Könyv

Mézga Aladár az iszlámmal ismerkedik

Amir Ahmed Nasszer: Én és az iszl@m. Egy ifjú muszlim belép a 21. századba

  • B. Simon Krisztián
  • 2014. október 11.

Könyv

A szudáni blogger – vagy ahogy ő nevezi magát: gondolkodó – könyve merő hatásvadászat. Filozófiai merengései jórészt arról szólnak, mennyire különbnek érzi magát a többi muszlimnál, amit pedig a muszlim társadalmakból megmutat, az maximum arra elég, hogy megerősítse a Nyugaton elterjedt sztereotípiákat. Az átlag muszlimról két dolgot igazán fontos tudni: veri a nőket, és utálja a zsidókat. Legalábbis a 21. századba belépő arab ifjú 330 oldalon elmesélt történetéből.

Legkésőbb a 2001. szeptem­beri terrortámadások óta elárasztanak minket a felvilágosult musz­lim szerzők írásai, amelyek többek között arról győzködik a nyugati olvasót, hogy az iszlám jelenleg képtelen a toleranciára, az arabok közt rengeteg a potenciális öngyilkos merénylő, és nagyon nehéz feleségnek lenni a Bin Ládin családban. Az Én és az iszl@m is hasonló céllal íródott: egy azóta elnyugatiasodott arab fiatal me­séli el benne, mennyire rettegett fiatalon attól, hogy tisztátalan élete miatt majd a pokol tüzén köt ki. Ott ugyanis szemgolyói elolvadnak, belső szervei „porrá száradnak”, de szenvedései nem érnek véget, hiszen azt hallotta tanítómesterétől, hogy ezután Isten újrateremti, és a kínzatása kezdődik elölről.

Könyve életképpel indul: szülei épp egy egyiptomi sorozat asszonyverős jelenetét nézik a tévében, amikor ő hívatlanul beállít hozzájuk, és megkérdezi: „Miért ütötte meg?” Anyja rávágja: „Csitt, ne most!” – majd nézi tovább a tévét. A megállítható és visszatekerhető digitális adások előtti korban vagyunk, és láthatóan a Nasszer család is úgy ragaszkodik a televízióhoz, mint annak idején Mézga Gézáék, ezért a kis Aladár, vagyis Amir Ahmed már gyermekkorában sem tehetett mást, mint hogy kielégítő válaszok hiányában intellektuális kiruccanásokat szervezzen a radikális iszlám, majd a felvilágosult blogoszféra irányába.

Ezeknek a történetét olvashatja a kedves olvasó. Bár a fülszöveg azt sugalmazza, hogy Nasszer ezalatt kis híján merénylővé is válik, erről minden jel szerint egy másik könyvben ír majd, mert az Én és az iszl@mból csak az derül ki, hogy tizenévesen egyszer elgondolkodott az öngyilkosságon, mivel rosszak lettek a jegyei.

Egy középosztálybeli szudáni fiatal katari, majd malajziai fiatalkorát meséli el, aki nemcsak sötétebb bőre miatt érezte magát idegennek ezekben a társadalmakban, de az iskolai léttel sem tudott igazán megbarátkozni: néha a túlzott liberalizmus, a pornólapok és a más vallásúak jelenléte verte ki nála a biztosítékot, máskor az zavarta, hogy Isten állítólag olyasmit várna el tőle, amihez kifejezetten nincsen kedve. A teste izgatottan remegett akkor is, amikor a dzsihádról beszélt az órákon, de valami hasonlót érzett akkor is, amikor először megfoghatta egy lány köldökpiercingjét – hogy melyik esetben volt helyes ez a reakció, azt sokáig nem tudta eldönteni, bár utólag azt sugallja nekünk: mindig is érezte, hogy az iszlámot félreértelmező szakállas öregek beszédeiben valami nincs rendben.

Egyetemista korában, a blogo­szférában kikötve néz szembe ezzel a kognitív disszonanciával, és próbál meg valahogy rendet vágni a fejében úrrá lett zavarban. Abban biztos, hogy nem tetszik neki az iszlám fundamentalizmus, de nem tudja, mi a megfelelő alternatíva. Először még bizonygatja, hogy létezik a dzsihádnak egy tiszta formája, amely „belső spirituális harc, és semmi köze nincs a háborúskodáshoz”, majd belebolondul Richard Dawkins és ateista társai műveibe, és reflektálatlanul átveszi a gondolkodásukat. Végül aztán belekóstol a szufizmusba is.

Azt látjuk, hogy Nasszer világnézete minden röviden összefoglalt olvasmánya után változik egy picit, ami viszont konstans, az a vallási radikalizmus elutasítása – bár kérdéses, hogy meggyőződésből, dacból vagy valami teljesen más okból teszi-e ezt. Túlságosan sokszor emle­geti fel például a szélsőségesen vallásos muszlimok antiszemitizmusát ahhoz, hogy az olvasó ne érezze ezt merő hatásvadászatnak, és kétségbeesett kapálózásnak a nyugati olvasók kegyeiért. Főleg annak fényében, hogy nem sok energiát pazarol arra, hogy elmagyarázza, miért alakulhattak ki ilyesfajta indulatok a zsidót még sosem látott és Izraeltől is meglehetősen távol élő emberekben. Felháborodása ezen érzületek felett azért tűnik hamisnak, mert a könyv vége felé legitimálni látszik őket, amikor kifejti, hogy Izrael létét ő is tévedésnek tartja. „Annak gyarmatosító eszközökkel való megteremtése, ami­nek nagyon sok zsidó makacs álláspontja szerint meg kell maradnia zsidó államnak, igazságtalan és nagyon problematikus a térségben. Azt is hiszem, hogy a mi ­reakciónk Izrael megteremtésére igazságos, még ha problémás is” – szól Nasszer helyzetelemzése.

Bár a kiadó az arab tavasszal is kapcsolatba hozza a könyvet, Nasszer nem sokat foglalkozik a Közel-Keleten több mint három éve zajló tüntetéssorozattal. Azt leszámítva persze, hogy tudálékosan az olvasók orra alá dör­göli: a nyugati tévénézők nem tudhatják, miért is indultak el a tüntetések, és miért bukott meg a tunéziai vezetés azt követően, hogy a 25 éves Mohamed Boua­zizi az állami önkény ellen tiltakozva felgyújtotta magát 2011 januárjában. Ez a tett, mint írja, önmagában nem elég egy rezsim megdöntésére. „A legtöbb ilyen történethez hasonlóan ebben az esetben is sokkal bonyolultabb az, ami valójában történt” – teszi hozzá. Majd elmesél egy nagyon is egyszerű történetet arról, hogy az égő férfi képe felkerült a Facebookra, „ahol felfigyelt rá egy csoport tunéziai másképp gondolkodó és digitális aktivista”. Hogy a tömegek eléréséhez is mindenféle bonyolult dolgokat kell tenni, és nem elég létrehozni egy blogot, bepötyögni pár sort angolul, majd megnyomni az entert, az valahogy elsikkad.

Ezek fényében a könyvet az arab tavasz szellemi előtörténetének nevezni (ahogy teszi a ki­adó a fülszövegben) különösen sértő. Picit olyan, mintha arcon köpnénk vele mindazokat, akik az elmúlt években az utcákra vonultak, hogy jobb életet követeljenek.

Fordította: Szántó András. Atlantic Press Kiadó, 2014, 336 oldal, 4800 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz.

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?