A 72 óra megszüntetése: Vákuum a tévében

szerző
Szőnyei Tamás
publikálva
2001/19. (05. 10.)
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás

Aki látta, tudja, milyen volt. Aki nem nézte, úgy képzelheti maga elé a 72 órát, ha lelki szemei előtt valami egészen más jelenik meg, mint amit az MTV-ben megszokott. A 72 óra kívülállóként (mert nem unott tévés rutin működtette) volt saját (szerethető, bár modorosságtól sem mentes) stílussal rendelkező profi (feladatát teljesítő) műsor. A Kistamás László rendezte, Csernátony Dóra szerkesztette 72 óra arca, Till Attila - az 1999-es Kamera Hungária riporteri különdíjasa - a pofánkba szuggerálta, mi mindent nem lenne szabad kihagynunk a hétvégén. Ezt április 26-án, csütörtökön este tizenegy körül tehette utoljára.

Aki látta, tudja, milyen volt. Aki nem nézte, úgy képzelheti maga elé a 72 órát, ha lelki szemei előtt valami egészen más jelenik meg, mint amit az MTV-ben megszokott. A 72 óra kívülállóként (mert nem unott tévés rutin működtette) volt saját (szerethető, bár modorosságtól sem mentes) stílussal rendelkező profi (feladatát teljesítő) műsor. A Kistamás László rendezte, Csernátony Dóra szerkesztette 72 óra arca, Till Attila - az 1999-es Kamera Hungária riporteri különdíjasa - a pofánkba szuggerálta, mi mindent nem lenne szabad kihagynunk a hétvégén. Ezt április 26-án, csütörtökön este tizenegy körül tehette utoljára.

H

Most hátraarc van ahhoz képest, amikor 1997-98 fordulóján egy sor új kulturális műsor startolt a különböző csatornákon. Akkor az MTV a külső gyártású Múzsa helyett házon belüli kulturális híradót indított AKT címmel, a Stúdió helyén a Publikum jelentkezett, a kereskedelmi TV 2-n a Hét x hét, az RTL Klubon a Dóra jelenti, a TV 3-on pedig a 72 óra. Közülük egy sem él már. (A leltárhoz tartozik, hogy a moziajánlóvá alakult Dóra immár az MTV-n rajong, ahol a heti kultúrát a Magyar Szalon szervírozza; a Magyar ATV hetente háromszor sugározza Kulturális kalauzát, a TV 2 változó napokon, éjfél után adja a Színképet, a Duna TV pedig egész profilját igyekszik kulturálttá tenni.) A 72 óra felszámolásával a Magyar Televízió újabb lépést tett kulturális közszolgálatisága leépítésének útján.

Négy hónappal ezelőtt az Ezredvégi beszélgetések 21. századi folytatását, az Ezredelőt szüntették meg. Ez a lépés a közszolgálatban egyre erőteljesebb - úgynevezett "értékek" nevében folyó - szellemirtás része, fogalmazott Tillmann J. A., az Ezredelő egyik készítője, akit legalább az vigasztalhat, hogy az 1991-ben indult műsorfolyam közel száz beszélgetésének java könyv alakban olvasható. A két eset két okból is hasonlít egymásra: az intézmény semmit sem spórol, mindkettő kifejezetten olcsó műsor volt (a 72 óra adásonkénti 300 ezer forintos árának felét az ORTT állta, szponzorként segített a Pannon GSM is, az MTV-nek tehát nem sokba került; egyébként a december 11. utáni adások pénzével még lóg a tévé), és a megszüntetésnek nem voltak szakmai érvei. A Millennium Televízióját irányító fejek egyszerűen nem bírták őket.

H

A 72 óra egyrészt a fővárosi alternatív szórakozóhelyeken 1994 óta felbukkanó Vákuum TV-ből, másrészt a Múzsa számára szállított heti egy percből nőtt 25-30-ra. A Múzsa megszüntetése után szegény Kelényi Krisztián Tódor hívta a TV 3-ba a csapatot, heti tíz percre. Miután Baló György átvette a TV 3 irányítását, a műsor 25 percre bővült. Az országos kereskedelmi csatornák pályázata körüli sötét viharban a TV 3 elsüllyedt, de a 72 óra akkor már ajánlatot kapott Szenes Andreától, az MTV alelnökétől. Van itt cenzúra? - volt az első kérdése Till Attilának. Nincs - felelte Szenes, és azzal erősítette meg a stáb műsorkészítői szabadságát, hogy a 72 órát saját felügyelete alatt tartotta, holott éppenséggel kerülhetett volna Rér Éva kulturális igazgató alá is. Az alelnöki védőernyőt a nagypolitika szele fújta el: miután Torgyán József megszűnt miniszter lenni, a tévében meggyengült Szenes Andrea pozíciója, és tudni lehetett: ha az alelnök szűrét kiteszik, ők Rér Éva kezei közé kerülnek, akitől semmi jóra nem számíthatnak. Így is történt, habár ez csak akkor lett egyételmű, amikor közvetlen összeütközésbe kerültek: Nyikita Mihalkov budapesti látogatásakor a 72 óra és a Rér Éva szívéhez közel álló, negédes műsorvezetésű Magyar Szalon egyaránt meginterjúvolta az orosz rendezőt. Rér ki akarta vágatni a 72 órából a Szalonhoz képest teljesen más kérdések köré épített Mihalkov-anyagot, de ők bennhagyták. Ez lehetett a vesztes/nyert csata a nyert/elvesztett háborúban. A 72 óra stábja ez ügyben Rér Évának írt faxát Rockenbauer Zoltán kulturális miniszternek és Mendreczky Károlynak, a leváltott tévéelnök, Szabó László Zsolt megbízott utódjának is elküldte (a miniszter állítólag szót is emelt a kulturális műsorok érdekében úgy általában), de hosszabb távon ez sem segített. Előbb a tévéújságból, aztán a postájukból megtudták: vége.

H

"Tisztelt ügyvezető úr! - írta Kistamás Lászlónak Rér Éva. - Tájékoztatom, hogy az MTV Rt. mint megrendelő, illetve a Ködkamra Bt. mint gyártó között 2000. március 23-án létrejött, a 72 óra című műsorszám gyártására vonatkozó jogviszony a szerződés 5/1. pontja alapján 2000. április 30-án megszűnik. Figyelemmel arra, hogy az MTV Rt. a fenti jogviszonyt fenntartani nem kívánja, illetve az azt követő időszakra vonatkozóan további teljesítést nem fogad el, kérem, hogy az utolsó, sugárzásra kerülő adáskazettán a fentieknek megfelelő módosítást elvégezni szíveskedjenek." A borítékon látható pecsét szerint a levelet április 26-án adták fel, így aztán az utolsónak bizonyult adásban Till Attila csak a következő csütörtökig búcsúzott el a nézőktől, nem végleg.

Ez persze mit sem változtat a lényegen, a műsor indoklás nélküli megszüntetésén. A miértre nincs válasz. Rér Éva a Narancsnak nem óhajtott nyilatkozni, annyit üzent az intézmény sajtóreferensével, hogy a dolog nem rá tartozik, a szerződést Szenes Andrea kötötte, az lejárt, ő pedig nem hosszabbította meg, az új szerződéseket már a szeptemberben induló új műsorstruktúrának megfelelően kötik. Érdemi választ nem kapott Orsós László Jakab (az egykori Publikum műsorvezetőinek egyike) sem, aki a Népszabadság április 28-i számában siratta el a meglepően korszerű, szabad, jókedvű és okos 72 órát, magyarázatot kérvén Rér Éva közalkalmazottól. A május 8-i számban közölt válaszlevél szerint a tévé kulturális igazgatója meg sem próbált szakmai érveket hozni, viszont (miután szemére vetette a kritikusnak, hogy az hosszú ideig jegyzetírója volt a 72 órának) alig rejtjelezett rasszista hangot ütött meg: "Ha Orsós László Jakabnak továbbra is panasza van az MTV közszolgálatiságát illetően, javaslom, hogy forduljon Strasbourghoz."

Minden vezetőnek joga van rossz döntést hozni, de ez a mondat azt mutatja: Rér Éva méltatlan arra, hogy felelős pozíciót töltsön be a közszolgálati televízióban.

Szőnyei Tamás

szerző
Szőnyei Tamás
publikálva
2001/19. (05. 10.)
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás
Cimkék:
Ezt már olvasta?

Legfrissebb Narancs

Honvédkórház – 2018
Emberi alatti állapotok
Devizahitelesek
Válság után, válság előtt
Interjúk
Zsiday Viktor, Bárdos Deák Ági
Tartalomjegyzék Legfrissebb Narancs

best of Narancs

Narancs vélemény

Kultúra

még több Kultúra...