Könyv

Sirokai Mátyás: A beat tanúinak könyve

  • Fehér Renátó
  • 2013. május 18.

Könyv

Míg a Pohárutcában Sirokai egy város mítoszát építette fel, második kötetében mintha egy természeti, törzsi közösség könyvét írná meg az eredetmonda töredékeivel (I. 1.), a hétköznapokban utat mutató füveskönyvrészletekkel (II. 6.), a szent állat magasztalásával (III. 2.). Sok esetben jövendölésre, álomfejtésre, ráolvasásra emlékeztet a versek - biblikus szókincset is mozgósító - beszédmódja, mindez pedig a kötet egyik jelentős kísérletének, a szakrális költészet újragondolásának szolgál eszközéül.

A versek alapélménye leginkább panteisztikus. Hangvétele többnyire patetikus, amit - a tematikában is domináns növényzethez hasonlóan - burjánzó képi világ és mondatszerkezet is erősít, és ennek a modalitásnak a működtethetősége látszik a másik súlypontnak. Ha pedig még a metszetszerű (és szimmetrikus) ciklusépítésre is utalunk, az öt ciklusban 11-11-9-11-11 számozott prózaverssel, látható, hogy igen precíz kötet A beat tanúinak könyve.

Azonban a különböző tematikus rétegek és formai-strukturális megoldások alatt a neuralgikus pontnak tekinthető személytelenség csupán rejtőzködésként, kiismerhetetlenségként tapasztalható, és nem izgalmas és jövedelmező poétikai eszközként érvényesül. Van, ahol kalandot és folytonos szembesülést kínál a szöveg (újra)olvasása (II. 2.: "minden szobában lesznek, akik inkább álomba nevetik, minthogy a változásra tegyék képessé magukat, holott tudják, hogy az eljövők nem mártírokat csinálnak az alvókból, hanem öntőformát"; IV. 5.: "Mindenki hite, és nem érdemei szerint részesül a kegyelemben."), ám többször felmerül a gyanú, hogy takargat-e valódi mélységet a csörtető artisztikum, a tapintatlan ínyencség (II. 8.; V. 7.). Utóbbi esetekben a komolyság inkább csak teátrálisnak hat, ezek könnyen fordulhatnak önparódiába, ezért épp a Pohárutcából is ismerős önirónia hiányzik fájóan ebből a kötetből.

Libri, 2013, 72 oldal, 1490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.