Kiállítás

Konzervdobozok

Légvédelmi múzeum - Zsámbék

  • Kerekes-Fegyveres János
  • 2010. július 22.

Lokál

Soha ne bízz a labancban! Amint teheti, felmondja a semlegességét, ráadásul csakis hajnalban jön rá az ilyesmi, pirkadat előtt. Felriad álmából, s felkiált: Ich kündige ab sofort meine Neutralität!, és egy percet sem tétovázik.

Soha ne bízz a labancban! Amint teheti, felmondja a semlegességét, ráadásul csakis hajnalban jön rá az ilyesmi, pirkadat előtt. Felriad álmából, s felkiált: Ich kündige ab sofort meine Neutralität!, és egy percet sem tétovázik. Ilyenkor aztán - Budapest környékén a hegyekben, dombokon - megszólalnak a szirénák, s üvölteni kezdenek a megafonok: "Ausztria felmondta a semlegességét, Olaszország felől tömeges légicsapás érkezik". Mondjuk tél van, reggel négy lesz pár perc múlva, most jönne az alvás legkellemesebb szakasza az ébresztőig, mikor épp megjönnének az álmok. De ki kell pattanni az ágyból, beleugrani a surranóba, és rohanás a technikához. A hadműveleti szolgálat (HDM) hálótermei és az irányítórendszer kabinjai közti 100-120 méteres távon, míg végigrohansz a zubbonyodat gombolva, a kialvatlan tekintetű, borostás ÜTI szidja az anyádat, hogy mozogjá' má', te lajhár (egyszer búgócsigát is mondott, szerinte az is valami lassú állat). A légvédelmi rakétákat irányító kabinban aztán elfoglalod a helyed a "számítógépnél", ami helyetted rávezeti a rakétát a pimasz aerodigóra, s megpróbálsz feltűnés nélkül visszaaludni. Igen ám, csak amikor éppen legurulna a fejed, egy borízű hang tudatja ordítva a zárt láncú csatornán, hogy Gyízel rabót!, miszerint a nagy teljesítményű áramfejlesztők elindultak, a légvédelmi rendszer felállt, a rávezetés megkezdődhet. Odakinn, a hóban buta PU-sok (csupa kétméteres, száz-százhúsz kilós csávó, csupa törékeny szívű, remek gyerek) a hangárból kifaroló csőrös Zil alapú nyerges vontatóról pakolják át a beélesített rakétát a kilövőállványra. Az első gép, a bánat tudja, valahol a kies Karintia fölött bemérve, oszt', adj nekik! Tizenegyre taccsra téve a teljes olasz légierő, a veszteségeik kicsivel meghaladják a száz százalékot, Ausztria legszívesebben újra kikiáltaná a semlegességét, de már késő. Mint ahogy késő van már a reggelihez is, arról lecsúsztunk, elvitte a NATO. Mindegy, Budapest légterét védtük!

*

De elvitte a NATO ezt az egész hóbelevancot is, szőröstül-bőröstül. A zsámbéki múzeumban kiállított magyarországi - szovjet mintájú - légvédelmi rendszerek a NATO-csatlakozás után egy másodperc alatt váltak használhatatlan ócskavassá, legalábbis nekünk; mondjuk az itt látható tárgyak múzeumi tekintetben távolról sem csekély, ám harcászatilag alacsony számából és esetlegesnek mondható összetételéből arra következtethetünk, hogy akadt a világon olyan békeszerető kicsiny szovjet utódállam vagy monetárisan partiképes szimpla hadúr, akinek el lehetett sózni a technika még viszonylag újszerűbb darabjait. Mindebből persze az is következik, hogy a Zsámbékon szépen, vonalban felsorakozott légvédelmi eszközök életükben nem túl sokat harcoltak, inkább semennyit. A föld-levegő rakéták ruszki szisztémája, a nagy magasságú légvédelem Volhov nevű technikája és a kis magasságú Dvina (illetve a "harcoló" szárazföldi csapategységeknél rendszeresített mozgó technológiák) a hatvanas évektől szolgáltak Magyarországon, sok dolguk tehát nem lehetett. Most itt sorakoznak, kétségkívül logikusnak ható elrendezésben a nyári napon (hasonló a hasonló mellett), előttük kis táblára ragasztva színes papíron egy amolyan népszerű-tudományos ismertető leírás, s várják az esőt, hogy rozsdásodjanak tovább.

*

Biztosan látott már mindenki elhagyott, üresen álló laktanyákat, ha Budapest környékén kirándult - "lérak" alakulatokkal volt körbeszúrkodva a város. Például Dobogókőre menet, amint elhagytuk Pilisszentkeresztet, az út bal oldalán. Az ablakok kitörve, mállik mindenhonnan a vakolat, tán még a fákról is. A másik ilyet akkor látod, ha Szentendrére mész a Skanzenba, szemben a túloldalon áll az izbégi laktanya, ha lehet, még leabáltabb állapotban, mint a szentkereszti. Mind a kettő légvédelmi osztályok (még régiesebben zászlóaljak) laktanyája volt, csak a telkek maguk megérnek egy nagyobbacska vagyont. Izbégen két osztály is helyet kapott, a kis magasságúak harcálláspontja valahol a Dömörkapu fölött volt, a nagy magasságúaké az Urak asztalán - persze mind természetvédelmi terület vagy legalább nemzeti park, de az átkosban még nem volt akkora divat a bánáti bazsarózsa. E helyeken védték Budapest légterét, s ilyen volt a zsámbéki osztály is, ugyancsak nagy magasságú - ha jól emlékszem, az ott használatos Volhovokból láttam a legkevesebbet ezen a kiállításon -, nyilván senki sem lehet próféta a saját hazájában. A zsámbéki harcálláspont egyébként (épp, mint a másik két említett) csodaszép helyen van, kitüntetett pontjairól messzire ellátni a környéken, nem mellesleg ide költözött a nyári színház is, nyilvánvalóan nem egy kirándulást ér meg, de többet is: ám a dolgok jelenlegi állása szerint mégiscsak akkor leszünk okosabbak, ha Macbeth viselt dolgainak próbálunk utánajárni a helyszínen. Mert későbbi korok katonáinak harcos hétköznapjai ugyan meg nem mutatják magukat itt, azok maradnak a zárt ajtók mögött.

Ne szépítsük, ez a múzeum egy rozsdatemető, semmi más: az első komolyabb (persze az utolsó is egyben) csalódás, hogy az ajtók kivétel nélkül zárva vannak, a kiállított harcászati tárgyak csak kívülről bámulhatók, feltehetően a mindent a szemnek, semmit a kéznek elv szellemében - ennyiben autentikus az egész, a mondott elv akkor volt legérvényesebb ebben az országban, amikor az itt bemutatott technika épp a fénykorát élte. Na de ma? Az interaktív kiállítások korában?

*

Úgy háromfajta múzeumot különböztethetünk meg ebben az árnyékvilágban, úgyszólván tekintet nélkül a bennük kiállított tárgyak/műtárgyak korára. Az egyik a múltról szól, a másik a jelenről, a harmadik a kiállító monomániáiról - s a felsoroltak keverési aránya adja ki a látnivaló élvezeti értékét. Zsámbékon nagyrészt a jelenről van szó, adott egy csomó ócskavas, amelyeknek valaha volt valami értelmük, most afféle felnyithatatlan konzervdobozként őrzik, hát persze: a szocializmus leheletét.

Földi telepítésű magyar légvédelem fegyvernemi múzeuma - Zsámbék, nyitva április 15-től október 15-ig, keddtől vasárnapig: 10-18 óráig

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.