Kiállítás

Feladatmegoldás

Megrendelt emlékezet. Magyar kiállítások Auschwitzban, 1960/1965

Kritika

Az OSA Archívum nem először foglalkozik azzal, hogy a legnagyobb haláltábor hogyan él tovább a magyar történeti tudatban. (Auschwitzba 56 nap alatt 430 ezer vidéki magyar zsidót hurcoltak, és a tábor minden harmadik áldozata magyar volt.)

Véri Dániel kurátor most azokra a kiállításokra koncentrál, amelyeket a magyar állam szervezett az egykori koncentrációs tábor területén működő lengyel múzeum meghívására. A lengyelek 1960-tól barakkokat ajánlottak fel azoknak az államoknak, amelyeknek az állampolgárait ide hurcolták. Bár a későbbi, 1965-ös magyar kiállításról tudott a szakma, az első, 1960-as tárlat ténye csak hosszas kutatás után, nemrégiben vált ismertté.

Mindkét kiállítás nagyszámú képzőművészeti alkotást is szerepeltetett, de míg az 1960-as tárlaton bemutatták két túlélő művész munkáit is, az 1965-ös művészlistán már csakis olyan alkotók találhatók, akiknek semmiféle saját tapasztalatuk nem volt a témában. Az is közös elem, hogy a tárlatok egyáltalán nem érintették a romaholokauszt (porajmos) témáját, ami nem véletlen, hiszen a cigányságot csak 1990 (!) után kezdték hivatalosan a náci rendszer áldozatai közé számítani. Ennek ellensúlyozására e mostani kiállítás bemutatja Jovánovics György 1974-es kicsiny emlékműmakettjét, amelynek felállítását a roma értelmiségiek szorgalmazták, de végül nem valósulhatott meg, illetve láthatunk egy rövid, megrázó interjút a szobrászművésszel.

Az 1960-as kiállításról fennmaradt pár fotón kívül szerepel még itt egy ismeretlen szerzőtől származó, nagyméretű munka, amely Simon Wiesenthal 1946-os kötetének (K.Z. Mauthausen) egyik rajzán alapul. Míg a rajzon a deportálóvonatok az SS-sapkát viselő csontváz szája felé tartanak, az ismeretlen szerző munkáján egy vámpír Hitler áll a középpontban, körülötte pedig a táborhelyek, illetve a deportálást végző vasúttársaságok (pl. MÁV) felsorolása látható.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz.

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.