A Ludovika Akadémia felújítása

Haptákban

  • Kovács Dániel
  • 2015. május 2.

Lokál

Orbán Viktor tavaly márciusban adta át a felújított Ludovika Akadémiát a két évvel korábban alapított Nemzeti Közszolgálati Egyetemnek, idén ősszel a hallgatók már a szomszédban elkészült új kollégiumba is beköltözhetnek. A 38 milliárdos Ludovika Campus projekt komoly ütemet diktál.

A Magyar Hadi Akadémia felállítását 1808-ban rendelte el I. Ferenc. Felesége, Mária Ludovika az intézmény javára ajánlotta fel ötvenezer forintnyi koronázási ajándékát, a kor szokásának megfelelően ezzel a név is járt – így született a Ludoviceum. Az építkezés a Nemzeti Múzeum későbbi tervezője, Pollack Mihály vezetésével 1820-ban indult. Az ekkor már negyvenes éveiben járó Pollack mert nagyot álmodni: a városhatáron jóval túl fekvő, az Orczy családtól vásárolt telekre egyszerűen tagolt, de monumentális klasszicista palotát tervezett. Bár funk­ciójánál fogva ez puritánabb, a Ludoviceum terveire az építész féltestvére, Leopold Pollack leghíresebb munkája hathatott: a 18. század utolsó évtizedében emelt milánói királyi palota kivitelezésében maga Mihály is segédkezett.

A főépület bő 15 év alatt elkészült (a téglaigény összesítve a teljes budai téglagyártás egyéves kapacitását lefoglalta), de az iskola különféle hiányokra hivatkozva nem költözött be – a közvélemény ebben egyértelműen a bécsi udvar gáncsait látta. Eleinte raktárként, majd kisebb részben oktatásra használták; végül Linzbauer István újabb, külső-belső felújítását követően csak 1872-ben nyitott meg a Magyar Királyi Honvédségi Ludovika Akadémia.

Onnantól viszont gyorsan a hazai honvédelem legendás helyszínévé lett, és az is maradt egészen 1944-ig. Híres diákjait hosszan lehetne sorolni: itt lett a Monarchia tisztje a 20. századi horvát irodalom nagyja, Miroslav Krleža, itt tanult a kiváló könyvtáros, Káplány Géza, Fáy Ferenc emigráns költő, és persze a magyar hadtörténelem meghatározó alakjai, Stromfeld Auréltől, a Tanácsköztársaság vezérkari főnökétől az 1956-os felkelésben szerepet vállaló Maléter Pálig és Pálinkás-Pallavicini Antalig. 1944-től azonban az iskola kiköltözése, majd megszűnése miatt az épületre újabb hányatott évtizedek várnak. 1956 után az ELTE Természettudományi Kara használta, a lovardából is ekkoriban lett Alfa mozi, amely aztán 1990-ben bezárt, két évre rá pedig leégett. A nyolcvanas évektől azonban egy-két reménysugár is felcsillant. A Budapesti Város­védő Egyesület 1985-ben megtalálta a lovarda mellett Pest egyetlen bővizű, középkori természetes forrását, az Illés-kutat, és közadakozásból rekonstruálták klasszicista kútházát. A kilencvenes években pedig a déli oldalon álló vívótermet építette újjá Nagy Bálint a Bárka Színház számára.

Az igazi változást azonban a – Magyar Természettudományi Múzeumban máig kissé nagyzolóan „pataki paktumként” emlegetett – 1993-as megállapodás ígérte: a kormány akkor kötelezettséget vállalt arra, hogy az intézmény sok évtizedes társbérlet után ide költözhet a Nemzeti Múzeumból. A tervezési megbízást az az addigra már privatizált Középülettervező Rt. kapta, amelynek képviseletében ketten szignálták: a korábban a Szépművészeti rekonstrukcióját is elindító Mányi István, és egy másik, a nemzet köztudatába utóbb beégett nevű építész: Siklós Mária. A tervezés végül a még abban az évben saját irodát alapító Mányi partnereként a Közti két, ugyancsak ismert építésze, Tima Zoltán és Ács István nevéhez fűződik. A Lovardában kialakított új kiállítótér, az új főbejárat és a részben átalakított főépület, tehát a beruházás első fázisa 1996-ban meg is nyithatott, és abban az évben megkapta Budapest Építészeti Nívódíját. A terv az volt, hogy 2002-re a teljes felújítás elkészül – mint tudjuk, ebből nem lett semmi. A Természettudományi így a korábbi állapotnak megfelelően külső raktárakkal működött, de a félkész épületben is színvonalas programokat bonyolított le, egészen addig, amíg egy váratlan kormánybejelentést követően meg nem kérdőjeleződött a jövője (a kezdeti zavarokról lásd: Sétálunk, sétálunk, Magyar Narancs, 2012. június 7. – a szerk.).
A kormányzati támogatással házon belülre került Nemzeti Közszolgálati Egyetem azonban végül felvállalta a társbérletet, és a Ludovi­ceum felújításából valamennyi a múzeumnak is jutott; igaz, fennmaradt a széttagolt működési alaphelyzet is.

 

Hősök folyosói

Az újabb fázist ezúttal is Mányi stúdiója, illetve a Szalay Tihamér vezette MD Studio tervezte, Fürjes Balázs kormánybiztos koordinálásával, akit személyes emlékek fűznek a házhoz – nagyapja és édesapja is ludovikás diák volt. Az építkezéssel a Pollack–Linz­bauer-féle főépület gyakorlatilag eredeti funkcióját kapta vissza, leszámítva a tetőtérben és az alagsorban korábban a múzeum számára kialakított tereket (ezeket sajnos közlekedési zsákutcák, lezárt folyosó- és lépcsőházi szakaszok jelzik). Ez könnyebbséget is jelentett, a 21. századi követelményeknek megfelelni a műemlék épületben azonban nem volt egyszerű, ráadásul több védendő térre is figyelni kellett.

A hatalmas felületű homlokzatról levésték a hatvanas években felhordott, barnássárga-szürke kőporos vakolatot, megannyi aprólékos díszű budapesti homlokzat kíméletlen gyilkosát. Az új, csontfehér szín és simított felület egységesebb, korhű összképet ad (felidézve Pollack későbbi főművét is). Belépve már a nyolcszögű előcsarnok nagyvonalú eleganciája elképeszti a szemlélőt – pedig a legszebb belsőhöz a hátsó szárnyig kell gyalogolni. A görögkereszt alaprajzú, kupolás kápolna önmagában is figyelemre méltó alkotás. Oldalkarzatainak súlyát márványozott oszlopok hordják; bár a díszítőfestés maradványai előkerültek, az egységes megjelenés érdekében ezt visszatakarták, így legfőbb dísze a fotók alapján rekonstruált üvegablak. Míg a kápolna tereit főleg rendezvényekhez használják, a főbejárat felett Linzbauer által, utólag kialakított díszterem eredeti funkcióját és kiképzését nyerte vissza. A színes belső tér érezhe­tően későbbi az épület egészénél, de a maga nemében szintén minőségi. Különleges értéke az eredeti, 6,5 méter magas, több mint féltonnás csillár, amely darabjaiban került elő különféle raktárakból, barakkokból a felújítás közben.

Az autentikus hangulatot fokozzák a több mint 22 ezer négyzetméteres épületben azok az emléktáblák, domborművek is, amelyekből szép számmal találunk a Pollack tervezte díszlépcsőházban, valamint a kápolna előterében kialakított Hősök folyosóján, a hazáért életüket adó katonák névsoraival. Pár lépésre megőriztek egy eredeti fűtőnyílást és kazánfrontot is. A mai tűzvédelem csak a szakaszolt zárhatóságot várta el; ezt a hatalmas, szinte láthatatlan üvegajtókkal érték el. A földszinten és az első emeleten elhelyezett irodaterekben az eredeti, látványos födémboltozatokat is megóvták az ilyenkor szokásos álmennyezetektől.

A felújítás egészére jellemző, hogy kortárs minőség csak ott jelenik meg, ahol feltétlenül szükséges. De ebben némi bátorság elkelt volna: az ésszerűen praktikus előadótermek mellett a legfontosabb találkozóhelynek szánt, a második emeleti oktatási szinten elhelyezett aula-zsibongó, a 180 fős könyvtár és az alagsorban levő, az Orczy-kert felé megnyíló büfé is meglehetősen személytelen, rideg – bár miért várnánk barátságos hangulatot egy olyan intézményben, ahol a hallgatók egy részének alakzatban kell közlekednie a folyosón… Nem hátrány, hogy az összkép feledteti az elmúlt évtizedek hányattatásait, de egy helyen a múlt túlzott szépítése is szembeötlő. Az udvaron eredetileg azoknak a vármegyéknek a címerét helyezték el, amelyek adakoztak az akadémia felépítésére, gondosan kihagyva a helyet a többinek – ezek most különösebb indok nélkül felkerültek a falakra. Haynau rémuralmának idejére emlékeztet itt egy megkapóan egyszerű, felújított emlékmű, az udvar burkolatába süllyesztett három, kereszt alakú márványberakás: itt végezték ki 1853 márciusában az uralkodó elleni összeesküvés vádjával Noszlopy Gáspárt, Jubál Károlyt és Sárközy Sándort.

Szigorúan ellenőrzött kutatók

A főépülettel párhuzamosan az előtte elterülő Ludovika tér is át­alakult. Bár kisebb visszhanggal, mint a Kossuth térnél, de fák itt is hullottak bőven – az Üllői úttól a középrizalitig nyitott, nagyvonalú sétányt látva azonban el kell ismernünk, nem indokolatlanul (erről lásd: Magának engedélyezhette a kormány a Ludovika téri favágást, magyarnarancs.hu, 2013. október 31. – a szerk.). A teret a közeljövőben a 26 hektáros Orczy-kert teljes rekonstrukciója követi, szintén nagyobbrészt uniós forrásokból, meg­spékelve több új egyetemi épülettel: oktatási központtal, sport­csarnokkal, tornacsarnokkal, uszodával, kollégiummal, lovardával. A komplex helyreállítás lendületet adhat a környék fejlődésének is, bár az egyelőre kevéssé látszik, hogy a VIII. kerület szegényebb sorsú lakói miként profitálnak majd belőle (az viszont fontos gesztus volt, hogy a felújítás alatt külön figyelmet fordítottak a környékbeliek foglalkoztatására). A közbeszerzések egy része már lezajlott, például a Sportközponton 5,2 milliárdért a Market Építő Zrt. dolgozhat (az állami megrendelések új üdvöskéjének egyik tulajdonosa Garancsi István – a szerk.). A második fázisból egyelőre csak a Nagyvárad tér sarkára tervezett, 21 ezer négyzetméteres oktatási tömb épül a Finta Stúdió tervei alapján, hétmilliárd forintért, a W-É-P Campus Konzorcium kivitelezésében. Veszteség azért akad: az építkezések lázában szinte teljesen elsikkadt, hogy az egyre csökkenő önkormányzati források mostanra véglegesen elsüllyesztették a Bárka Színházat (a Bárka kálváriájáról lásd: Nem talált, süllyed, Magyar Narancs, 2014. október 16. – a szerk.). Helyén egyetemi kulturális intézmény nyílhat valamikor.

A Pollack-féle főépület felújításával mindenesetre 4,7 milliárd forintért visszakaptunk egy rég hiányzó kincset. Ez persze, köztünk szólva, erős túlzás. A Ludovika sosem volt a publikum számára nyitott épület, és ma sem az: a kapunál szigorúan ellenőrzik a belépőket, az egyes helyiségekbe pedig csak jogosultsággal lehet belépni. Úgy hírlik, ezt a rendszert kissé túl is tervezték, és a kollégák panaszkodásának hatására utóbb az ésszerűség jegyében nagyrészt ki kellett kapcsolni. Ezt titkon le lehet meózni: szombatonként előzetes regisztrációval bárkinek megmutatják a házat.

A cikk a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) és a Narancs közti együttműködésben, az NKA támogatásával jött létre.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."