100 ezer forintos fejpénzért toboroz a BKV

Lokál

Hozz magaddal egy embert sofőrnek! - kérleli kollégáit 100 ezer forint fejpénzt ígérve a BKV.

Hozz magaddal egy embert sofőrnek! - kérleli kollégáit 100 ezer forint fejpénzt ígérve a BKV. A szakszervezet szerint nem csak a pénz számít, a méltánytalan bánásmód is növeli az elvándorlást, a buszok működésképtelen légkondijait látva pedig azt tanácsolják a cégvezetésnek, hogy lehetőleg ne télre hozassák azokat rendbe.

Komoly fizetéskiegészítéssel ösztönzi munkatársait a fővárosi közlekedési vállalat, ha fejvadászként is dolgoznak neki. A BKV 100 ezer forint „ajánlási díjat” fizet azoknak, akik be tudnak cserkészni egy azonnal kezdeni képes járművezetőt villamosra, trolira vagy autóbuszra. Olyan emberért, aki félúton tart a járművezetői alkalmassághoz – megvan a buszvezetői jogosítványa, de nincsen úgynevezett GKI vizsgája – 80 ezer üti a markát az élelmes békávésnak. A legkevesebb a 60 ezres fejpénz: ez olyan gyakornokért jár, akinek csak teherautóra van jogsija, de még tanítani kell a D kategóriás jogsihoz, vagy kiképezni trolibuszra vagy villamosra. A trolibuszvezetői 6 hónap, a villamosvezetői tanfolyam összesen 9 hónap.

„Nemcsak járművezőtekből, hanem a műszaki dolgozókból is hiány van. Hiába támogatja a városvezetés anyagilag is a BKV-t, sajnos a pénz nem minden” – mondta a Narancsnak Szabó István, a BKV egyik szakszervezetének vezetője. A Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetének (BTDSZ) elnöke szerint a dolgozókkal szembeni méltányos, emberi bánásmód is hiánycikk a cégénél. „Információm szerint még mindig vannak olyan középvezetők, tisztelet a kivételnek, akik a szabadságot és a pihenő napot nem a hatályos jogszabályok szerint adják ki. Vannak olyan munkatársaink, akiknek a beosztása véleményem szerint embertelen, mert elviselhetetlen terhet raknak rájuk” – mondta a Narancsnak a BTDSZ elnöke.

A fejpénzes toborzási akció a BKV nyári módszere. Tavaly júniusban ugyanezekkel tarifákkal próbálta motiválni kollégáit a cég a hatékonyabb fejvadászatra. A munkaerőhiány egyébként nem csak a sofőrökre vonatkozik: jelenleg 32 munkakörben keresnek dolgozókat, például mérnököket és titkárnőt is. A kétkezi műszaki dolgozók hiánya azonban kétségtelenül a legnyilvánvalóbb: információink szerint a BKV egyik járműtelepén 7 karbantartóból 6 kilépett – csekély képzelőerő kell hozzá, milyen hatása van ez a buszok állapotára. A hétvégén az utasok már a bőrükön érezhették a szakemberhiányt, több buszt működésképtelen klímaberendezésekkel adtak forgalomba. A Közlekedő Tömeg Egyesület felvételén az egyik járműben 33 fokot mértek pénteken az utastérben. Az RTL Klub megkeresésére a BKV nem árulta el, mekkora a rossz klímával közlekedő buszok aránya, csak annyit közöltek, hogy "a szezon előtt mindig ellenőrzik a járművek klímáit, a hibákat pedig a lehető leghamarabb kijavítják."

Szabó István ezzel kapcsolatban megjegyezte: jobb lenne mind utasoknak, mind járműveztetőknek, ha az érintett műszakvezető nem télre, hanem időben, nyárra csináltatná meg a légkondit egyes járműveken. A szakszervezeti vezető nem látja, hogy jobb lenne a helyzet, mint tavaly, amikor októberre sikerült megjavítani a trolikon a klímákat. „Sajnos, úgy néz ki, hogy télre megcsináltatjuk a klímát, nyárra meg a fűtést” – vonta le a következtetést Szabó.


Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát.