Design Hét Budapest

Felnőttjátszótér

  • Götz Eszter
  • 2014. november 23.

Lokál

Az önellátó konyha, a vasúti információs rendszer és az életmentő aknakereső persze nem játék, és csak látszólag nincs semmi közük a dizájnhoz.

Új helyre került az idei Design Hét rendezvénysorozatának alaphangját adó két nyitókiállítás: igen, ezt a kört is a Várbazár vitte, annak déli palotája, ahol az anyag mindössze két-két, együtt sem túl nagy termet kapott. Felét a hazai, felét a vendégjátékos holland dizájnerek. Nem volna rossz helyszín, hiszen Ybl mester és közönsége pontosan tudta, milyen nagyot szól a társművészetek kooperációja, ahogyan a kortárs dizájn is a különféle területek összehangolásával teremt új minőséget. Csakhogy a szűkre szabott térben, az emeleti – ráadásul egyszerre kevés látogatót elviselő – teremsorba szorulva az idei kiállításpáros sokkal jelentéktelenebbnek tűnik, mint a korábbi évek nagy tárlatai. Azok, néha túl sok művel és emiatt persze kesze-kuszán, de mégiscsak a város közepén, a Design Terminálban várták a bezúduló közönséget. Nagyon távol áll ez a palotába zárkózó atmoszféra a fejlesztői kreativitástól, a közösségi innovációtól, a mindennapokra reagáló gondolkodási mintáktól, amivel amúgy a kortárs dizájn legizgalmasabb szeletét bemutató két összeállítás foglalkozik.

Amit viszont az idei tárlatokon kap a néző, az meglehetősen átírja a dizájnról alkotott fogalmait. Tárgyat például alig talál, a látottakból neki kell kibányásznia a lényeget (a magyar kiállításon sokszor az eligazítónak szánt szövegek sem segítenek), formai elegancia, látványos arculat alig játszik szerepet. Nem is nézni kell a munkákat, hanem olvasni, tapogatni, mellettük ugrálni, végiggondolni a folyamatábrákat, szóval ez az egész inkább egy felnőttjátszótér. Íme, a dizájn, érteti meg a közönséggel a kiállítás címe (Átvitt értelem): a folyamatok átláthatósága, az egyszerű használat, a mintateremtés, az újragondolás, a do-it-yourself attitűd, amit ma már fejlesztői élménynek nevezünk.

A magyar anyagot a 2007-ben indult innovációs labor, a Kitchen Budapest egyik alapítója, Nemes Attila válogatta, és röviden talán úgy foglalható össze, mint a fejlesztők fejére nőtt felhasználók ötletáradata. Hasznos, életmentő vagy csupán a játék izgalmáért kifejlesztett alkalmazások, amelyek egy-egy szakma, élethelyzet vagy csak a mindennapi bosszúságok ingereire reagálnak. Van köztük, ami már világkarriert futott be: a FruitFlan nevű – Kangyal András és csapata által kifejlesztett – látogatottságelemző rendszert a BBC használja; a Sold elnevezésű netes használtcucc-árusító alkalmazást, amit Lakatos Dávid amerikai tervezőkkel közösen alkotott meg, villámgyorsan megvásárolta a Dropbox mögött álló világcég. Juhász Márton fejmozgással irányítható közlekedési rendszere, a Gyroset – lényegében a teljesen mozgásképtelen betegek önálló közlekedését teszi lehetővé – 2013-ban egy szilícium-völgyi innovációs világverseny győztese lett. Az első teremben rá lehet mozdulni a 2004-ben nagy visszhangot kapott Distributed Projection Structure érzékeny fénykompozíciójára – szó szerint rámozdulni, mivel az eszköz algoritmussá, abból pedig fényjátékká alakítja a környezetében észlelt fizikai mozgást. Van itt robothal, önellátó konyha és interaktív közlekedési tábla, ovis játékká alakított kipikopi-kapukód, és bármilyen tárgyat internetre köthető, okos eszközzé alakítható processzor, hogy a kreatív alsósok se maradjanak ki a buliból.

A hollandok a címmel is jelzik, hogy a dizájn számukra azonos a mindennapok intelligenciájával. Szemerey Samu kurátor többnyire közösségek által indított-végiggondolt projekteket mutat be. Ilyen a technológiát a háttérbe rejtő „hidden design” szemlélet, a vasúti peronokon végigfutó real-time információs rendszer, az olcsóbb, „fair” mobiltelefonokat előállító, lényegében morális gazdasági kereteket kívánó közösségi projekt, az Alzheimer-kór igényeire válaszoló vizuális arculat, de a sor elmegy egészen a viselhető építészetig és a legócipőig. Katartikus élményt azonban csak egy nagyon egyszerű tárgy tudott hozni, ami a hagyományos formatervezés és a szociális felelősség határáról érkezett. Ez Massoud Hassani széllel hajtott aknakeresője, egy GPS-szel ellátott, bambuszból és vécépumpafejekből eszkábált ördögkerék (a kiállításon a makettje, a földszinti belső udvarban viszont maga a tárgy is jelen volt), ami évente több tízezer ember életét mentheti meg a taposóaknákkal teli, egykori vagy mai háborús területeken. Ahogyan az intelligens rendszereket, ezt is néhány pillanat alatt szerelik össze az ovisok.

Október 3–10. A cikk a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) és a Narancs közti együttműködésben, az NKA támogatásával jött létre.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.