KÖNYVMELLÉKLET

Féllábú, félkarú

Orosdy Dániel–Schreiber András: A horror mesterei – Lucio Fulci & George A. Romero

  • Greff András
  • 2015. január 4.

Könyv

Lehet, hogy az élőhalottak a szörnyvilág zsellérei, ám ez nem akadályozza meg a zombikat abban, hogy napjaink egyik legnépszerűbb sorozata, a The Walking Dead címszereplői legyenek.

Hogy milyen okokból fixálódhatnak rá annyira a filmfogyasztók időről időre ezekre a látszólag szimpla, ám az undorkeltés és a kanni­balizmus körein túl is számos (szimbolikus vagy épp merőben földhözragadt) munkakör betöltésére alkalmas monstrumokra, arra a szerzőpáros dupla rendezőportréja voltaképp megadja a választ – miközben az említett tévészéria különös módon mindvégig érintetlenül marad a szövegekben. Sajnos távolról sem ez a kötet egyetlen feltűnő hibája.

A tárgyválasztással kapcsolatban mindjárt az előszóban magyarázkodni kényszerülnek a szerzők. Fulcit és Romerót ugyanis tényleg csak az köti össze, hogy mindketten készítettek a pályájuk során zombifilmeket is – a szövegek ugyanakkor egyáltalán nem csak ezekről kívánnak beszélni. Orosdy Dániel Fulci-fejezete a 80-as évek videós hőskorszakában dilettáns mészárosként elhíresült olasz rendező emlékezetét szeretné helyreigazítani azzal, hogy rámutat az életmű műfaji gazdagságára – ami üdvözlendő erőfeszítés, figyelembe véve, hogy a maestro legjobb filmjei valóban nem a horror, hanem a western (The Four Of The Apocalypse) és a giallo (A Lizard In A Woman’s Skin) műfajában készültek. A szerző ugyanakkor többször is hangsúlyozza, hogy a jeles mizantróp jóval többre is vihette volna, amivel már nehezebb egyetérteni. Végül is a nyilvánvaló hibákkal együtt is izgalmas és sajátos műveket halmozó Fulci neve a mai napig elevenen él – ha csak szűkebb körben is –, és nem csupán azért, mert mindig volt valaki (tíz éve például Quentin Tarantino, aki a Kill Bill végén rótta le tiszteletét) vagy valami (újabban a Fulcinak is dolgozó Fabio Frizzi zenéinek újrafelfedezése), ami megmentette a felejtéstől. De ez legyen a legkevesebb. Jóval problema­tikusabb, hogy igyekezetében Orosdy a mester szinte összes filmjéről szót akar ejteni, miközben Fulci közel 60 játékfilmet rendezett. Az elengedhetetlenül nagyon rövidre húzott ismertetők nem sok újdonságra képesek rávilágítani azok számára, akik látták a szóba hozott filmeket, másra pedig ezek után alig marad hely és erő. A legfájóbb talán az a rész, ahol Fulci egyéb rendezőkre gyakorolt hatása kerül szóba: ez a potenciálisan igencsak izgalmas szakasz gyakorlatilag teljes mértékben nélkülözi az argumentációs részeket.

Schreiber András „csonka portréja” George A. Romeróról látszólag szintén beleesik a mindent érinteni akarás hibájába, de ő a rendező egyéb filmjeit is a Holtak sorozat darabjainak szűrőjén át szemléli. Schreiber Romero zombifilmjeinek különböző olvasási lehetőségeit villantja fel a filozófiaitól a biológiain át a politikaiig – a filmek formai jellegzetessé­geiről, recepciótörténetéről vagy egyéb lényeges vonásairól szinte semmit nem közöl, de a kiemelt szeletet alaposan körbejárja. Szövegében kicsit túlteng a névhajigálás (Thomas Manntól Király Jenőn át Francis Hutchesonig rengeteg tekintély úszik a képbe – utóbbi például igencsak feleslegesen), de a lelkes hang és a pontosságra törekvés inkább meghatározza az összélményt.

Horrorfilmekről magyar nyelven nem sok részletezőbb írást találunk, így a kötet kétségtelenül hiánypótló szerepet képes betölteni még úgy is, hogy büszkén törtető monstrum helyett csak egy szeretettel megidézett, féllábbal araszoló rémlátomást tisztelhetünk benne, amely elvesztette az egyik karját is – hiszen a kiadvány úgy, ahogy van, nélkülözi a képeket.

Kontraszt Plusz Kft., 2014, 288 oldal, 2690 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.