Első nemzeti grádicscenter - Kocka - Kazinczy u. 48.

  • Kovács Dániel
  • 2014. április 9.

Lokál

A Kocka nevű szórakozóhely eredeti, művészeti értékeit tekintve feledhető épülete épp a közepén állt annak a Madách sétánynak, amelyet a 20. század elejétől politikai rendszereken, polgármestereken és gazdasági válságokon keresztül tervezett Budapest és a VII. kerület vezetése, és amelynek megépült, bevezető szakaszát ma Madách tér néven ismeri (és többnyire kedveli) az értő fővárosi. A régi pesti zsidó negyed történeti épületállománya lényegében a sétány vonalán elrendelt, évtizedeken át érvényben lévő bontási tilalomnak köszönhetően maradt fenn. A kilencvenes években azonban, amikor a kerület a gépkocsival is járható vonalvezetés helyett a gyalogossétány mellett tette le a garast,

megindult a csákányozás:

komplett házsorok adták át a helyüket értékelhetetlen lakópark-tömböknek. Részben a civil kurázsinak, részben az ingatlanpiac bedőlésének köszönhető, hogy a kétezres évek végére új szemlélet jelent meg a negyedben: az értékmegőrző felújításé. Hogy ne menjünk túl messzire: ezért maradhatott meg tárgyalt Kockánkkal szemközt a 2006-ban bontási kötelezettséggel eladott Kazinczy utca 47. (a Mika Tivadar Ház megújulásáról lásd cikkünket: Egy a háromszázhatvanötből, Magyar Narancs, 2012. november 1.), vagy a két üres telekkel arrébb álló Kazinczy utca 41., az egykori kóserszalámi-gyár, amelynek a helyén szintén új épületnek "kellene állnia" - ehelyett a felújított házban 2012-ben a Kőleves vendéglő talált otthonra.

false

 

Fotó: Bujnovszky Tamás

A szerény Kazinczy u. 48. még Perczel Anna 2008-as, Védtelen örökség címmel a Belső-Erzsébetváros minden említésre méltó építészeti értékét felsorakoztató könyvében sem szerepel. Miközben a környék Budapest elsőrangú szórakozónegyedévé lényegült át, a házat, amely a források alapján épülhetett az 1880-as és az 1910-es években is, raktárként és irodaként használták. Egészen 2012-ig, amikor a tulajdonos (a részben önkormányzati tulajdonú Kazinczy Utcai Projekt Kft.) üzemeltetői pályázatát megnyerő Homerton Kft. megbízta újratervezésével a Minusplus építészirodát (tervezők: Alexa Zsolt, Rabb Donát, Schreck Ákos, Molnár Tímea, Turai Balázs, Kis Ferenc és Pap Szabina).

A Kocka a teljes átalakulást követően sem vált hivalkodóvá - sőt, talán kissé túlzó szerénységgel húzódik meg a vendéglátóhelyekben igencsak, építészeti értékekben kevéssé bővelkedő környéken. A Minusplus megtartotta a Kazinczy utcai téglaarchitektúrát, a sík felületekbe ablakokat illesztve, a másik három homlokzatot pedig fehér kerámiával burkolták, és nagyméretű, üvegtáblás ablakokkal nyitották ki a belső teret. Sajátos elhelyezkedése miatt a fő megközelítési irány a hátsó, a Gozsdu udvar felől idevezető sétányra néző front. Alexa Zsolt, a Minusplus egyik vezetője épp ebben a városszöveti szituációban látja értékes sajátosságát a háznak, amelynek megtartását alapvetően "érzelmi alapú döntésnek" nevezi.

Az igazi bravúr tehát nem a külső, hanem a korábbi kettő helyett hét szintre osztott, de egyetlen légteret képező belső tér, amelyet a középoszlop körül csavarodó, már-már escheri előképeket idéző lépcső tagol. A korábbi földszinthez képest 4,5 méterrel lejjebb található most az alsó tánctér, ahonnét a fordulóban elhelyezett bárpult után érünk az utcaszinti bejárathoz. Innen felfelé, eltérő hosszúságú lépcsősorok tetején a kávézó, a ruhatár, az étterem és a tetőterasz fogad. Utóbbi tavaszra alapvetően változtatja meg a külső képet: a korlát helyett kialakított méter széles virágágyásoknak köszönhetően ugyanis a fehér kocka zöld koronát kap majd.

A belsőt a szürke és a fekete férfias árnyalatai uralják; érezhető, hogy a térkoncepció alakulásához párosult az enyhén ipari hatású, egyszerre elegáns és otthonos enteriőr, inkább yuppie, mintsem hipszter célcsoporttal. A részint a Möbelkunst kínálatából válogatott, részint a Minusplus által készített bútorokat végre nem festő haverok raktáron maradt munkái, hanem komolyan átgondolt, minden részletében szabályozható világítástechnika teszi teljessé - momentán csak belül, de a tulajdonos fontolóra vette a január végi próbán igen látványosnak bizonyult esti videomapping állandósítását. Az enteriőrhöz teljes mértékben passzoló arculat Oroszlány Péter munkája.

false

 

Fotó: Bujnovszky Tamás

Bár azt hinnénk, hogy a szintkülönbségek óhatatlanul mentális és fizikai korlátokat képeznek, mint ahogyan a villamoson is mindenki megáll az ajtónál, a gyakorlat nem ezt igazolja vissza: felül, az étteremben is üldögélnek annyian, mint az alsóbb szinteken. Sőt, a folyamatos mozgás miatt egyértelműen a lépcső a ház lelke; mondjuk nem is igen lehet olyan helyet választani, ahonnan ne látnánk rá. Ha Budapest valóban a 25 évvel ezelőtti Berlin, akkor a Kocka egyértelműen a Belső-Erzsébetváros dzsentrifikációjának újabb jele, és mi tagadás: itt és ebben a helyzetben ennek több a pozitív áthallása.

A cikk a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) és a Narancs közti együttműködésben, az NKA támogatásával jött létre.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."