könyv - Kondor Vilmos: Budapest romokban

  • Svébis Bence
  • 2011. június 30.

Könyv

Hálás lehet a populáris irodalom Kondornak, hogy kitöltve a mûfaji regiszteren tátongó rést, szinte a semmibõl megteremtette a magyar krimi zsánerét. Az évtizedek óta tartó próbálkozásokat követõen 2008-ban - a Budapest noir megjelenésével - végre a klasszikus detektívek panoptikumában üdvözölhettük Gordon Zsigmond bûnügyi zsurnalisztát.

A hazai történelmen átívelõ regénysorozat negyedik kötete 1946 nyarán játszódik, a világháború sokkjából ocsúdó Budapesten. A nyilasok elhagyták, a szovjetek éppen birtokba veszik a várost. Ebbõl a közegbõl indul meg az ezúttal több szálon is futó cselekmény: lemészárolt orosz katonák az Oktogonon, felismerhetetlenségig ösz-szeégett merénylõ, öngyilkosságnak álcázott gyilkosság a Markóban, bûnbandáktól elsíbolt vagyonok. Kusza és zavaros a történet, ráadásul folyton-folyvást elakad, ritmusát veszti. "Nem mûködik semmi" - állapítja meg keserûen az újságíró. Nem, valóban nem. Itt minden zilált, romos, nem áll össze egésszé. Ahogyan a város, úgy Zsigmond is darabokban van. Hátába repesz fúródott, bal karját alig bírja mozgatni, egzisztenciája megtört, ismerõsei, kapcsolatai megbízhatatlanok vagy még rosszabb: halottak. Lesújtó helyzetképet fest a szerzõ, ám sajnos a bûnügyi szál rovására. A Kondor-regények egyik nagy bravúrja a kiváló korrajz, a valós történelmi térbe ejtett fiktív karakterek mozgatása. Most azonban nincs hova mozogni, a cselekmény alig csordogál a történelmi tabló medrében. Úgy kerülünk egyre közelebb a megoldáshoz, hogy minden nyom csak zavarba ejt, elbizonytalanít, míg meg nem érkezünk a végkifejletig, mely meg nem alapozott grandiózusságával sajnos jelentéktelenné silányul. A markáns hard-boiled stílus elveszett, a dramaturgiát maga alá temeti a nosztalgia, s ezt a könyvet már csak a megrögzött rajongók fogják igazán élvezni. Esetleg még a várostörténészek.

Agave, 2011, 272 oldal, 2980 Ft


Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.