-es Dangerous albumhoz kapcsolódó 1992-93-as, majd másfél évig tartó MJ-turnét még közel 3 és fél millió ember látta színpadon. De 1993-tól egyre inkább a Jacksont érintő, utóbb vissza-visszatérő gyermekmolesztálási ügyekkel volt tele a sajtó - már ha nem a rosszul sikerült arc- és orrplasztikákat, képzelt és valódi betegségeit vagy éppen egyéb (hol valós, hol fikciós jellegű) bolondériáit tárgyalták. Tessenek venni egy nagy levegőt, és szemrevételezni Jackson utolsó albumait - alig-alig találni rajtuk emlékezetes darabot, még ha némelyikük átmenetileg üzleti sikernek is bizonyult. Néhány kivételt említhetnénk - ilyen például a húgocskájával, Janettel duettben énekelt Scream, ahol sikerült dühbe fordítani a "meghurcoltatás" és folyamatos médiacirkusz miatti frusztrációját - különösen emlékezetes a Mark Romanek által rendezett, háromszoros MTV Video Awards díjas fekete-fehér videoklip. Más számai csak a minden határt felülmúló nyálasságukkal tüntetnek, mint például a gyomorforgatóan érzelgős Earth Song (mindazonáltal ez lett a legsikeresebb maxija - Nagy-Britanniában) vagy bármi, amit R. Kellyvel (az "igaztalanul megvádolt" liliomtipróval) csinált. Ez utóbbiakat tartalmazó, 1995-ös lemezén (HIStory) található amúgy a Jackson-életmű legvitatottabb dala, a hiphop-inspirációjú, dühödt hangvételű They Don't Care About Us, amelynek bizonyos nyelvi fordulataiért alig rejtett antiszemitizmussal gyanúsították Jacksont. ' persze dalainak szándékos félreértelmezéséért támadta a sajtót, de azért újra és újra nekifutott a kritizált részeknek, így azután éppen e Jackson-dal jelent meg eddig a legtöbb ismert verzióban (plusz két videoklip is készült hozzá Spike Lee rendezésében, az első egyenesen a riói favellákban). Állítólag némely addigi barátjával, így Spielberggel is megromlott Jackson viszonya - aki utóbb, némely sajtóhírek szerint voodoo varázslattal és tehénvérben fürdéssel próbált volna revánsot venni, de ez a téma már a Jackson körüli médiahiszti többoldalú pszichopatológiájára tartozik. A 2001-es Invincible már komplett kudarc, utolsó nyolc évében pedig már semmi hasznosat vagy értelmeset sem csinált a sztár, akit teljes mértékben lefoglalt a folytonos bajlódás életének összedőlő kulisszáival, a nagy visszhangot kiváltó s a végkimeneteltől függetlenül tökéletesen karaktergyilkos bűnperrel meg a közelgő anyagi csőddel.

Mindez persze cseppet sem csökkenti, legfeljebb árnyalja (s néha bizony beárnyékolja) Jackson történeti érdemeit - egy valaha kiemelkedő, mondhatni összművészeti tehetségű, zenei (szub)kultúrák között határokat nyitó, több műfajban is úttörő hatású előadót vesztettünk - mondjuk nem a halálával, de már valamivel korábban. Emlékeztetnénk azokat is, akik csak kacagnak a virtuózan fejhangú vokálon, a moonwalkon vagy a robotmozgáson, s legyintenek Q. Jones ellenállhatatlan, ezerszer kimintázott grúvjai hallatán: társszerzőként (Lionel Ritchie-vel közösen) és társelőadóként (sokakkal közösen) neki köszönhetjük az 1985-ös We Are The Worldöt, minden jótékony célú, "sokan együtt éneklős" blődlik meghaladhatatlan ősét is. Ezt halljuk azóta is egyre rettenetesebb, rontott verziókban, s hallhatjuk hozzájuk kíséretként az oly sok elődjéhez (például Presley, a gyermekkori jó ismerős és fellépő társ) hasonlóan elrontott életű popkirály síron túli kacaját.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.