Egy színházvezetői karrier

A csodacsináló ember

szerző
Bod Tamás
publikálva
2012/25. (06. 21.)
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás

A honi színházi élet érdekes alakja Fekete Péter, a békéscsabai Jókai Színház idén áprilisban kinevezett igazgatója, a Vidéki Színházigazgatók Egyesületének elnöke, aki kormánymegbízottként felügyeli a megyei önkormányzatoktól a megyeszékhelyekhez került színházakat. Tagja a szakmában élet és halál urának számító színházművészeti bizottságnak, főszerkesztője a Magyar Teátrumnak. Pályafutása kérdések sorát veti fel.

A fideszes többségű Békés megyei képviselő-testület 2007. júniusi közgyűlésén 14 év után, mandátuma lejárta előtt egy évvel menesztette a Jókai Színház éléről Konter László igazgató-főrendezőt. A történet egy hónapokkal azelőtti, a színházon belülről érkezett, visszaéléseket, pénzek lenyúlását sejtető bejelentéssel kezdődött. A címzett a fenntartó Békés Megyei Önkormányzat volt, amely vizsgálóbizottságot állított fel. A testület nyolcoldalas jelentése a színház gazdasági társaságokkal kötött szerződését, az igazgató béren felül felvett juttatásait, a teátrum dolgozóival kötött vállalkozói szerződéseket, az okmányfegyelmet, a vagyonvédelmet és a közbeszerzéseket találta aggályosnak. A 2007. áprilisi közgyűlés egy Konterrel szembeni fegyelmi eljárás kezdeményezéséről döntött, mert "jelentős súlyú fegyelmi vétség elkövetésének gyanúja áll fenn". Már akkor is voltak azonban olyan hangok, hogy mindez politikai színjáték, mert valójában olyan csekély súlyú vagy könnyen magyarázható ügyekről van szó, amilyeneket tucatszámra találni bármely önkormányzati intézményben. E vélekedést erősíti, hogy végül kevésbé durva megoldás született: a megyei közgyűlés felelősségre vonás nélkül engedte el Konter Lászlót. Nem sokkal később az ügyben névtelen feljelentés érkezett a megyei rendőr-főkapitányság gazdaságvédelmi osztályára, amit aztán 2009 áprilisában a Békés Megyei Főügyészség bűncselekmény hiányában lezárt. Az önkormányzati vádak igaztalannak bizonyultak, viszont sokan megkérdezték: vajon miért kellett megválni Konter Lászlótól?

Konter László 2007. júniusi távozása után a megbízott igazgató Fekete Péter, a Békés Megyei Jókai Színház akkori oktatási igazgatója lett. Mindenki azt gondolta, hogy mandátuma a kiírandó pályázat sikeres lezárultáig tart. De minden másként alakult.

A cardiffi reménység

 

Fekete Péter a szerencsemalac fülével

Fekete Péter a szerencsemalac fülével

Fotó: MTI

Fekete Péter 2006-ban a Nemzeti Színházból Konter hívására jött Békéscsabára. "Ezúton kívánom kifejezni respektemet és tiszteletemet Konter László igazgató-főrendező 14 évi munkája iránt. Legjobb tudásom szerint törekszem arra, hogy a Békéscsabán fellelhető művészi és emberi értékek átmentésre kerüljenek, s a megkezdett átalakítási folyamat zökkenőmentesen folytatódjék" - írta Fekete Péter a színház honlapjára azt követően, hogy ideiglenesen átvette az irányítást. Megjegyzésének őszinteségét máig többen megkérdőjelezik. Mindenesetre egymástól független források megerősítették, hogy a fegyelmi vizsgálatot elindító bejelentés nem tőle, hanem egy színésztől származik (aki könnyen el tudta volna képzelni magát új vezetőnek). A megyei képviselő-testület végül nem a színész, hanem Fekete Péter mellett tette le a voksát.

 

Szilágyi Menyhért és Nagy Béla egykori megyegyűlési képviselő elmondta a Narancsnak, hogy mind a kulturális bizottságban, mind a közgyűlésen feltették a szakirányú végzettséggel kapcsolatos kérdést a leendő megbízott igazgatónak. Fekete mindkétszer - s azóta is számos interjúban és újságcikkben - úgy nyilatkozott, hogy annak idején Nagy-Britanniában, a Sir Anthony Hopkins által is látogatott cardiffi főiskolán szerzett színházrendezői diplomát. Noha a két meghallgatás nem egy napon volt, Fekete mindig azt mondta, a diploma otthonában, Budapesten van, ráadásul közben költözött is, ezért nem tudja bemutatni. A következő közgyűlés előtti kulturális bizottsági ülésen a visszaemlékező képviselők szerint Fekete egy szombathelyi főiskolai diplomát, valamint, némi derültséget keltve, müncheni bűvészdiplomáját mutatta be. Ezt követően a közgyűlés beleegyezett, hogy a cardiffi színházrendezői diplomát a közgyűlés elnökének, Domokos Lászlónak később mutassa be Fekete. (Domokos időközben az Állami Számvevőszék elnöke lett.) Hogy ez megtörtént-e, arról nem tudni.

A helyi médiának adott interjúiból összerakható Fekete Péter szakmai pályafutása. A magát "szombathelyi gyereknek" valló békéscsabai színházi vezető érettségi után Münchenben tanult cirkuszművészetet, azon belül bűvészetet. Egy nyilatkozata szerint "a színház már ott megérintett, mivel előadásokhoz gyártottam különböző trükköket. Én voltam a csodacsináló ember." A következő állomás Wales, ahol állítása szerint színházrendezői végzettséget szerzett Nagy-Britannia - Fekete szavaival - negyedik legjobb ilyen intézményében. A "diploma" megszerzése után oktatott is, majd angol darabok magyarországi bemutatóit szervezte. 2002-ben Jordán Tamás hívására ment a Nemzeti Színházba, ahol a külkapcsolatokért felelős igazgató lett. (A Jókai Színház egy 2007-es kiadványában ezt "aligazgatói" posztnak nevezte, holott ilyen a Nemzeti Színházban máig nincs. Annak idején ezt kérdésünkre Jordán Tamás, a teátrum egykori vezetője is megerősítette.) Emellett Fekete - elmondása szerint - szakértőként is közreműködött színházi beruházásoknál, és Szabadkán rendezett egy Csáth-darabot.

Felkészülési szakasz

Kevesen gondolhatták 2007 júniusában, amikor Fekete Péter megbízott igazgató lett Békéscsabán, hogy ez az ideiglenes állapot csaknem öt évig, 2012 áprilisáig tart. A Jókai Színházat fenntartó megyei önkormányzat ugyanis - minden jel szerint - mulasztásos törvénysértést elkövetve évekig nem írt ki színházigazgatói pályázatot. A felettes szerv, a kulturális tárca - sem a szocialista-liberális, sem a fideszes - nem állt feladata magaslatán, noha a dolgok rendes menete az lett volna, hogy Konter László távozása után rögvest megpályáztatják az igazgatói posztot. Az ügyet az sem menti, hogy ez idő tájt készült az új előadó-művészi törvény, és mindenki arra várt.

Egy normálisan kiírt pályázaton Fekete aligha felelt volna meg a feltételeknek, a fenntartó ezért nem forszírozta a dolgot. Fekete Péter nemcsak a cardiffi színházrendezői "diploma" miatt, az ilyenkor előírt vezetői gyakorlat hiánya miatt is esélytelen lett volna.

Mindenesetre a kilencvenes évek második felében állítólag megszerzett brit színházrendezői diplomát Fekete máig nem honosíttatta és nem akkreditáltatta. Pedig ez egyszerű és jól szabályozott ügymenet. Ráadásul ennek során bizonyosan kiderült volna, hogy minden rendben van-e. Hogy erre miért nem került sor mindmáig, arra a magyarázat meglehetősen világosnak tűnik: hiszen ha a walesi diplomával minden rendben van, akkor annak akkreditálása és honosítása után a Békés megyei közgyűlés nyilván azonnal és örömmel vet véget az ideiglenes állapotnak.

Fekete Péter időt és életet nyert azzal, hogy a fenntartó megyei önkormányzat öt évig nem írt ki pályázatot a színház élére. Ez idő alatt elvégezte ugyanis a veszprémi Pannon Egyetem színháztudományi tanszékén a mesterszakot, továbbá megszerezte a szükséges vezetői gyakorlatot is. Pintér Márta veszprémi tanszékvezető egyetemi docens írásban feltett kérdéseinkre kifejtette: négy féléves levelező szakról van szó, amelynek elvégzéséhez valamely bölcsész alapszak vagy egy régebbi bölcsész főiskolai vagy egyetemi diploma a követelmény. (Nota bene: főiskolán nincs bölcsészképzés.)

Fekete korábbi interjúiból nem lehet kihámozni, hogy pontosan hol és mikor szerzett olyan diplomát, amellyel jelentkezhetett a veszprémi színháztudományi szakra. Szilágyi Menyhért és Nagy Béla volt Békés megyei képviselő tanítói vagy tanári diplomára emlékszik. Kérdés, hogy ez megfelelő előképzettség-e a színháztudományi mesterszak elvégzéséhez?

A Narancs által az ügyben megkérdezett közigazgatási szakjogász elképesztőnek, míg egy színháztudományi szakember örkényi abszurdnak nevezte, hogy Fekete Péter a ki nem írt igazgatói pályázat ötéves törvénysértő időszaka alatt szerezte meg szakmai végzettségét és a szükséges vezetői gyakorlatát. A veszprémi színháztudományi diplomára Fekete Péternek azért is szüksége lehetett, mert korábbi állításaival ellentétben ő is érezhette: nem aggálytalan a Cardiffban szerzett színházrendezői diploma.

Felkérték

A mulasztásos törvénysértéssel terhelt időszak alatt, 2010 februárjában - még szakmai végzettség nélkül - választották meg Feketét a Vidéki Színházigazgatók Egyesülete elnökének, majd utóbb megerősítették e posztján. (Fekete Péter egy 2007-ben adott interjúban tagadta, hogy kinevezése beillene abba a sorba, hogy 2006 után a fideszes vezetésű megyei önkormányzatok sorra nevezték ki saját embereiket a teátrumok élére. E vezetők alapították később a Vidéki Színházigazgatók Egyesületét. Fekete főszerkesztője a Magyar Teátrumi Társaság szakmainak mondott, de leginkább pr-szerepet betöltő Magyar Teátrum című lapjának.)

Fekete Péter tagja lett a 2011. szeptember elején megalakult ötfős színházművészeti bizottságnak. A jogszabály szövege szerint "a bizottság tagjait az adott területen tevékenykedő elismert művészek és művészeti szakemberek közül kéri fel a miniszter". A grémium a kultúráért felelős miniszter véleményező, javaslattevő és döntés-előkészítő testülete. Hogy a fent megfogalmazott paraméterek alapján Fekete hogyan került be a színházi szakmában élet és halál urának számító, Vidnyászky Attila által elnökölt testületbe, sokan nem tudják.

2011-2012 fordulóján a minden értelemben lecsupaszított megyei önkormányzatoktól a megyeszékhelyek önkormányzataihoz kerültek a színházak. Ennek levezénylésére - annak ellenére, hogy személyében érintett volt - Fekete Pétert nevezték ki kormánymegbízottnak. (Az már csak a politikai igazodás bizonyítéka, hogy az így a Békés megyei önkormányzattól a békéscsabaihoz átkerült színház és a hozzá tartozó Ibsen-ház éttermének üzemeltetését Fekete 2012 tavaszán a békéscsabai polgármester és fideszes országgyűlési képviselő, Vantara Gyula nagyobbik fiának és a Fidelitas békéscsabai elnökének adta a kezébe - pályáztatás nélkül.)

E fordulatos évek után a békéscsabai közgyűlés ez év áprilisában bírálta el a néhány hónappal korábban kiírt színházvezetői pályázatot, amelyen gond nélkül futott be az egyedüliként indult Fekete Péter, immár aggálytalanul.

Mai programok
A pályája miatti kételyek tisztázása érdekében személyes találkozót kértünk Fekete Pétertől. A színházigazgatóval hosszú egyeztetés után, május végén találkoztunk hivatali irodájában. A háromnegyed órás beszélgetésen, megismerve kérdéseinket és felvetéseinket, azt mondta: "Mindahhoz, ami nem viszi előbbre a világot, ahhoz nem asszisztálok, és nem válaszok egyetlen kérdésre sem." Pedig máskor nem ennyire szófukar és visszafogott. A Békés Megyei Hírlapnak adott 2011. júliusi interjújában például kijelentette: "A Békés Megyei Jókai Színház jelenleg Magyarország vezető színházai közé tartozik."


szerző
Bod Tamás
publikálva
2012/25. (06. 21.)
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás
Ezt már olvasta?

Kommentek

Rendezés:
  1. 13
    szajkata
    2013. április 19., péntek 00:47
    Harkonnen
    csúsztatsz! Semmiféle stikli nincs! Tudom, mert békésben, közművelődésben dolgozom. Teljesen törvényesen kinevezett igazgató! Nézd meg az aktuális jogszabályokat. A tehetsége és a munkája alapján nevezték ki. Viszont azóta már egy tucat baloldali újság hivatkozott a fenti cikkre, mint alapvalóságra. - "diploma nélküli, törvénytelenül kinevezett" stb. Én is egy linkről jöttem ide és jól felháborodtam. Én a Fekete helyében perelnék. Úgy neki, mint a színházának - a mi SZÍNHÁZUNKNAK- rossz hírét kelti ez a cikk és a többi erre hivatkozó mocskolódás. És ezért sokan itt a megyében haragszunk! A törvényben sem akkor, sem most nincs előírva vezetői gyakorlat. A pályázat kiírója dönti el, hogy előír e vezetői gyakorlatot. Mint ahogy azt is, hogy milyen diplomát fogad el. És akkor még nem beszéltünk a miniszteri felmentés lehetőségéről. Ha annyira politikai kinevezett lett volna semmibe sem került volna egy miniszteri felmentés.. már ha szükség lett volna rá. De nem volt, hiszen mindene adott volt. Egyszer nyilatkozta valamelyik megyei vezető - jó sok volt az évek során, vagy a Vantara, vagy a Domokos vagy a Farkasi vagy az Erdős- hogy egyszerűen kivárták a törvénymódosítást a pályázattal, mert erre a jogszabályok lehetőséget adtak.
    Egy tehetséges ember, és mi örülünk hogy itt alkot közöttünk.
    Ez egy melléfogás kedves Narancs.
    Mint ahogy a másik narancs cikk is ahonnan ide linkeltem. Az meg még mocskos is, sajnálom eddig kedves lapom.
  2. 12
    harkonnen
    2012. július 09., hétfő 17:29
    szerszil: Nem vagyok azonos Bod Tamással.
    A diplomák száma szép dolog, de a cikk pont arról szólt, hogy a cardiffi kivételével valamennyit már igazgatóként szerezte, utólag. Ezt a Fekete által feltöltött dokumentumok csak megerősítik, ahogy azt is, hogy a cardiffi "diplomához" hasonló végzettséget Magyarországon senki sem nevezi diplomának.
    Ezt neki elnézték, ahogy azt is, hogy utólag szerezze meg a vezetői gyakorlatot.
    Ettől függetlenül, csinálhat jó színházat (csinál is), maga a történet, ahogy pozícióhoz jutott, viszont tipikus, és épp a Kis-Magyarország rovatba való. Számos példa van rá, ahol amúgy rátermett emberek hasonló stiklikkel szereztek vezetői posztot kulturális intézmények élén, miközben dögivel akad megfelelő pályázó (csak egy gyors másik dél-alföldi példa: szegedi múzeum).
  3. 11
    drnemeth
    2012. július 08., 19:12
    Egy szállodában ülve olvasom kollégámmal a Narancsot. Fogadatlan prókátorként felháborodott színházimádóként fogok tollat! Évek óta figyelem milyen megújuló színházi munka folyik a viharsarokban. Ismertem az igazgató urat korábbról, angol nyelvű előadásokat hordott szerte szét az országba nagy intenzitással. Most olvasom a cikket, először megörültem, hogy a Magyar Narancs észrevette, méltatja a munkáját. Aztán rádöbbentem, hogy az egész cikk sejtetések sorozata, személyeskedő mocskolódás.
    „Megjegyzésének őszinteségét máig többen megkérdőjelezik.” kik azok a többen? Kinek a nevében merészeli őszintétlennek tehát hazugnak beállítani Feketét a cikk szerzője?
    „Nem tőle származik a feljelentés”- már a gondolat is sértő, hogy akár származhatna tőle is.
    „Minden jel szerint mulasztásos törvénysértést követett el”. – Semmiféle jel szerint nem követett el semmiféle mulasztásos törvénysértést senki. Ezért rakta oda a „minden jel szerint-et” a cikkíró, mert tudja jól, hogy valójában nincs törvénysértés. Ha lenne már régen feljelentette volna az önkormányzatot a szerző. Látszik, ő ilyen feljelentgetős fajta! Egy önkormányzatnak szíve joga eldönteni, hogy milyen folyamattal nevezi ki a saját intézménye igazgatóját. Az új előadó-művészeti törvény is csak az állami támogatás odaítélését teszi függővé a pályáztatástól. Szó sincs mulasztásról, pláne törvényszegésről.
    Ki az a „Narancs által az ügyben megkérdezett közigazgatási szakjogász” aki elképesztőségről, s ki az a „színháztudományi szakember” aki örkényi abszurdról beszél? Megint, kik azok a név és arc nélküli szakemberek? Sejtetések mocskolódási céllal, konkrétumok nélkül.
    „ő is érezhette: nem aggálytalan a Cardiffban szerzett színházrendezői diploma.” Nem érezhette, mert teljesen aggálytalan, mint ahogy a többi négy diplomája is az. Ott fityeg a neten, meg lehet nézni.
    Megjegyzem ezzel a cardiffi rendezői diplomájával, az akkor még - azt hiszem - oktatási minisztérium tapsa mellett, hosszú évekig vezette a – most utánanézek, hogy pontosan idézzek - „tie, angol nyelvű színház a magyar felsőoktatásban” projektet. Én magam is onnan ismerem őt. A mi egyetemünkre három alkalommal érkezett angol színházi csapatával. Remek előadásokat rendezett, sokat tanultak belőle a diákjaim.
    Nem folytatom, felháborít a cikk!
  4. 10
    szerszil
    2012. július 08., 18:40
    Hol a diploma? hangzik a narancsi kérdés. Pontosan 5 db van neki, ha jól számolom. Ma, magiszter, főiskolai és adc, ezen kívül további féltucat szakmai végzettség. Mi kell még? Három nyelven beszél, komoly európai kapcsolatai vannak. Mi kell még? Tisztelik és elfogadják az igazgató társai mi kell még?
    Kedves Harkonnen/Bodtamás, vedd észre, hogy mellényúltál. Nem Fekete rajongó körét hanem a Fekete által fémjelzett munka és eredményesség tisztelő-körét sérted cikkeddel. Egy társulatnyi művész ember, egy színháznyi szurkoló néző haragját váltottad ki.
    Nem bódít Ő senkit sem, a lehető legudvariasabb módon reagált mikor minősítés nélkül, tényszerűen felrakta az összes szakmai végzettségét a netre. Van humora: még a jogosítványát is beszkennelte.
  5. 9
    Gyula Bartus
    2012. július 08., 15:55
    Jelen korunk, sajnálatos és egyben, sajátságos manipulálásának tartom a magyar sajtó és média által végzett munkálatok, tájékoztatások, különböző kritikák, szakmai, avagy közéleti vélemények, jelentős részét. (Tisztelet a kivételnek!) Úgy látom, hogy a sajtó és a különböző médiák zömét, főleg a botrányok, a rágalomhadjáratok és az emberi értékeket kereső és felmutatni vágyó emberek lejáratása tartják életben... Olyan, mintha, bizonyos, felsőbb utasítást teljesítve végezné, egy-némely sajtó és média mindennapos munkáját. Aminek a lényege az, hogyan lehet az emberekben lerombolni a belső önbizalmat és biztonságérzetet és mindenféle sikerélményt, szépérzést és erkölcsi tartást... Mintha, komoly munkálatokat kellene fordítani a sajtó és média-hatalomnak arra, hogy ne születhessen jó és valami tartalmas dolog a különböző szakmákban avagy a közéletben sem... Ne születhessen, ne jöhessen létre olyan közösség, amely kineveli a maga tenni vágyó vezetőjét, embereit, megteremti a maga értékeit, mert az már hatalom... Azt gondolom, hogy a legtöbb sajtónak és médiának az a dolga, hogy leromboljon mindenféle, ez irányú kezdeményezést és megakadályozza a kialakult kis avagy nagy közösségek értékeinek felszínre kerülését... Vagyis, ne nevelődjön ki olyan vezető, kis hazánkban, aki mögé beállhatnak, további emberek, ketten... tízen... százan... avagy, tízezren... Mert, az már hatalom... Egy másfajta érték és erkölcsi renddel felruházott hatalom. Ami veszélyes lehet a háttérhatalomra nézve. Hiszen, egy pozitív értéket felmutató, kis, avagy nagy közösség, már önbizalommal és derűvel, némi elégedettséggel bír... A háttérhatalom számára, az már nem kívánatos elem... Hanem, maradjunk csak meg, szétszórtan, magányosan, tele félelemmel és önbizalmunkban vesztesen. Vagyis, gyengén és a bizonytalanságaink miatt ki nem beszélt, meg nem festett, el nem zenélt, bátortalan vágyainkkal... Ugyanis, az árnyékhatalomnak, az e-fajta galuskás tömeg a leginkább manipulálható a különböző élő show-műsorokkal és mindenféle, kétes hírű és származású celebekkel és a töménytelen reklámmal. Hogy minden erejét és energiáját csakis a pénzszerzésre és ezzel összefüggően a vásárlásra fordítsa. És ne arra, hogy megvegyen és elolvasson egy könyvet vagy meghallgasson egy zenét... Avagy, történetesen, színházba járó állampolgárrá váljon... Meg kell akadályozni a sok-sok rágalom és lejárató-kampányban az állampolgárt abban, hogy szeresse a színházat és megvegye a jegyét az esti előadásra avagy egy zenei koncertre... Talán, messziről kezdtem a mondanivalómat, de aki egy kicsit is elgondolkodik az életen, tudja, hogy miért tettem így... Ugyanakkor, tudom azt is, hogy az emberek nagy többségét, nem igazán a botrányok és a különböző lejárató kampányok érdeklik. Hanem, az értékteremtés és az ezzel összefüggő lelki és testi tisztulás, felfrissülés... Nos! A Békéscsabai Jókai Színházban, az elmúlt érához viszonyítva, igen is, értékteremtés történik... Szélesebb a spaletta. Mind a játszó helyeinket, műsorunkat és előadásainkat illetően... És, ami a lényeges!! Nem zárták be a színházat... Még mindig élünk, kedves sajtó és média "hivatástudat"!!! És bízom benne, hogy a társulatnak, a Fekete Péterrel kötött, szakmai és emberi bizalmon alapuló kapcsolata, további értékes előadásokat fog teremteni!... És bízom abban is, hogy még lesz munkánk, továbbra is! Hiszen, Fekete Péter, látványosan bebizonyította, hogy fejlődni is lehet ebben a szorított gazdasági helyzetben. Például azzal, hogy vesz egy hatalmas cirkuszsátrat, külföldön, amellyel, a Békéscsabai Jókai Színház, új játékteret alakíthatott ki magának. Színesítve, gazdagítva, ezzel a törekvésével is, a színházunk lehetőségeit... Sajnálatos, hogy egynémely sajtó képviselője, már nem veszi a bátorságot és a fáradtságot arra, hogy ilyen esetben, kicsit alaposabban tájékozódjon. Elbeszélgessen egy társulattal, az őket érintő dolgokról, mielőtt negatív hatású, romboló aknamunkálatokba fogna... Mert, születhet azért jó dolog is, kedves újságíró úr!... Ha netalán beszélt volna a társulatból, néhány emberrel, akkor kiderült volna az ön számára, hogy a társulat, egy levélben, erkölcsileg és szakmailag, egy emberként támogatta, Fekete Péter, igazgatói pályázatát... És akkor az írásával, talán, nem pusztán a rosszat, a hitetlenséget erősíthette volna az emberekben! Amely, tényleg, sehová sem vezet!... Tisztelettel! A Békéscsabai Jókai Színház színésze:
  6. 8
    harkonnen
    2012. július 08., 15:49
    Fekete Péter a színháza oldalára egy a Royal Welsh College of Music & Drama által kiállított "advanced diploma"- ról szóló igazolást töltött fel. Ezzel láthatóan sokakat sikerül megtévesztenie a kommentelők közül, az ő érdekükben is érdemes leszögezni a következőket: az "advanced diploma" angolszász nyelvterületen valójában a BA-nál is alacsonyabb fokozatú, rendszerint másfél-két éves felsőoktatási képzések végbizonyítványának neve, az Egyesült Királyságban a magyarul egyetemi diplomaként emlegetett BA-t és MA-t nem is hívják diplomának.
    Magyarán a cikk állításai tökéletesen igazak: Fekete Péter hazudott, nem volt semmiféle megfelelő végzettsége, mikor megkapta a színházigazgatói posztot, és a walesi diploma körüli ködösítés oka nyilván az volt, hogy úgy próbált tenni, mintha MA-t szerzett volna. Ezek után elég vastag a bőr a képén ahhoz, hogy itt bódítsa tovább a rajongótáborát, ahelyett, hogy meghúzná magát.
  7. 7
    Józsamisi
    2012. július 08., 09:42
    HELYREIGAZÍTÁS, azaz magamat is kijavítom, ha kell. Előző hozzászólásomban egy betűvel elírtam egy nevet. Természetesen a Vidéki Színházigazgatók Egyesületének alapító elnöke nem Kocsmáros, hanem KORCSMÁROS György színész, rendező volt. Egyébként a hivatalos bírósági bejegyzés szerint a szervezet pontos neve: Vidéki Színházak Igazgatóinak Egyesülete, ami helyesebb is, hiszen maguk az igazgatók nem feltétlenül vidékiek, míg az általuk igazgatott színházak mind azok. Sajnos a nyilvántartásba vételi végzésben Korcsmáros György nevét a Fővárosi Bíróság is rosszul írta, ezért most helyettük is elnézést kérek a művész úrtól!

    Józsa Mihály
  8. 6
    almasinagy
    2012. július 08., 09:19
    Üdv!
    Jómagam nem vagyok színházi szakember és párttag sem.
    Egyszerűen ismerem Feketét: amit csinál ahhoz ért és szívvel teszi.
    Nem érdekel milyen végzettséggel!
    Sajnálom, amiért Both erre "ráfogott", szerintem elfogult.
    almasi.
  9. 5
    szabokati
    2012. július 07., szombat 23:18
    Én is szomorú vagyok az egyik kedvenc lapom miatt! Itt minden és mindenki gyanús, aki nem valakinek a valakije és mégis létrehoz valamit?Jaj! SzKati lapolvasó-színházlátogató stb.
  10. 4
    Józsa Mihály
    2012. július 07., szombat 15:42
    Tamás, Tamás, nem változtál semmit. Ma is úgy írsz, mint Békés megyei napilapos újságíró korodban. Próbálkozol a leleplező tényfeltáró újságírással, de a tényeket ma sem tárod fel. Súgásokra, értesülésekre, kiszivárogatott információkra hagyatkozol, azokon fellelkesülsz, a fejedben rendszerré, vélt igazságokká állnak össze és elvakítanak. Már nem veszed észre, hogy egyoldalúvá váltál, hogy csak egy irányba hallasz és látsz. Már nem érdekel, hogy az érem másik oldalára, jelen esetben a jó oldalára is áttekints, hogy azt is megmutasd olvasóidnak. Minden fekete és fehér lesz a szemedben, de főleg fekete, fekete, fekete. A végén már nem érdekelnek a tények, nem nézel utána a dolgoknak, hanem csak támadsz, harcolsz, véleményt formálsz, és közben nem veszed észre, hogy már nem is a saját véleményedet írod, hanem azt, amit íratni akarnak veled. Minden sorodból sütnek a negatív energiák, indulatok. Minden sötét lesz, és hideg, hideg, hideg.
    Ez eddig dicséret volt, mert ha nem így lenne, akkor azt kellene hinnem, hogy szándékosan vagy ilyen, ami sokkal rosszabb. De Te nem vagy rossz, csak felületes. Annakidején, amikor ugyanabban a megyei lapban írtunk, néha megszólítottalak, hogy „Tamás tetszik a cikked, csak ez, meg ez nem pontos, nem úgy írjuk, nem úgy van, nem igaz!” Ilyenkor Te legyintettél, hogy amiket én mondok azok lényegtelen részletkérdések. Hát nem azok Tamás. Nem lényegtelenek.
    Nem szokásom kommentezgetni, de most úgy érzem, hogy egy-két apróságra, „lényegtelen részletkérdésre” fel kell hívnom a figyelmedet, és az olvasók figyelmét is, csak azért, nehogy azt higgyék, hogy minden úgy van, ahogy leírtad. Az meg végképp baj lenne, ha évszázadok múltán az utókor, a történészek, esetleg a Te cikked felhasználásával állítanák össze a lexikonokat. Persze amiket kifogásolok, azokat a Magyar Narancs szerkesztője is észrevehette volna, utánajárhatott volna, és kijavíthatta volna, ahogy én teszem az általam szerkesztett lapban, a Magyar Teátrumban, amit Te cikkedben voltál kedves úgy aposztrofálni, hogy „szakmainak mondott, de leginkább pr-szerepet betöltő”. Nos, Kedves Tamás! A Magyar Teátrumot nem mondjuk szakmai lapnak, hanem a szakmának és a közönségnek is szóló színházi magazinnak mondjuk, bár bizonyos nagyformátumú színházi szakemberek benne megjelenő szakmai megnyilatkozásai alapján akár szakmainak is mondhatnánk. Azt egyébként se tudom, hogy ki mondja meg mi a szakmai, és mi nem. Talán a szakma? A szakmából kicsoda? A szakmának melyik része? Egyben azonban biztos vagyok, nem Te mondod meg. Még akkor sem, ha szerinted az olyan kitűnő színházi szakemberek, mint például Csiszár Imre, Vidnyánszky Attila, Valló Péter, Kerényi Imre, Jordán Tamás, Bereményi Géza, Szirtes Tamás, Huszti Péter, Nagy József, Eperjes Károly, Szász János megnyilatkozásai szakmaiatlanok és „leginkább pr-szerepet töltenek be”. De igazából ezt a véleményedet se rovom fel neked, mert nyílván nem olvasod lapunkat, csak megint magadévá tetted más véleményét, aki szintén nem olvassa. A Magyar Teátrumról nem is írok többet, mert még úgy tűnne, hogy a főszerkesztőt, Fekete Pétert akarom megvédeni, ami távol áll tőlem. Meg tudja ő védeni saját magát, és ahogy itt olvasom, a színház nézői is megvédik.
    Én csak néhány apróságra hívom fel a figyelmedet: 1. A Békéscsabai Jókai Színház nevét nagy B-vel kell kezdeni, mert az a teljes neve, ha a b-t kicsivel írod, akkor a színház szót is kis esz-el kell kezdeni, de ezt Neked nem kell tudnod, hiszen Te „gyulai gyereknek” vallod magad, bár ettől még átjárhatnál Csabára is színházba. 2. Fekete Péter kormánymegbízottként nem felügyel színházakat, csak az megyei-városi átadás-átvételeket felügyelte miniszteri megbízottként. 3. A jelentés nem találhatta aggályosnak a „színház gazdasági társaságokkal kötött szerződését”, legfeljebb a szerződéseit (egyes szám-többes szám keveredés). 4. Ha „az ügyben névtelen feljelentés érkezett”, akkor miért „az önkormányzati vádak” bizonyultak „igaztalannak”? 5. Bár nem nagyon jársz a békéscsabai színházba, szerintem a Jókai színészei se zárnak a szívükbe a következő mondatodért: „…a fegyelmi vizsgálatot elindító bejelentés nem tőle, hanem egy színésztől származik (aki könnyen el tudta volna képzelni magát új vezetőnek).” Nevet persze nem írtál, mert akkor perrel kellene szembenézni, inkább legyen gyanús az egész társulat. 6. „2006 után a fideszes vezetésű megyei önkormányzatok sorra nevezték ki saját embereiket a teátrumok élére. E vezetők alapították később a Vidéki Színházigazgatók Egyesületét.” Nos, ez nem igaz, mert a nevezett egyesület bírósági bejegyzése 2001. augusztus 2-án emelkedett jogerőre, akkori képviselői Kocsmáros György, Hegyi Árpád Jutocsa, Konter László, és Vajda Márta voltak. Most nyílván olyan képviselői és tagjai vannak, akik most vidéki színházigazgatók. Abba nem mennék bele, hogy volt-e valaha olyan kormányzat, vagy önkormányzat, amelyik nem a „saját embereit”, hanem sorra a mások embereit nevezte volna ki bármilyen posztra, bár a Fidesznél ez manapság elő-elő fordul. 7. Az „élet és halál urának számító” kifejezést, ha Te nem is tetted, a szerkesztő idézőjelbe tehette volna, legalább azok iránti kegyeletből, aki az ötvenes években valóban áldozatai lettek az élet és halál valódi urainak, akik közül, vagy tanítványaik közül még sokan köztünk élnek, és ha már nem is uralkodnak, de súgnak, értesítenek, kiszivárogtatnak, véleményeznek és véleményt formálnak, sajnos a Tiédet is Tamás.
    Üdv:
    Józsa Mihály

Komment írásához vagy regisztrálj

Legfrissebb Narancs

Kelet és Nyugat érdekellentétei
Interjú Timothy Snyderrel
Választási riport Szerencsről
Az új Hazafias Népfront
A rendszer árnyéka
TGM a Jobbikról
Tartalomjegyzék Legfrissebb Narancs
Légy tudósítónk! Jelentkezés

Politika

még több Politika...

best of Narancs

Vélemény

még több Vélemény...