Könyv

Artpool - The Experimental Art Archive Of East-Central Europe

  • - dck -
  • 2014. május 17.

Könyv

Az Artpool Művészetkutató Központ negyvenéves történetét bemutató angol nyelvű könyv/katalógus, ahogy azt alcíme (History of an active archive for producing, networking, curating and resarching art since 1970) is jelzi, az ún. aktív archívum koncepciója mentén Galántai György és Klaniczay Júlia közös művészeti projektjét mutatja be.

A közel 400 eseményt tartalmazó, kronologikus rendben felépülő kötet terjedelmi okokból még így sem tartalmaz mindent - például a Balatonboglári Kápolnatárlatok teljes anyagát már 2003-ban megjelentették -, ráadásul inkább az egyébként igen sikeres nemzetközi jelentőségű projektekre fókuszál. A már tervezett magyar változat részben eltér majd ettől: nagyobb hangsúlyt kapnak majd a csak magyar vagy közép-európai szempontból értelmezhető jelenségek.

Az egyébként jól tagolt könyv előnye és egyben hátránya, hogy az információk (a P60 "galériában" rendezett kiállítások, fluxus-, mail-art, bélyegprojektek stb.) hatalmas mennyiségben zúdulnak a befogadóra. Aki azonban képes szokásos olvasási módszerét feladni, hogy megtapasztalja az Artpoolra jellemző holisztikus szemléletet, bepillantást nyerhet (és megérthet valamit) az Artpool szellemiségéből. Ehhez nagy segítséget nyújt a kötet lehengerlő vizualitása, kezdve a fakszimilében és eredeti A4-es méretben közölt égkék, fűzöld, kamillasárga stb. meghívóktól és projektfelhívásoktól (amelyek minden esetben egyedi postai borítékokban érkeztek a címzettekhez) egészen a már nem létező művek fotódokumentációjáig. A könyvet imponálóan gazdag függelék zárja, amely többek között felsorolja az archívum anyagát felhasználó majd hetven szakdolgozatot és disszertációt. A névsor korántsem lezárt, hiszen a könyv mintegy kiindulási pont lehet a jövő kutatóinak. Főként, hogy a netről pdf formátumban is letölthetik.

Artpool, 2013, 536 oldal, ár nélkül

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.