40 éves a Móra Ferenc Kollégium - Törzsgárdaünnepség

Lokál

Önmagára számít elsősorban, és önmagával perel akkor is, ha egy verseny nem úgy sül el, ahogy azt előre eltervezte. Szerencsére az elmúlt két évtizedben ritkán kellett haragban lennie magával, a tucatnál is több vb-arany és a két olimpiai győzelem elég jó alapot adhat a reggeli tükörbe nézéshez. Az idei, szegedi vb-n bármilyen éremmel beérné, de valójában úgy szeretne kiszállni a hajóból, hogy a tőle telhető maximumot adta.
Az újszegedi Móra Ferenc egyetemi kollégiumba a múlt hét végén mintegy kétszáz egykori lakó költözött vissza egy éjszakára, hogy a létesítmény 40 éves fennállását ünnepelje.

A portásfülke előtti teret full extrás, ugyanakkor szocreál értelemben "tipikus avantgárd" csillár uralja. A 60-as évekből maradt itt, hatvannál több izzójával nem éppen spórolós fajta, és voltaképpen cseppet sem illik az elmúlt tíz évben apró lépésekben átalakított környezetbe. Arról azonban szó sincs, hogy a miliő építészeti és funkcionális ráncfelvarrásokkal modernizált összképéből bármilyen indokkal kivegyék. Merthogy valamiféle szimbóluma ez a negyvenéves kollégiumnak. Szinte mindenki, akinek megemlítem, valami olyasmit mond, hogy "a csillár közepe a hely szellemisége, és bár a fények - ezek lennénk mi - idővel elhagyták a centrumot, azért végérvényesen ide kötődünk". Van, akinek az is eszébe jut, hogy Enyedi Ildikó rendező egy jelenetet csak ennek a lámpának akart szentelni.

A Középfasor út közepén két év alatt épült fel az egyetemi lánykollégium. A város legolcsóbb telkeinek egyikén téglából emelt szovjet sablonépítészeti művet a gyéren világított újszegedi ligeten is túl, szinte a kukoricatáblák közé húzták föl. Egyetlen, ám máig tartó erénye, hogy korából adódóan nem a panelprogram terméke. Az 1964-66 közti beruházás akkor 15 millió forintba került. Igaz, hogy a 60-as évek végéig a benne lakó bölcsészlányoknak csak heti háromszori meleg vizes ellátást biztosított a népgazdaság, a 70-es évekre pedig a sűrűn és nagy károkat okozó méretes zárlatok kapcsán az is kiderült, hogy jócskán túlbecsülték az épület elektromos hálózatának teherbírását. Az idei 15 millióból épp csak a fejlesztgetési morzsákra futotta. Pedig fejlődni és gazdaságosan működni muszáj, mert az újszegedi zöldövezet rendszerváltás utáni felfedezésének köszönhetően a környékbeli telkek négyzetméterára az arany kilójával vetekszik. Eredményeket és kontinuitást kell mutatni felfelé, nehogy kiszálljon a kollégium működtetéséből a Szegedi Tudományegyetem. A ppp-s magántőke az eddigi tapasztalatok szerint nem kedveli a közösségi tereket. (A legutolsó szalmaszálat mégiscsak az jelentheti, hogy a bölcsészkar dékánja és két helyettese is egykor a Mórában lakott.)

A ma is többnyire négyágyas, kicsi szobák zsúfoltak, így a Móra kizárólag a közösségi helyiségekben generált életnek köszönhetően élvezhető a mai napig. Idén az utolsó raktárhelyiséget is ennek alárendelve áldozták fel. A "kultúr", a "kabinet", a tornaterem, a könyvtár és a "fonó" ugyanis minden generáció számára lehetővé tette, hogy maga hordja ki az adott korszakban elérhetőn túli szabadság kis köreit. Végül is ez

a közösségteremtés

az oka, hogy a jubileumra mintegy kétszázan, zömében 30 és 60 év közöttiek egyszerűen visszaköltöztek a szobákba. Olyan volt az egész, mintha egy idős osztályfőnöknél egyszerre jelent volna meg az összes osztálya. Mesélnivalója mindenkinek volt, főként, miután túljutottunk a jelenlegi lakók szűrőjével készült multimédiás múltidézésen, amelyben az intézményhez köthető ismert nevek Návai Anikótól (hollywoodi újságíró) Czúcz Ottóig (magyar, majd EU-s alkotmányjogász) tartó sora hangzik el. Külön köszönetet mondanak a "kultúr" - és ezáltal a Móra - szellemiségének kialakítása érdekében tett fáradozásaiért Anderle Ádámnak (ma Latin- és Dél-Amerika történelmének egyik legnagyobb hazai mogulja), aki annak idején másodmagával néhány óra alatt kidöntötte az útban lévő válaszfalat. (Igaz, volt, aki arra is emlékezett, hogy ezt követően viszont hetekig váratott magára a romeltakarítás.)

A "csilláron is lógtak" emlékű előadások is hamar előkerültek; '85 és Hrabal, aki akkor volt először Magyarországon, mindenféle legendák Faludy, Eörsi, Petri, Nádas és Balassa Péter mellett Tarr, Kopátsy és Vásárhelyi Miklós nevéhez vagy a Gulyás testvérekéhez kötve. És persze Esterházy, de ő tizenöt évvel későbbről, amikor a Harmonia Czlestis kapcsán Szegeden csak itt közönségtalálkozott. Ha valaki képes lett volna az összes történetet megjegyezni, gyorsan elkészíthette volna az elmúlt negyed század szellemi életének szubjektív keresztmetszetét. De ennek ellenére is, a Móra melletti (eredetileg kollégisták társadalmi munkájával épült) sportpályára kitelepített vacsora alatt többször szabadkozott a jelenlegi igazgató, Erdélyi Ágnes (egykori kollégista, aki a Móra mellett a fiatal szegedi értelmiség gyűjtőhelyének, a Grand Cafénak is egyik vezetője), mennyire röstelli, hogy a jubileumi kiadvány végén olvasható előadói felsorolás nem teljes. A listán mintegy 250 név szerepel. Ilyennel pedig legfeljebb néhány fővárosi szakkollégium büszkélkedhet. Az pedig talán még rájuk sem igaz (a Mórára pedig igen), hogy az egykor diktafonra rögzített, több száz órányi hanganyagot feldolgozták, digitális archívumba rendezték, és kérésre hozzáférhetővé tették.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.