100 ezer forintos fejpénzért toboroz a BKV

Lokál

Hozz magaddal egy embert sofőrnek! - kérleli kollégáit 100 ezer forint fejpénzt ígérve a BKV.

Hozz magaddal egy embert sofőrnek! - kérleli kollégáit 100 ezer forint fejpénzt ígérve a BKV. A szakszervezet szerint nem csak a pénz számít, a méltánytalan bánásmód is növeli az elvándorlást, a buszok működésképtelen légkondijait látva pedig azt tanácsolják a cégvezetésnek, hogy lehetőleg ne télre hozassák azokat rendbe.

Komoly fizetéskiegészítéssel ösztönzi munkatársait a fővárosi közlekedési vállalat, ha fejvadászként is dolgoznak neki. A BKV 100 ezer forint „ajánlási díjat” fizet azoknak, akik be tudnak cserkészni egy azonnal kezdeni képes járművezetőt villamosra, trolira vagy autóbuszra. Olyan emberért, aki félúton tart a járművezetői alkalmassághoz – megvan a buszvezetői jogosítványa, de nincsen úgynevezett GKI vizsgája – 80 ezer üti a markát az élelmes békávésnak. A legkevesebb a 60 ezres fejpénz: ez olyan gyakornokért jár, akinek csak teherautóra van jogsija, de még tanítani kell a D kategóriás jogsihoz, vagy kiképezni trolibuszra vagy villamosra. A trolibuszvezetői 6 hónap, a villamosvezetői tanfolyam összesen 9 hónap.

„Nemcsak járművezőtekből, hanem a műszaki dolgozókból is hiány van. Hiába támogatja a városvezetés anyagilag is a BKV-t, sajnos a pénz nem minden” – mondta a Narancsnak Szabó István, a BKV egyik szakszervezetének vezetője. A Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetének (BTDSZ) elnöke szerint a dolgozókkal szembeni méltányos, emberi bánásmód is hiánycikk a cégénél. „Információm szerint még mindig vannak olyan középvezetők, tisztelet a kivételnek, akik a szabadságot és a pihenő napot nem a hatályos jogszabályok szerint adják ki. Vannak olyan munkatársaink, akiknek a beosztása véleményem szerint embertelen, mert elviselhetetlen terhet raknak rájuk” – mondta a Narancsnak a BTDSZ elnöke.

A fejpénzes toborzási akció a BKV nyári módszere. Tavaly júniusban ugyanezekkel tarifákkal próbálta motiválni kollégáit a cég a hatékonyabb fejvadászatra. A munkaerőhiány egyébként nem csak a sofőrökre vonatkozik: jelenleg 32 munkakörben keresnek dolgozókat, például mérnököket és titkárnőt is. A kétkezi műszaki dolgozók hiánya azonban kétségtelenül a legnyilvánvalóbb: információink szerint a BKV egyik járműtelepén 7 karbantartóból 6 kilépett – csekély képzelőerő kell hozzá, milyen hatása van ez a buszok állapotára. A hétvégén az utasok már a bőrükön érezhették a szakemberhiányt, több buszt működésképtelen klímaberendezésekkel adtak forgalomba. A Közlekedő Tömeg Egyesület felvételén az egyik járműben 33 fokot mértek pénteken az utastérben. Az RTL Klub megkeresésére a BKV nem árulta el, mekkora a rossz klímával közlekedő buszok aránya, csak annyit közöltek, hogy "a szezon előtt mindig ellenőrzik a járművek klímáit, a hibákat pedig a lehető leghamarabb kijavítják."

Szabó István ezzel kapcsolatban megjegyezte: jobb lenne mind utasoknak, mind járműveztetőknek, ha az érintett műszakvezető nem télre, hanem időben, nyárra csináltatná meg a légkondit egyes járműveken. A szakszervezeti vezető nem látja, hogy jobb lenne a helyzet, mint tavaly, amikor októberre sikerült megjavítani a trolikon a klímákat. „Sajnos, úgy néz ki, hogy télre megcsináltatjuk a klímát, nyárra meg a fűtést” – vonta le a következtetést Szabó.


Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.