A Groupama Aréna és a Nagyerdei Stadion

Két stadion Magyarországon

  • Kovács Dániel
  • 2014. szeptember 27.

Lokál

Racionális ellenérvek egész sorát toljuk félre egy merész gesztussal, amikor leszögezzük: alapvetően nem baj az, ha minőségi stadionok készülnek egy országban, ahol eddig hiányoztak. A kivételes 2014-es esztendő többarénányi látnivalót kínál, és már nem csak a sportrajongóknak.

A stadion egészen a közelmúltig utilitárius épülettípusnak számított: megszabott funkcióra épült, a labdarúgásnak és rajongóinak, s e cél kielégítésén túl ritkán támasztottak velük szemben elvárásokat. Legföljebb egy futópálya erejéig. Budapest első nagy befogadóképességű sportlétesítménye, a Ferencvárosi Torna Club stadionja 1911-ben nyitott mai helyén. A Mattyók Aladár (idővel az FTC történetének is fontos tisztségviselője, klubalelnök) tervezte létesítmény szíve és veleje, mint azt a korabeli tudósítások is kiemelik: a pálya – amelyhez egyetlen fedett tribün csatlakozott csupán, alatta kiszolgálóhelyiségekkel. A B-közép helyét akkoriban egy lankás dombocska biztosította, igaz, még az átadás évében két újabb fedett lelátó épült. Debrecen legkomolyabb sportlétesítménye két évtizedes késéssel követte a Ferencvárosét, technikai hátterét tekintve azonban még attól is elmaradottabbnak számított. A földhányásokon kialakított üléssorok mellett valódi építészeti kihívást és intézményi azonosságtudatot kizárólag a kapuépítmény próbált felvállalni, amelyet csinos tornyokkal jelölt meg a magyar art deco tán legtehetségesebb építésze, az Egyesült Államokat is megjárt Sajó István.

Leszámítva a diktátorokat,

Európában a közelmúltig kis túlzással senkit sem érdekelt, hogyan is néz ki egy stadion – mert mindenki azzal foglalkozott, mi folyik odabent. Többféle okból, tán elsősorban a finanszírozási modellek és a sport tömegkulturális szerepvállalása miatt lassan kialakult az igény arra, hogy a stadionok egyszerű infrastruktúrából multifunkcionális, akár a nap 24 órájában használható rendezvényközpontokká váljanak. Ez a számos megoldandó technikai és mérnöki kérdésen túl természetesen az alapvető esztétika gazdagodásával jár. A jelenkor legismertebb arénái – gondoljunk akár csak a brazil focivébé helyszíneire – erőteljes, könnyen azonosítható, egyedi építészeti jelekkel rendelkező középületek, amelyek egy teljesen új célcsoportnak bizonyíthatják a minőségi építészet identitásformáló erejét. A Rákosi-éra csúcsteljesítménye, a félbemaradt Népstadion kivételével ezek hiányoztak Magyarországon – idáig.

Debrecen

Debrecen

Fotó: Bujnovszky Tamás

A 2014-ben elkészült három nagy létesítmény alapvetően változtat ezen. Az evolúció hazai mérföldköveinek elsősorban a május elsején átadott Nagyerdei Stadion és az egykori Albert Flórián Stadion helyén augusztus 10-én avatott Groupama Aréna tekinthetők – a harmadik, a felcsúti másik történet (lásd: Ékszerdoboz, Magyar Narancs, 2013. december 19.). A kihívásnak azonban különböző eszközökkel és különböző mértékben felelnek meg, ami természetesen az eltérő alaphelyzetből is fakad. Ami közös: mindkettő rekordsebességgel, állami beruházásként épült (Debrecenben 12,5, Pesten 14,735 milliárd forintért), és egyik tervezésére sem írtak ki pályázatot.

Az Üllői úton ezt Fürjes Balázs kormánybiztos praktikus szempontokkal próbálta igazolni: a terveket ugyanis az ingatlannal egy csomagban, ötmilliárd forintért vették a korábbi tulajdonostól, Kevin McCabe brit üzletembertől, aki ezt a munkát előzőleg az 1991-ben alapított, portfóliójában főként komolyabb feltűnést nem keltő lakóparkokat és irodaházakat sorakoztató S.A.M.O. Tervező és Ingatlanfejlesztő Kft.-re bízta. A beruházás – a szakma hallgatólagos jóváhagyásával, külföldi szakértők bevonásával – ezek alapján zajlott, a vezető tervező is a cég ügyvezető igazgatója, a rivaldafénytől és a közélettől is visszahúzódó Streit Ágnes és jobbkeze, az időközben önálló praxist indító Kormos Szabolcs.

Debrecenben az építkezés 2010-es bejelentését követően úgy tűnt, a terveket a város főépítésze készítheti, mondván: a helyszínre készített koncepciótervvel erre jogosultságot szerzett. Ez az eset azonban a Magyar Építész Kamara hangos tiltakozásához vezetett. Végül az időigényes tervpályázatot elkerülendő a Nagyerdei Stadion Rekonstrukciós Kft. sajátos eszközt választott: felelős tervezői pályázatot írt ki, amelyet a fiatal kora ellenére több díjjal és sikeres épülettel büszkélkedő Bordás Péter, a BORD Építész Stúdió vezetője nyert meg.
A terveket itt tehát az általa szervezett és vezetett csapat készítette, nagyfokú önállóságot kapva.

Ferencváros

Ferencváros

Fotó: Bujnovszky Tamás

Az eltérő keletkezéstörténet óhatatlanul megmutatkozik a végeredményen. A Fradi 22 500 nézőre méretezett új otthona, amelyet utóbb új szponzoráról, a Groupama Biztosítóról kereszteltek el, alapvetően funkcionális, szikár, hadd

mondjuk ki: gazdaságos

építmény. A formai bravúrokat mellőző, kellemesen kerekded távlati képet a nézőtér ívelt födéméhez csatlakozó, fémvázra szerelt fémháló homlokzatnak köszönheti, amelynek filigránján átdereng az erőteljes, látszóbeton struktúra. Aki járt a Colosseum kőboltjai alatt, annak közelebb lépve a római építészet nemes célszerűségét idézheti a fém és beton monolit szürkesége, a lelátók nyomasztó negatív tömegei.

Ha már antik építészet, Vitruvius három követelményéből a tartósságot biztosan kipipálhatjuk, de mi a helyzet a szépséggel és a hasznossággal? Az épület dicséretes pozitívuma, hogy okos: az elődöt 100 százalékban (!) reciklálták, de környezettudatos gondolkodásról árulkodnak a napkollektorok, az esővíz-újrahasznosítás, még az önálló épületbe került jegyiroda zöldteteje is. A stadion sportlétesítményként és rendezvényközpontként is elsőrangú technikai háttérrel felszerelt.

Összességében mégis magányosnak, sőt bátortalannak tűnik. A fejépület, azaz a voltaképpeni főhomlokzat a legnehezebben megközelíthető helyre, északra került: itt fémháló helyett üveg függönyfal ível tova, mögötte Fradi Bolt, múzeum és hat teremből álló rendezvényközpont. Innét közelíthető meg a VIP-páholysor is. A stadion csak itt nyílik meg a földszinten, és próbál urbánus jelleget ölteni, egyébként üres közlekedőterek ásítoznak az utcaszinti kerítés mögött. Kevés az olyan, reflexiót váró vagy szerethető ötlet, mint a köztér imádkozó sáskákra hajazó világítótestjei. Egyébiránt a stadion nem is próbál a város részévé válni, inkább – a szomszédos buszpályaudvarhoz hasonlóan – az ipari építészet eszközeivel tisztes távolságot tart. Személytelenek és ötletszegények a bevezető közterek is; egyértelműen az épülettel megteremteni nem sikerült szimbólum igénye hívta életre a fő megközelítési tengelyre, a déli oldalra helyezett hatalmas szobrot. Szőke Gábor Miklós 15 tonnás sasmadara nagyobb sajtóvisszhangot is keltett, mint a mögötte tornyosuló épület.

false

 

Fotó: MTI

Bár a környezeti megkötések komolyabbak voltak (a Natura 2000 besorolású területen az új épület nem léphetett ki a régi kontúrjából), a bő húszezer férőhelyes Nagyerdei Stadion esetében sikerültebb a környezettel való kapcsolat. Az egész létesítmény alapötlete a kétszintes közlekedés. A lelátók a környék gyalogosközlekedéséhez kapcsolódva a stadion egészét körbefutó kiemelt sétányról közelíthetők meg. Elegáns ívei nemcsak a látogatók egyenletes eloszlásáról gondoskodnak, de az épület tömegét is kellemesen lazítják, a földszinten védett, árnyas közteret hozva létre. Ide a pénztárak, a logisztika, valamint kereskedelmi és rendezvényterek kerültek, hatalmas üvegfelületek mögé – bár többségük egyelőre üres, az összhatás mindenképp kellemesebb, mint a pesti kolléga esetében. A sétányról nyíló kapuk fölött a homlokzati fémvázat itt PTFE-bevonatos üvegszövetből készült, feszített membránszerkezet borítja; a

hófehér óriásfánk

bordázata napközben a fény-árnyék játék plasztikusságával, esténként a színes kivilágítással nyújt valóban egyedi látványt. A bordák a fejépület homlokzata előtt elvékonyodnak, kitekintést engedve a sávablakokból, de árnyékolva őket. Bár a belső tér a Groupama Arénában a meredekebb lelátóknak köszönhetően kanyonszerűbb, a széksorok mintázásának és a festett fémszerkezetnek köszönhetően mégis a Nagyerdei kínál elegánsabb és látványosabb megoldást.

A debreceni fejlesztés különösen jól sikerült pontjai a kapcsolódó közterületek. Igényes és jól eltalált a térburkolat, szépek a növénykiültetések, egyértelmű a minél több fa megtartásának igénye. Felújítva áll a helyén a régi stadion két kaputornya, amelyeken keresztül félig nyitott, szabadtéri rendezvényhelyszínként is használható előudvarba jutni. Az emelt sétány tartóoszlopainak fehér szálkái a Nagyerdő fatörzseire rímelnek; a felvezető rámpák kényelmesek (lejtésük szögét kis tájékoztató táblák adják tudomásul), elfér rajtuk az újonnan kialakított futópálya is. A korábbi csónakázótó helyén nagyméretű, nyaranta a vállalkozó kedvű gyerekeknek felfrissülést kínáló szökőkutas medencét építettek; az ebben kialakított „multimédiás ködszínház” (esténként a vízpárára vetített szín­orgia) egyértelmű cívisvakítás, de belefér – mellesleg ez már egy másik uniós támogatású csomag része.

Bár itt is sok a látszóbeton és a fém, a homlokzatburkolatnak, a jól kitalált közlekedőrendszernek és az átgondolt tértagolásnak köszönhetően a Nagyerdei valóban több mint stadion: a zöldterületen elhelyezett remek középület. A gazdasági siker mellett a gondos fenntartáson múlik, hogy hosszú távon is az maradjon. A Groupama Aréna talán jobban alkalmazkodik a hazai realitásokhoz, amennyiben nem akar többet, mint kielégíteni egy építési programot – nyilvánvalóan gondolva a Könyves Kálmán körút mellé tervezett későbbi beépítésre is. A rekordidő, bontással együtt mindössze 14 hónap alatt lezavart építkezésbe ennél több vélhetően nem is fért volna bele; a Nagyerdei példája mégis azt bizonyítja: érdemes időt szánni a gondos tervezésre. Mindkét épülettől jogos elvárás nem csupán a szurkolói kultúra erőteljes formálása, de annak bizonyítása is, hogy Magyarországon lehet sportlétesítményt és -egyesületet rentábilisan működtetni – ahogyan ezt a Fradi-klubelnök Kubatov Gábor korábban bizonygatta. Lássuk!

A cikk a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) és a Narancs közti együttműködésben, az NKA támogatásával jött létre.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.