STIEG LARSSON: A LÁNY, AKI A TÛZZEL JÁTSZIK

  • - sisso -
  • 2009. november 26.

Könyv

Amikor elkezdek kételkedni abban, hogy van értelme a nők, a gyerekek vagy úgy általában a kiszolgáltatott emberek jogaiért küzdeni, akkor elég elővennem a skandináv krimik pár éve folyamatosan bővülő sorozatát, és előkészítenem az olvasólámpa mellé néhány liter kávét. Ezeknek az északi népeknek ugyanis a neonáci bűnözőktől a nőkereskedő maffiáig minden jelen lévő, súlyosan megoldatlan társadalmi problémáról létezik izgalmas és aktuális regényük.

 

Stieg Larsson újságíróként elsõsorban a rasszizmus és a szélsõjobb elleni harc elkötelezett katonája volt. Regénytrilógiája, az utóbbi idõk legnagyobb svéd krimisikere pedig az intézményi és a családon belüli erõszakra mond nemet, ezek hátterét tárja fel nagyon korrekten, bulvármentesen. A Tetovált lány címû (eredetiben: Férfiak, akik gyûlölik a nõket) elsõ kötet után megjelent itthon a második darab is. A fõhõs, Lisbeth Salander egészen elképesztõ figura: matematikus, hacker, tud gyilkolni, és neki is sötét családi titkokkal van teli a gardróbja. Számos baljós elõzmény után tudomást szerez róla, hogy a prostitúcióra kényszerített fiatal külföldi lányokat futtató hálózatról és az ezt használó, sokszor prominens emberekrõl tényfeltáró riportot készül megjelentetni a Millennium, egy hírhedten kíméletlen folyóirat. Persze számos ember van, akinek érdekében áll ezt megakadályozni, így elõbb-utóbb egy izgalmas gyilkossági ügybe keveredünk. Amire fény derül közben, az gyomorforgató. Larsson tulajdonképpen egy új rabszolgaság képét mutatja fel a "legdemokratikusabb" társadalom peremvidékén. A feszültséget végig fenntartja azzal, hogy érzékelteti: ebben mindenki sáros, ráadásul mindenki családilag is érintett lehet. És még a társadalmi nemekkel foglalkozó tudomány is szerepet kap a regényben egy gender PhD-re készülõ lány dolgozatának és egy, a prostitúcióról készülõ könyv részleteinek képében.

Fordította: Torma Péter. Animus, 2009, 527 oldal, 3490 Ft

*****

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.