Könyv

Norvég csavar

Jo Nesbø: Doktor Proktor pukipora

  • Sisso
  • 2012. június 12.

Könyv

 


A skandináv bűnügyi irodalom nálunk is igen népszerűvé vált vagánya nem szelídült meg akkor sem, amikor meseírásra adta a fejét. Otthonosnak tűnt kézbe venni a puha fedeles, tarka borítójú, meghökkentő című könyvet az oslói neonácikról és az alkoholista, depressziós Harry Hole nyomozóról szóló történetek után, de voltak dilemmáim: boldogan bízhatom-e a gyermekem lelki fejlődését egy olyan íróra, akiről azt képzelem, hogy otthon az íróasztala fiókjában levágott hüvelykujjakat őriz ereklyeként.

 

De a szürreális hangulatú, egészen meglepő fordulatokkal, abszurd humorral teli városi legendát együtt rettegtük és nevettük végig esténként. A meseregény sztorija csavaros, mint egy krimié, ugye, sokszor egy öt fejezettel korábbi, oda nem illőnek tűnő epizódhoz kell visszatérni, hogy megértsük a későbbieket. Gondolkodni kell, kikövetkeztetni - egy gyerek számára a szövegértés magasabb foka ez. A szereplők pontos jellemrajzaiban sem tagadta meg magát Nesbø, valamint ismét bővítette oslói helyismeretünket. A főszereplők: egy professzor, akinek roppant veszélyes fingópora után a NASA űrkutatási programja is érdeklődik, a segítői, a két teljesen őrült, szülők által meg nem értett kisiskolás, egy jófej tanárnő, egy gonosz ikerpár a bűnöző hajlamú apjukkal, valamint egy folyton éhes anakonda az olsói csatornákból, gyerekkori frusztrációkkal. Közös történetük lassan, de biztosan közelít az igazságos vég felé. Mert itt azért nem bukik el a jó: talán csak ennyiben különbözik a modern mese a krimitől.

Fordította: Petrikovics Edit. Mike Lowery illusztrációival. Kolibri Kiadó, 2012, 258 oldal, 2490 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.