Könyv

Ijjas Tamás: Hipnózis

  • Herczeg Ákos
  • 2015. augusztus 16.

Könyv

Hét év: a gyerekversköteteket nem számítva ennyi idő telt el Ijjas Tamás Fejedelmi többes című debütálása óta – ennyi idő a kifulladáshoz éppúgy elég, mint a megizmosodáshoz, és most szerencsénkre az utóbbiról van szó. A Hipnózis magához ránt és nem ereszt, lehúz, altat, befed. Az én önmaga és a külvilág felé irányuló lázas figyelme önvizsgálatra késztet: vess számot magaddal, olvasó, ebben a megértés és meg nem értettség közötti térben. A líra, a legsúlyosabb legalábbis, erről az átmenetről beszél, és Ijjas mindezt jól tudja: egymásba áramló szövegei akár a félálomban mormolt szavak, akkor a legillékonyabbak, mikor mesélni kezdesz róluk. Hogy miről is szól. Énről és a másikról, távolságról és közelségről. Az újra és újra felhorgadó egyedüllétről, amelyben a figyelem a legpontosabb működésre képes: az „asszociációk kereszthuzatában”, sosem látott metaforák és talányos hasonlatok sűrű erdejében az ember mintha folyton valami szomorú, vizes síkon taposna, e pulzáló, delejező nyelvet visszafogott nosztalgia hatja át.

Ijjas Tamás új verseskönyvében a költői szó az elmúlás lejegyzőrendszere, legkitapinthatóbban talán a szerelemé, amelynek megbízható nyelvi-retorikai útjelzője a megszólítás: a három cikluson át tartó, hibátlan gondolatritmusú szövegfolyam nem más, mint nem szűnő odafordulás, de már mindenen túlról: a másik itt a hiány alakzata, a beszéd pedig egy el nem olvasott levél. A szeretet morzejelei ezek, ám távol attól, hogy mindez felismer­hető volna: a Hipnózis nem terápia. ­Illetve az is – épülő és bomló jelentések kaleidoszkópja, elágazó ösvények kertje, melyben mikor nyomon vagy, akkor tévedsz el. „A látómező kétértelmű marad, mint a könyvjelzőként / használt préselt falevél, mintha örökké ki lehetne / az időből esni.” Ijjas könyve labirintus, csak itt már a gombolyag sem segít – megőrzi titkát.

JAK−PRAE.HU, 2015, 68 oldal, 2000 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."