Könyv

Zöldár

Paksa Rudolf: Magyar nemzetiszocialisták; Paksa Rudolf: Szálasi Ferenc és a hungarizmus

Könyv

Azt hihetnénk, hogy ha voltak is olyan pontjai a huszadik századi magyar történelemnek, amelyeket - sokszor ideologikus okokból - nem kutattak kellő mélységében, a hazai nyilas mozgalom, a nemzetiszocialista pártkezdemények története pont nem tartozott ezek közé.

Nem is tartozhatott, vélhetnénk, hiszen pontosan Szálasi és rendszere képezte például az 1945 utáni politikai formációk (előbb a félig-meddig demokratikus, átmeneti rendszer, majd a nyíltan egypárti rezsim, sőt a rendszerváltás után létrejött s az utóbbi években folyamatosan lapátra tett liberális jogállam) hangsúlyos ellenpontját. Azt a negatív viszonyítási rendszert, melytől a radikális elhatárolódás nélkülözhetetlen volt bármiféle közhatalmi funkció vagy a nyilvánosságban, a kulturális, illetve tudományos életben vállalt szerep betöltéséhez.

Ha így volna, talán nem is lenne szükség olyan könyvekre, mint például Paksa Rudolf vaskos, ámde lebilincselő monográfiája a hazai nemzetiszocialista pártok történetéről, illetve nem is kellene átértékelnünk, mondjuk, Szálasi Ferenc életútját, amire szintén kísérletet tesz a szerző által alkotott, kellően olvasmányos és egyben igen tanulságos biográfia. S ráadásul, mint arra mindkét mű előszavában joggal hivatkozik, teszi ezt korántsem korunk kutatóinak nézeteivel szembeszegülve: amikor állításait megfogalmazza, joggal hivatkozhat Ungváry Krisztiánnak a nyilas mozgalmak forradalmi, rendszerellenes és erősen szocialisztikus hátterét feltáró tanulmányaira (más részről pedig az Imrédy-féle, a magyar társadalmat a zsidóság kárára modernizáló társadalompolitika-analízisére), Gyurgyák János kiváló eszmetörténeti könyveire, illetve Karsai László Szálasi szerepét mintegy újraértelmező írásaira, kutatásaira.

A hazai nemzetiszocialista mozgalmak történetéről olvasók először rendszerint a bőség zavarával küzdenek: a húszas évek végétől olyan mennyiségben burjánzanak nálunk a német náci pártot többé-kevésbé mintának tekintő mozgalmak, hogy az ember hajlamos elveszni a folyton (s nem is mindig önszántukból) átalakuló, új és új neveket öltő pártok és mozgalmak kavalkádjában. A hagyományos, tankönyvi nézőpont szerint ezek a mozgalmak rendre német intencióra jöttek létre, és a "guruló márka" (azaz a titkos náci pénzügyi segély) révén izmosodtak meg. Nos, mindennek pont a több ágról induló, de leginkább Szálasi és pártja körül csoportosuló nyilas párt esetében nincs semmi jele. Sokkal inkább az a megdöbbentő, hogy a hatóságok által valóban üldözött, bebörtönzött, internált vezetőit, aktivistáit többször is elveszítő, csupán korlátozott sajtónyilvánossággal bíró hungarista mozgalom hogyan tudott ilyen sikereket elérni az 1939-es választásokon, és hogyan tudott több száz ezres tömegpárttá válni. A kulcs sok tekintetben (s ezzel mindkét Paksa-könyv foglalkozik - a monográfia természetszerűleg többet) Szálasi személye, kétségtelen karizmája, mozgalomformáló tehetsége és programalkotó szenvedélye (melyet még többek által kigúnyolt teoretikai és nyelvújító/-rontó dühe sem tudott teljesen tönkrevágni). Ráadásul a hungarizmus kivételes világnézeti kiméráját kiötlő Szálasi korántsem számított a párt egyetlen ideológusának - annál meglepőbb, hogy közülük mennyien érkeztek a baloldalról (a kommunista munkásmozgalomból, a szocdem párt balszárnyáról vagy a korábban éppen ezzel rokonszenvező értelmiségből) -, lehet sorolni itt Kassai Ferenc későbbi propagandaminisztert, Málnási Ödön történészt, Párkányi Istvánt (aki 1945-ben vissza is lépett a kommunista pártba) vagy Péntek Istvánt. Mindez felveti azt a kérdést, hogy menynyire joggal vádolta demagógiával Szálasit szintén radikális társadalomátformálásban utazó baloldali konkurenciája. Nos, nem csupán a párt programja, de az 1944. október 15-e után történtek, a kapitalizmus meghaladását hirdető, a társadalom alapszövetét is durván átformálni kívánó hungarista állam megteremtését célzó törekvések is azt mutatják, hogy

a nyilasok bizony komolyan gondolták

Félreértés ne essék, ez még nem teszi a nyilaskeresztes-hungarista mozgalmat rokonszenvesebbé vagy az állampolgári szabadság és joguralom érvényesülése (sőt, az elemi létbiztonság) szempontjából kevésbé veszélyessé. Csupán világossá teszi, hogy az egyaránt meghaladni vágyott Horthy-rendszer lerombolását célzó düh más-más, egymással is ellenséges táborokba vihette a sokszor hasonló (néha azonos!) szellemi gyökerekből táplálkozó (elég csak a marxizmus széles körű respektusát említeni a nyilas ideológusok körében) és hasonló szociális, sőt családi környezetből érkező lázadókat. Utóbbira továbbra sem lehet jobb példát találni a Rajk fivéreknél: míg Endre lelkes hungaristaként a Szálasi-kormány közellátásügyi államtitkára lehetett (s a felelősségre vonást csupán bátyja révén kerülte el), addig László a kommunista hatalomátvételnek lett kulcsfigurája (majd áldozata).

A laikus közvélemény a nyilasokat leginkább a rettenetes zsidóellenes tömeggyilkosságokkal, a Duna-parti kivégzésekkel, a nyilasházakban elkövetett atrocitásokkal, a munkaszolgálatra kivezényeltek halálmenetével azonosítja - nem alaptalanul, hiszen a hungarista állam maga is kegyetlen terrort gyakorolt vélt és valós ellenségeivel szemben, s 1944 őszétől nyilaskeresztes karszalagosok gyilkoltak, kegyetlenkedtek és raboltak Budapesten. Ugyanakkor 1944 zöldárját Paksa szerint sem lehet azonosítani a teljes nyilas mozgalommal - s nem csak azért, mert például a fővárosi pártszolgálatos terror akkor dühöngött a legkegyetlenebbül, mikor Szálasi és a teljes hungarista kormányzat már Nyugatra települt.

Ami nem jelenti azt, hogy ne lenne óriási a felelősségük a gyilkosságok ellen fel nem lépő, viszont a napi rendszerességű uszító propagandával a gyűlöletet tápláló nyilas vezetőknek. A mozgalomnak kizárólag a hiszterizált és/vagy haszonleső, vértől megittasult pártkatonák (közöttük számos nő), fanatizált fiatalok, lumpen és bűnöző elemek, sok esetben pszichopaták által elkövetett rémtettekhez kapcsolása könnyen elfeledteti, hogy a nemzetiszocialista pártok, a hungarista mozgalmak komoly értelmiségi bázissal rendelkeztek, az értelmiségi, hivatalnoki, rendőri, katonai, jogászi-bírói körökben masszív népszerűségnek örvendtek, s kádereik is részben innen rekrutálódtak. Mindez azonban vajmi kevésnek bizonyult a hatalomátvétel után. Mint Paksa is meggyőzően kimutatja, a Gál Csaba, a mindenható nyilas személyügyi kormánybiztos által levezényelt kádercserék, az egyre fogyatkozó hungarista állam pártkatonákkal való "beültetése" s az ezzel együtt kialakuló, hármas-négyes párhuzamosságra épülő igazgatási szerkezet totális káoszt okozott. A nyilas mozgalom

nem kifejezetten antiszemitizmusában volt különleges

Ebben a tekintetben a nem nyilas konkurencia még rá is vert. Gondoljuk meg: a hazai zsidóság deportálását az a Sztójay-féle kormányzat kezdeményezte (s a vidéki zsidóság tekintetében maradéktalanul végre is hajtotta), amelynek nem volt tagja a Szálasi-féle hungarista párt. A magát aszemitának valló Szálasi a gettókba terelt fővárosi zsidóság kizsigerelését, hazai munkaszolgálatra alkalmazását, a hadifoglyok kicserélése és rezsimje nemzetközi elismertetése érdekében túszként való felhasználását és végcélként kisemmizve történő kitelepítését tartotta céljának. Ehhez képest csak ímmel-ámmal engedett a németek újabb zsidó kényszermunkásokra vonatkozó követeléseinek. Ezzel szemben joggal veti fel Paksa is, hogy a Sztójay-kormány kulcsposztjait a kormánypárt szélsőjobboldalához sorolható (hivatalukat több esetben utóbb már a Szálasi-rendszerben is megőrző), a németekhez minden határon felül lojális politikusokon (Reményi-Schneller Lajos, Szász Lajos, Jurcsek Béla) felül a saját definíciójuk szerint is nemzetiszocialistának tekinthető Imrédy és hívei töltötték be. Ugyanakkor a pontosan a zsidóság fizikai és gazdasági megsemmisítése szempontjából kulcsfontosságú belügymisztériumi államtitkárok (Endre László, Baky László) egykoron mindketten Szálasi párt- és harcostársai voltak - előbbi közigazgatásban viselt állása, utóbbi politikai nézeteltérések miatt került távol a későbbi Nemzetvezetőtől (azonban az is jellemző, hogy nem kis részben a németek akaratából mindketten fontos beosztást kaptak az 1944. október 15-e után kiépülő hungarista államban).

Ez utóbbiról pedig joggal jegyzi meg Paksa: csakis a németek hadászati-stratégiai elképzelései miatt kaphatott ennyi időt a történelemtől: Hitler ugyanis az utolsó emberig próbálta védeni Budapestet, majd a Dunántúlt - mivel ez utóbbi területen, egészen pontosan Zalában feküdtek a Reich utolsó, még felhasználható olajmezői. Így azután a Szálasi-rezsimnek még arra is maradt ideje, hogy 1945 február közepén átkeresztelhesse a zalaegerszegi Horthy Miklós teret - Szálasi Ferenc térre.

Paksa mindkét - egyaránt tartalmas és tanulságos - könyvében foglalkozik a mozgalom utóéletével. Így (hosszabban a Szálasi-monográfiában) az önmagában is sok kérdőjelet hordozó, számos vezető és kétkezi nyilas gyilkos elítélésével végződő népbírósági eljárással (félreértés ne essék: maguk a reális vádpontokon alapuló ítéletek kevéssé vitathatóak, a konkrét jogi procedúra annál inkább), másrészt a hungarista emigráció továbbélésével és az eszme rendszerváltás utáni, hazai revitalizálására tett kísérletekkel. Ez alapján is nyilvánvaló: a hungarizmus bizonyos szélsőjobboldali körökben ma is nosztalgia tárgya - Szálasi jóslata részben igazolódott, az utókor egy része őt és elítélt társait mártírként kezeli. Ugyanakkor a radikális jobboldali mainstream (amelyet Paksa e kapcsolat szempontjából nem is vizsgált) manapság már áramvonalasított, korszerűsített (és a sajátos hazai pártstruktúrába betagozódott) formában képviseli a liberális jogállam etnicista-nemzeti kollektivista meghaladásának programját.

Osiris-MTA BTK TTI, 2013, 399 oldal, 3480 Ft; Jaffa, 2013, 255 oldal, 3150 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."