„Akiben nagyon sokan hittek” - Karsai László történész Szálasi Ferencről és a nyilas uralomról

Könyv

Idén hetven éve, hogy a népbíróság elítélte és bitófára juttatta a „nemzetvezetőt”. A Balassi Kiadó gondozásában olvasható az első nagyobb lélegzetű politikai életrajz, amely sorra veszi a nyilas mozgalom vezetője életének és politikai pályafutásának régóta vitatott pontjait. A témát három évtizede kutató szerzővel beszélgettünk.

Magyar Narancs: Szálasi személyét számos kisebb-nagyobb rejtély, legenda lengi körül. Utólag már az is nehezen érthető, miért épp állítólagos örmény felmenői miatt próbálták támadni?

Karsai László: Nehéz volt Szálasin fogást találni. Az életmódja, a viselkedése, a háttere, azaz hogy katonacsaládból származó, puritán életvitelű ember, hogy édesanyjával, nővérével egy szerény kis lakásban él, nagyon vonzóvá tette őt a közvélemény szemében. Úgy lett sikeres ellenzéki politikus a Horthy-rendszer viszonyai között, hogy nem volt földesúr, és nem is politikuscsaládba született. A „nép egyszerű gyermekeként” indult, így lett belőle előbb vezérkari őrnagy, de ott hagyta a fényes karriert, és vállalta az ellenzéki politizálással járó kockázatokat, majd elveiért a börtönt is. Megpróbálták ugyan ellene az örmény kártyát kijátszani, ám még a parlamentben is nagy botrány lett ebből. A vádaskodás már csak azért sem használhatott, mivel az örmények nem voltak népszerűtlenek az országban. Hívei egy percig sem hitték el, pártja következetesen tagadta, Szálasi ugyanakkor nem: 1945-ben a Politikai Rendőrségen úgy nyilatkozott, hogy bár nem tartja valószínűnek, lehetséges, hogy voltak örmény felmenői.

MN: Mások elméje épségét vonták kétségbe. Okkal?

KL: Valamivel hatékonyabb volt az a miniszterelnöki szinten is hangoztatott vád, hogy nem teljesen beszámítható, magyarul bolond. Ez ellen nehezebb volt védekezni, és tulajdonképpen máig tart a vita a szakirodalomban, hogy mennyire tekinthető önveszélyesnek. Meggyőződésem, hogy közveszélyesnek mindenképpen nevezhetjük az egész, alapvetően kártékony politikai pályafutását mérlegre téve. De hogy a szó orvosi értelmében elmebeteg lett volna, azt erősen kétlem. Megszervezte a Horthy-rendszer legnagyobb ellenzéki tömegmozgalmát, és ha rövid időre is, de sikerült egyesítenie a szélsőjobboldali pártokat, pártocskákat. Egy olyan emberről beszélünk, akiben nagyon sokan hittek. Ráadásul volt önkritikája, kellő öniróniával is bírt: amikor arra kérik, hogy ne beszéljen nyilvánosan, mert zavarosak a beszédei, így felel: „Kérem, én nem lehetek nagyobb, mint az Úristen, hiszen ő is káoszból teremtette a világot!” Más kérdés, hogy mi már jól tudjuk, ebből a káoszból mi született meg. Ahogy fejlődik Szálasi eszmerendszere, úgy – különösen a börtönből való 1940-es szabadulása után – zárja el magát minden olyan információtól, ami megzavarhatta volna egyre harmonikusabb, letisztultabb világképét. Például a II. világháború hadieseményeiről – s ezt a reményeim szerint az ősszel, a Magvető Kiadónál megjelenő naplói mutatják igazán – erősen szelektíven ír, fontos eseményeket egyszerűen meg sem említ. Ezzel szemben folyamatosan arról fantáziál, s még 1945/1946-ban, az Andrássy úti pincebörtönben, majd a Markó utcai zárkájában is az foglalkoztatja, hogy a háborút ugyan eldöntötte a fegyverek szava, de a békét még nem nyerte meg az antifasiszta szövetség. Szinte a felakasztása pillanatáig bízik abban, hogy ha Hitler vagy Mussolini már nem is, de a hungarizmus igazsága győzni fog, sőt, az ő mártírhalála ezt elő is segíti. Szálasi tényleg azt hitte, hogy Krisztus után az ő személyében és az általa megalkotott hungarista igazsággal elérkezett a második nagy korszak, amikor ez az eszmerendszer először az egyesített Európában, majd az egész világon diadalmaskodni fog. Ezt nehéz realista világnézetnek nevezni.

MN: Ha jól tudom, Szálasi önmagát Hitlernél nagyobb és mélyebb teoretikusnak tartotta.

KL: Mégpedig sokkal. A hungarizmust, amiről egyébként nagyon keveset és szűkszavúan ír, nem egyenrangúnak gondolta a német nemzetiszocializmussal és az olasz fasizmussal, hanem magasabb rendűnek. A nácizmus szerinte csak fajelméletet adott, a fasizmus csak államelméletet. Szálasi ehhez képest nem ismerte el az emberi fajok hierarchiáját, a zsidókat például el akarta távolítani Európából, de azt nem volt hajlandó elfogadni, hogy a magyar vagy bármelyik más nemzet alacsonyabb vagy magasabb rendű lenne a másiknál. Abban bízott, hogy a hungarizmus igazsága, miként a kereszténység tanítása, az egész világot meg fogja hódítani. Valóban azt gondolta, hogy amit ő megalkotott, az az egész világ számára egy olyasfajta evangélium, mint Jézus Krisztus megjelenése és tanításai. A fajelméletet elvetve, a fasiszta elméletből nagyon sokat átvéve, megalkotta az istenhiten, a nacionalizmuson és az erősen tervgazdálkodásos szocializmuson alapuló új világnézetet. Ez utóbbit az 50-es, 60-as, sőt a 70-es években a Szálasival és a nyilas rendszerrel foglalkozó történészek nem győzték agyonhallgatni. Meg kell nézni, hogyan képzelte el az új tervgazdálkodásos rendszert, ahol az árak, a bérek, a nyugdíjak központi megállapításán keresztül a szükségletek központi megszabásáig megtalálunk minden ismerős elemet.

false

Fotó: Németh Dániel

MN: Sokszor emlegették akkoriban is, és manapság is előkerül, hányan igazoltak át a radikális baloldali munkásmozgalomból a Szálasi-pártba – például Péntek István nyilas ideológus vagy Kassai-Schallmayer Ferenc propagandaminiszter is onnan érkezett.

KL: Nem becsülném túl a baloldali múlttal rendelkező és a nyilasokhoz csatlakozó párttagok számarányát. Kétségtelen, a párt vezető testületeiben voltak néhányan, jöttek volt kommunisták, a szociáldemokrata vagy a kisgazdapárt politikájából kiábrándultak. Az 1939-es választási sikerük idején – 600 ezren szavaznak rájuk – sokan csatlakoznak a párthoz első generációs munkások, parasztok, főleg kisparasztok, radikális értelmiségiek, egyetemisták, városi kisegzisztenciák. Olyan emberek, akik sokat szenvedtek a – Szekfű Gyula kifejezésével élve – neobarokk, elavult társadalmi szerkezeti viszonyok között. Szálasi ezt a rendszert feudalizmusnak nevezte, és magát tartotta az antifeudális és antikapitalista küzdelem élharcosának.

MN: Igaz, hogy a hungarizmus fogalmát Prohászka Ottokártól vette át – még ha tartalmát erőteljesen meg is újította?

KL: Prohászkától nemcsak a hungarizmus fogalmát merítették a nyilasok, hanem számos érvet is az antiszemita diskurzushoz: például a klasszikus emberi jogi érvelésre, amely az emberek egyenlőségére hivatkozott, a nyilas Hubay Kálmán Prohászkát idézve úgy válaszolt, hogy a tyúk is állat meg a görény is állat, de a gondos gazda nem zárja a görényt, azaz a vérengző zsidót a tyúkólba.

MN: Amikor Szálasi belép a politikai térbe, már léteznek nemzetiszocialista politikai szervezetek a korai nyilas pártoktól Böszörmény Zoltán kaszáskereszteseiig. Adva van az összes jelkép és viseleti elem, a zöld ing, a nyilaskereszt – hogyan tudott mégis elébük vágni?

KL: Egy rövid ideig úgy tűnt, hogy az egész szélsőjobboldali térfelet el tudja foglalni, és paradox módon ebben akkor volt a legsikeresebb, amikor börtönben ült. Szálasi 1935-ben lép nyíltan politikai pályára, 1936 őszéig viszonylag kevesen ismerik, amikor a sajtó felfigyel útszéli zsidózására, arra, hogy az antiszemita randalírozások most már kirakatok betöréséig, zsidók inzultálásáig terjednek, s ehhez olyan propagandaháború, röplaptevékenység társul, ami addig példátlan volt Magyarországon. A baloldali és liberális sajtó, például az Est-lapok csinált Szálasiból országszerte ismert embert, majd elkezdik őt újra és újra rendőri, ügyészi, bírói úton vegzálni. 1937–38 folyamán a folyamatos letartóztatásai, szabadon bocsátásai, az ellene hozott első-, majd másodfokú ítéletek még jobban megismertetik nevét az országban. 1938 augusztusától börtönben ül, a választások 1939 tavaszán zajlanak, és Szálasi nem tud, de nem is akar beavatkozni abba, mit csinál Hubay Kálmán, a helyettese, aki maga is újságíró és igen jó propagandista volt. A nyilas párt pedig, felmutatva a mártír Szálasit, hatalmas választási sikert ér el. Azt azért hozzátenném, hogy a Horthy-korszakban a választási rendszer, valamint az eljárási szabályok és módszerek mindig biztosították azt, hogy a kormánypártnak kényelmes többsége legyen. De Szálasi politikai mozgalma így is komoly politikai veszélyt jelentett, állandó szélsőjobboldali nyomás alatt tartotta a Horthy-rendszert.

MN: Szálasi a háború alatt folyamatos küzdelmet folytat a szélsőjobboldali konkurenciával, pártja külső, belső bomlasztóival. Miért nem tudta egyben tartani a nyilas gyűjtőpártot?

KL: Ahogy kijön a börtönből 1940 őszén, megkezdődik a nyilas mozgalom hanyatlása. Amikor úgy hitték Szálasi követői, hogy őt Németország hamarosan hatalomra segíti, jött egy fellendülés, de amikor látták, hogy a nácik szóba sem állnak vele, pláne nem pénzelik, akkor megindult az elvándorlás és a párt belső bomlasztása. Szálasi híveinek és vezetőtár­sainak egy része, főleg 1941–42-ben, amikor úgy tűnt, hogy Németország hadserege diadalmaskodik, elhagyta őt és Imrédy Bélához csatlakozott. Ezt Berlinben is pártolták, mivel Szálasi túlságosan is függetlennek tűnt, nem volt hajlandó lemondani a német nemzetiségű körzetekben a szervezkedésről és átengedni azokat a Volksbundnak, sőt választásokon is indított itt saját jelöltet.

MN: 1944 őszén végül szóba állnak vele a németek, hatalomra segítik, és ekkor Szálasi számos új elgondolással állt elő, például a zsidókkal kapcsolatos politikájában is.

KL: Az, hogy ő meggyőződéses antiszemita volt, bizonyított tény. De az, hogy Szálasi zsidópolitikája következtében jobb volt a zsidók túlélési esélye a nyilas rezsim idején, mint a Horthy által kinevezett Sztójay Döme kormánya idején, egy olyan megállapítás, ami még az akadémiai doktori disszertációm opponensi véleményeiben is sok kritikát kapott. Amikor először előadtam, hogy a számok bizonysága szerint is nagyobb volt a zsidók túlélési esélye Szálasi, mint Sztójay alatt, akkor felhívott egy fontos zsidó közéleti személyiség, és elmesélte, hogy őt nyolcévesen a Pozsonyi úti védett házból családjával együtt feltartott kézzel áthajtották a nagy gettóba. Erre úgy válaszoltam, hogy ez egy borzasztó történet, no de: mi történt a családoddal? Végül túléltünk a gettóban, habár szörnyű szenvedések árán – válaszolta. Feltettem neki a kérdést: elgondoltad valaha, hogy az én nagymamámnak milyen szörnyű lehetett az út Birkenauban a rámpától a gázkamráig? A vidéki zsidók emlékezetét is megsemmisítették velük együtt. A vidéki Magyarországnak nem is kellett tudomásul vennie, hogy mi történik a zsidókkal. Szálasi bírálja elődjét, a Sztójay-kormányt, mert az kiadja a munkaképes zsidókat Németországnak – hogy öregeket, betegeket, gyerekeket is deportál, az ellen viszont nem emelt szót. 1944 októberében Eichmann visszarepült Budapestre és követelte a budapesti zsidók eltávolítását, ám Szálasi november elejéig habozott, s csupán akkor adta ki a munkaképes korú férfiakat a németeknek, de november 21-én leállította a halálmeneteket. Ezután a németek akarata ellenére létrehozatta a nagy gettót és a nemzetközi gettót.

MN: Mi jellemezte a nyilasok zsidóellenességét?

KL: Szálasi esetében az antiszemita propaganda már a 30-as évek végén is része volt a teljes eszmerendszerének. Akit tudtak, lezsidóztak vagy lezsidóbérenceztek, de az antiszemitizmus nem csupán a zsidók ellen irányuló indulati elem volt. Arról beszéltek, hogy nemcsak a zsidó tőkésektől, bankároktól, földbirtokosoktól kell elvenni, ami nekik nem jár, hanem ugyanígy kell eljárni a nem zsidó tulajdonosokkal is: államosítani kell a bankokat, a gyárakat, a föld pedig legyen azé, aki megműveli. Ezt nem a kommunista vagy a parasztpárt mondta, hanem a nyilasok, és nekik elhitték. Baky László, aki 1944-ben belügyi államtitkárként deportáltatta a zsidókat, azt mondta, hogy hozzá hasonló antiszemita volt az 1939-ben megválasztott parlamenti képviselők kétharmada. Ebben a mezőnyben egy nyilas nem igazán tudott kitűnni, talán csak azzal, hogy kicsit többször követelték 1941 és 44 között a sárga csillag bevezetését, a zsidók gettóba zárását, sőt deportálását. De ilyet kormánypárti képviselők is folyamatosan mondtak.

MN: Szálasi az „egykézés” és az „egyse” elleni harcában a korabeli szinglikre, a nőtlen agglegényekre is lecsapott volna.

KL: Szálasi elképzeléseit is a nemzethaláltól való félelme vezette. Az agglegények büntetése tényleg furcsa az ő szájából, hiszen maga is az volt. Bár 1927-től 1945-ig volt gyűrűs menyasszonya, Lucz Gizella, akit végül el is vett, úgy gondolta, az ő igazi társa a mozgalom. Egy jólétben élő Magyarországot képzelt el, ahol bőségesen fognak születni a gyerme­kek. Fejlett iparral rendelkező parasztállam volt az elképzelése magas nyugdíjakkal, magas bérekkel, alacsony árakkal. Szerencsére nem volt se idejük, sem terük, sem elegendő számú szakemberük e nagyszabású átalakítások megvalósítására. A naplóiban maga is sajnálkozva említi, hogy a hadigazdálkodás körülményei között nem jutott idő nagy társadalompolitikai reformokra.

A népbíróság előtt (1946. február 8.)

A népbíróság előtt (1946. február 8.)

Fotó: Mafirt / MTI

MN: A Szálasi-rezsimet a háború értelmetlen folytatása mellett az ország módszeres kirablásáért, értékeinek és emberanyagának Németországba szállításáért, valamint a nyilas uralom alatt mindenekelőtt a Budapesten főleg zsidók ellen végrehajtott szörnyű tömeggyilkosságok miatt kárhoztatják.

KL: Az ország kirablásában nem történik más, mint amit már Horthy jóváhagyásával a Sztójay-kormány idején elkezdtek. Szálasi mindezt folytatja. Persze úgy gondolta, hogy mindezt a magyar nép akaratából teszi, hiszen az Országgyűlés mindkét háza jóváhagyta, hogy magát „nemzetvezetővé” nyilvánítsa.

MN: De ott a másik érv, hogy Szálasi uralma szabadította az országra, azon belül is főleg a fővárosra a legaljasabb fegyveres csőcseléket, amit a nyilas kormány képtelen volt kontrollálni.

KL: Ezt úgy fogalmaztam meg a Szálasi-életrajzomban, hogy a nyilas rendszer képtelen volt olyan problémák megoldására, amelyek nélküle nem is léteztek volna. Ha egyes kollégák visszafogottabb becsléseit veszem figyelembe, akkor 2-3000 embert gyilkoltak meg Budapesten a nyilasok. Én ennél nagyobb, radikálisabb becsléssel dolgozom, és a mások kalkulációinak figyelembevételével végzett számításaim alapján a nyilas atrocitásokhoz köthető fővárosi, elsősorban zsidó áldozatok száma 8-10 ezer főre tehető.

MN: A Szálasi vezette magyar állam megmaradt utolsó csatlósként Hitler oldalán. De miért asszisztáltak ehhez annyian az államapparátusban?

KL: Ha nem Szálasi van hatalmon, Hitler és a németek akkor is körömszakadtukig védték volna. Az, hogy a felbomlóban lévő államapparátus Szálasinak az utolsó pillanatig engedelmeskedett, nem Szálasi érdeme, inkább rájuk vet rendkívül rossz fényt. Márainak van egy klasszikus bejegyzése a novemberi naplójában, azt követően, hogy mindenki letette az esküt a „nemzetvezetőre”. Persze, jegyzi meg nem kis gúnnyal, hiszen november lakbérfizetéses hónap, ilyenkor nem mondanak le, nem vonulnak vissza az emberek tömegesen.

MN: Meglepő, hogy mennyien hittek még akkor, a háború utolsó hónapjaiban is a német végső győzelemben, a csodafegyverekben!

KL: Amikor Dálnoki Miklós Béla 1944. július 21-én Hitlerrel tárgyalt, a jegyzőkönyv rögzítette Hitler monológját. A Führer úgy vélte, meggyőzte a magyar tábornokot arról, hogy készen vannak a csodafegyverek, amelyek megsüketítik és megvakítják majd az ellenséget.
A német legfelsőbb körök folyamatosan beszéltek erről, az újságok is elhintették az ezzel kapcsolatos információmorzsákat. Azt hiszem, 1944-ben még nagyon sok emberel akarta ezt hinni, mert éppen a zsidó vagyonok kiigénylésében, a zsidók feljelentésében, a közös bűnben osztozva érdekeltté váltak abban, hogy a rezsim győzzön.

MN: Szálasi hogyan reagált arra, amikor szembesült a bizonyítékokkal, hogy milyen szörnyűségeket követtek el nyilas karszalaggal, egyenruhában?

KL: Amikor még a nyilas uralom idején informálták ilyen esetekről, akkor egybehangzó vallomások szerint fenntartotta magának a megtorlás jogát – másrészt viszont volt olyan utasítása, hogy ilyen esetekben nem kell fellépni, ezt természetesnek tartotta: forradalom van, amikor kirobban a sokáig elnyomott népi elégedetlenség. Kisujját sem mozdította annak érdekében, hogy megfékezze a banditákat. Elhitte, hogy a németek kiirtották a zsidókat, és megpróbálta ezt racionalizálni vagy mentegetni, elsősorban arra hivatkozva, hogy háborús viszonyok között ez természetes, hiszen egyébként az ellenség tömeges terrorbombázásai sem voltak jobbak, mint a zsidóellenes tömeggyilkosságok.

MN: Mennyire tekinthető jogi szempontból korrektnek az ellene lefolytatott népbírósági eljárás?

KL: Az lehet a legélesebb kritika, hogy nem tudták, mit miért csinált, és a vádak jelentős részét nem tudták bizonyítani. A vádiratban például szerepelt a két budapesti gettó létrehozása, holott szerintem ezt a védőügyvédeinek kellett volna előszednie. Biztosan nem az volt Szálasi célja, hogy az ezekben összeterelt zsidókat deportálják vagy legyilkolják, utóbbira semmilyen terv sem született, ez pusztán a világháború után született legenda, még ha némely történésztársam hisz is benne. Szálasinak éppen a zsidópolitikáját nem értették, ő pedig méltóságán alulinak tartotta, hogy erről bármit is mondjon. Az utolsó szó jogán elmondott hosszú beszédét leszámítva azért sem szólalt meg a bíróság előtt, mert Jankó Péter tanácsvezető bíró, aki később a Rajk-perben is elnökölt, mindjárt az elején elmebetegnek nevezte Szálasit, aki a foglalkozásával kapcsolatos kérdésre azt a választ adta: nemzetvezető. Felkészületlenség, egy a holokausztban személyesen is érintett bíró teátrálisnak is alig nevezhető stílusa, a népbírák egy részének elfogultsága jellemezte a tárgyalásokat. Talán igaza van Bibónak abban, hogy a holokausztban közvetlenül érintetteket ki kellett volna zárni a felelősségre vonás, a népbíráskodás egész rendszeréből, de ez akkor megvalósíthatatlan volt.

MN: Mit tudunk mondani Szálasi eszmei hagyatékáról? Gyakorta idézgetik kitekert szófordulatait, meredek neologizmusait.

KL: Ormos Mária professzor asszony egyszer sajnálkozva megjegyezte: látja, milyen sokat olvasom Szálasi amúgy meglehetősen csekély, egy karcsú kötetben elférő életművét, márpedig olyan Szálasit olvasni, mint homokot rágni. Sok minden nagyon nehezen érthető az írásaiban, és nemcsak a neologizmusai, a szóvirágai miatt, hanem mert a belső koherencia és az értelmes okfejtés is hiányzik. Már csak emiatt sincs öröksége, a mai szélsőjobb részben nem ismeri Szálasit, részben nem is érdekli, így azután kultuszt is lehetetlen kreálni a személye körül. Annál is inkább, mert nem lehet egyszerre két embert dicsőíteni: aki az „országgyarapító” Horthynak lovas szobrot akar, az annyit legalább biztosan tud, hogy őt a nyilasok zsidóbérenc hazaárulónak nevezték, és Szálasi bíróság elé akarta állítani, miután német segítséggel, puccsal megbuktatta Horthyt. Szálasi nevéhez semmilyen pozitív dolog nem köthető, csak a háborús vereség, az ország kifosztása, a rombolás, a pusztítás, a faji, etnikai diszkrimináció. A zsidóüldözések mellett a cigányok elleni első szervezett üldözés is az ő nevéhez fűződik.

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz. És már miért ne állítana listát, miért is ne akarna bejutni a Fővárosi Közgyűlésbe Magyar Péter pártja és az MKKP? Hisz’ nem csak a szűk pártérdek, hanem demokratikus közéletünk, illetőleg közéletünk demokratikusságának imperatívusza is azt követeli, hogy ha egy párt van, létezik és kitapintható közösségi igény is van rá, az méresse meg magát a nemes versenyben, és a verseny legyen nemes!

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?