Könyv

„A férfiként létezés szégyene”

Karl Ove Knausgård: Halál – Harcom I.

  • Sipos Balázs
  • 2016. november 27.

Könyv

A kortárs kulturális termelés legszínvonalasabb alkotásai közül jó néhány ún. autofikció.

Ilyen például Linklater Boyhoodja, Dunham Csajokja, Ferrante Nápoly-tetralógiája, Kraus I Love Dickje, Solloway Transparentje, Ben Lerner, Tao Lin, St. Aubyn prózája, a mumblecore filmmozgalom vagy itthon az Ernelláék Farkaséknál Hajdu Szabolcstól, Garaczi lemurkönyvei, Németh Gábor Zsidó vagy? c. regénye, a Dollár Papa Gyermekei előadásai… A műfaj talán legnagyobb hatású műve a norvég Karl Ove Knausgård Harcomja, az irányzat jellegzetességeit hordozó, hat kötetre osztott, 3600 oldalas szöveg.

Az autofikció a posztmodern kulturális logikához illeszkedik: a modernitással szembeni szkepszis, közvetlen beszédmód, identitáspolitikai állásfoglalás jellemzi. A modern műalkotás titokzatos fétistárgy: megalkotottsága mikéntjét elrejti, szerzőjét zárójelezi. Fétisjellegének funkciója, hogy az ismerős nyelvi, társadalmi, történeti valóságot defamiliarizálja (idegenné tegye), a befogadót pedig értelmezésre szólítsa fel. Az autofikció a művészet refamiliarizálását, az azonnali ráismerést célozza; a hétköznapit ábrázolva önmagát értelmezi. Szerkezete mellérendelő: az egyes művek tetszőleges ideig folytathatók; törlik az élet és a művészet közti határvonalat. Ezek a defetisizált művek nem műtárgyak, hanem szemléletes életpéldák.

Knausgård anyagát a hetvenes években a délnorvég tengerparton töltött gyerekkorából, huszonéves sodródásából – diploma nélküli tanító egy halászfaluban; házasodik, elválik; írói kibontakozása nehézkes; a belseni egyetemen Jon Fossénál tanul; megismerkedik második feleségével –, visszafogottan sikeres, egykötetes szerzőként megélt válságából meríti. (Az eseménysort a 3., 4. és 5. kötet kronológiai rendben végigmondja.) Az első kötet afféle operai nyitány; Knausgård életének fontos figurái mind felvonulnak anélkül, hogy valamiféle vezérnarratíva egybefogná őket: a Halál nem Bildungsroman, nem beavatási történet, nem coming-of-age sztori. Két részre oszlik: a nyitó kétszáz oldal három évtizedet fog át, a második kétszáz pár napot. Előbbi az apával töltött gyerekkort beszéli el kistörténetek, illetve a halált övező jelenkori rítusokról, a halál megélhetőségéről szóló esszék egymásba ékelt sorozatában. Az elbeszélő szabadon csatangol életanyagában; a laza szerkezetben bármiféle esemény – banális kamaszkori berúgás, szexuális tapogatózás, egy plázában való zenekari fellépés kudarca – anélkül idézhető fel, hogy a felidézés miértjét indokolni kellene. A Halál második fele az apa kilencvenes évekbeli, méltatlan haláláról szól. (Pár év alatt halálra issza magát az anyja házában.) Karl Ove és bátyja, Yngve visszautaznak gyerekkoruk színhelyére; megtekintik apjuk holttestét; szembesülnek az apjuk és nagyanyjuk lakhelyén uralkodó pokoli mocsokkal – mindent beterítő szemét, foltokban húgy és ürülék, mindent por, penész, doh, sár lep be –; majd afféle gyászmunkaként, mintegy százoldalas (!) minuciózus leírással megjelenítve, kitakarítanak. „Ó, csak takarítani kell. Súrolni, sikálni, dörzsölni és feltörölni… Arra gondolni, hogy mindaz, amit tönkretettek, lassan újból helyreáll. Minden. Minden. És arra, hogy én soha, semmilyen körülmények között nem végzem úgy, ahogy az apám.” A halott apa az egész Harcomat beárnyékolja. A tettre kész tanárként induló, családon belüli autoritásvesztésével mind egzaltáltabbá, magányosabbá és alkoholistábbá váló figura szimptomatikus karakter; története megelőlegezi a férfiautoritás erodálódásának történeti, a Harcomban esztétikai kérdéssé váló problémáját.

Knausgård fiatalkorát a férfivá válás kudarcai övezik. Hol nőies kinézete, hol szexuális felsülései miatt szorong; hol a könnyű elérzékenyülés, hol a művészet iránti érdeklődés miatt szégyenkezik. Fiatalon többnyire alkohollal kompenzál. Felnőttként gondjai módosulnak, a férfiasság mint alapprobléma mégis változatlan. A második, a Harcomra való vállalkozás életszituációjával foglalkozó, Szerelem c. kötet kérdése, hogy miként lehet alkotni, ha egyszer olyan piti problémákkal vacakol nap mint nap, mint a gyerek megbabakocsiztatása, zsúrok és szülői értekezletek; miként csinálhat jelentős, a modern mesterekével felérő művészetet egy nyugati jóléti állam privilegizált kispolgára. Knausgård az életét átható két szégyentípust összevonja, együtt kezeli az egzisztenciális és művészi kudarcot. A Harcom arról szól, hogy egy fehér, középosztálybeli, heteroszexuális férfi minden figyelmét egy olyan élet részletezésére áldozza, amellyel az a legnagyobb probléma, hogy senkit sem érdekel. Ez a meglehetősen paradox kiindulópont roppant problematikus szöveget eredményezne, ha Knausgård nem értené helyzete visszásságát, s nem arra törekedne, hogy – a férfiszerepnek való meg nem felelésből fakadó – gyerek-, kamasz- és felnőttkori szégyenének anatómiáját feltárja. A Harcom olyan újfajta férfiasság etikája, amely lehetővé teszi az átalakulással járó keserűség és szégyen, valamint egy újszerű – autoritásától fosztott, játékosabb, érzelmesebb – férfiszerep irodalmi végiggondolását. A Harcom jelentőségét elsősorban ez adja; az európai irodalomban az elsők között számol el ezzel a nyugati világ egészére jellemző, komoly politikai torzjelenségeket okozó kulturális és szociológiai átalakulással.

„Az írás elválaszthatatlan a valamivé-válástól: írás közben az ember nővé válik, állattá válik, kisebbségivé válik… A valamivé-válás nem mozdul [normatív] irányba; az ember nem válik Férfivé, amennyiben a Férfi az éppen domináns, önmagát minden anyagra ráerőszakolni akaró kifejezésforma... A férfiként létezés szégyene – létezik ennél jobb indok az írásra?” A francia filozófus, Gilles Deleuze fenti gondolatát Knausgård az emlékezés kiaknázásával valósítja meg. A múltat hajszoltan felidéző írásmód belemossa a felnőtt én körvonalait a lerakódva megőrzött egykori világokba; bejárva egykori élethelyzeteit, infantilizmussal, kamaszos elragadtatottsággal, gyermeki felfedező kedvvel telíti az aktuális férfiszerepet, olyasmit is felszínre hozva önmagából, amelynek hozzáférhetőségéről sejtelme sem volt. Ezt a szöveg stilárisan is leköveti. Egymást érik a felkiáltások („Óóóó!”, „AAAAAAA!”), a nyögések, a mosolyok, a banálisan gyermeteg belátások. És ez a már-már infantilis felelőtlenség – a férfiszerep felforgatásaként – működik.

A Harcom utolsó kötetének zárómondata: „Boldogsággal tölt el, hogy nem vagyok többé szerző.” Ha figyelembe vesszük, hogy van olyan kötet, amit néhány hónap alatt írt, hogy volt olyan munkaszakasz, mialatt napi 15-20 oldalt termelt, az írás beszüntetése feletti öröm érthető. De többről van szó. Az önfelszámolás egyszerre jelenti a projekt előtti én felszámolását, a Harcom berekesztését, valamint a leszámolást a magas modernitás műalkotásának létrehozására, a fétistárgyszerzőségre irányuló privát vággyal. „Szinte vérfertőző érzés, hogy a világ kicsi, szűk, hermetikusan körülzárt, nem nyit semmi más felé, és még ha tudnám is, hogy mélységesen hamis, mivel valójában semmit sem tudunk semmiről, akkor sem szabadulhatnék tőle. Az örökös vágyakozás, amely egyes napokon szinte kontrollálhatatlanná duzzadt, ebből fakadt. Az, hogy írtam, részben ennek enyhítésére szolgált, az íráson keresztül akartam kinyitni a magam számára a világot, ugyanakkor ez vezetett ahhoz is, hogy kudarcot vallottam… [Korábban] azzal próbálkoztam, amivel talán az összes író próbálkozik, fikcióval küzdöttem a fikció ellen.” A Harcom végigírása eszerint már valódi küzdelem volt. Ám a szöveget nemcsak a küzdés, a szégyen és a szorongás, de az emlékekkel való azonosulás mámora is áthatja. Felemelő olvasni.

Fordította: Petrikovics Edit. Magvető, 2016, 436 oldal, 3990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz. És már miért ne állítana listát, miért is ne akarna bejutni a Fővárosi Közgyűlésbe Magyar Péter pártja és az MKKP? Hisz’ nem csak a szűk pártérdek, hanem demokratikus közéletünk, illetőleg közéletünk demokratikusságának imperatívusza is azt követeli, hogy ha egy párt van, létezik és kitapintható közösségi igény is van rá, az méresse meg magát a nemes versenyben, és a verseny legyen nemes!

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?