Könyv

Ninni Schulman: Lány a hóban

Könyv

Mínusz húsz fok, hullanak a hópelyhek és az áldozatok. Erre a jól ismert skandináv krimi-klisére épít a svéd újságíró is, aki egy valóságos kisvárosi gyilkosságtól indult el, és vált publicistából díjnyertes első kötetessé. A detektívregény alapmotívumaival dolgozik: az elvált újságíró, Magdalena Hansson visszaköltözik kisfiával vidéki szülővárosába, ahol gyilkosságok sora várja.

Eltűnik Hedda Losjő, a kettős életet élő tinédzser; aztán rábukkannak egy azonos korú lány meztelen holttestére egy lyukpincében... Tarkólövés, szexuális erőszak, kisvárosi idill. Mindenki mindenkit ismer, tehát titkol is valamit.

Mindezek mellett (és a némileg erőltetett romantikus szálak ellenére) ügyesen komponált a rövid, nézőpontváltásos szövegek ritmusa. Nem a nyomozás vagy a "milyen veszélyes a mai világ a kamaszlányokra" tematika izgalmas, hanem az, hogy hol a szerkesztőségben, hol egy megerőszakolt lány szerepében, hol pedig a gyilkos fegyver mögött tűnik fel az elbeszélő. Érdemes volt és talán ennél is jobban érdemes lett volna így törni a szöveget. A főszereplő - talán túlságosan is - az újságírónő marad, körülötte többnyire kidolgozatlan karakterek mozognak. Engedjük meg, hogy ez a krimi "titokzatossága", végül úgyis megkapjuk a motivációkat szépen, didaktikusan. Mert "olyan ez, mint egy krimiben" - mondja többször is Magda. Tanulságként pedig mindenki elkezd a saját háza táján söprögetni és havat lapátolni.

Fordította: Erdődy Andrea. Animus, 2013, 368 oldal, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Mit jelent számunkra az új uniós médiatörvény?

  • Polyák Gábor
Március 13-án az Európai Parlament is rábólintott, és így uniós jogszabállyá lett az európai mé­dia­szabadságról szóló törvény. A rendelet végleges szövegét hamarosan ki is hirdetik az európai közlönyben. Mit jelent ez az új szabályozás a magyarországi sajtóviszonyokra, és mit az európaiakra nézve?