Kiállítás - Mi van odafent? - Prágai házjegyek

  • Kerekes-Tornyos János
  • 2011. február 3.

Lokál

Csak kétfajta ember jár az utcán magasba szegzett tekintettel, a szappanoperák segédszínésze és a turista - utóbbinak hozza helybe ez a jó ötven fotó (zömmel Zachár Ottó felvételei) régi kedvenc célpontjuk, Prága egyik specialitását, a házjegyeket. Ám mielőtt a nyilvánvalóan magyarázatra szoruló kifejezés feltárásához fognánk, beszélnünk kell erről a "régi kedvenc célpontról". Hogy van-e az még, ha egyáltalán?

Csak kétfajta ember jár az utcán magasba szegzett tekintettel, a szappanoperák segédszínésze és a turista - utóbbinak hozza helybe ez a jó ötven fotó (zömmel Zachár Ottó felvételei) régi kedvenc célpontjuk, Prága egyik specialitását, a házjegyeket. Ám mielőtt a nyilvánvalóan magyarázatra szoruló kifejezés feltárásához fognánk, beszélnünk kell erről a "régi kedvenc célpontról". Hogy van-e az még, ha egyáltalán?

Prága vitán felüli turisztikai csábereje, noha a művelt közönség szemében épp manapság éli fénykorát, minekünk a komcsi időkre nyúlik vissza. Az akkori rajongásnak számos oka volt, melyek közül ma talán már csak a közelség áll fenn - a várost szerencsére az új világban sem vitték messzebbre, alig több mint ötszáz kilométer; végig sztráda van, ott vagy seperc alatt. Prága ma gyönyörű, minden ragyog, a három turisztikailag (és e kiállításon szereplő) perdöntő negyedének, az "városnak, a Kis Oldalnak és a Várnak a felújítása minden igényt kielégítő, s bár a rendszerváltás óta folyamatosan tart, és most is lankadatlan, mégis befejezettnek tekinthető. A komcsiban oly átélhetőnek tűnő koszlottsággal és elhanyagoltsággal együtt azonban a meseszerű olcsóság is elszállt, Prága rég megszűnt a kispénzű turisták paradicsoma lenni, már a külső kerületekről egy ideig masszívan ápolt legendákat is jobb, ha elfelejtjük. Míg anno gond nélkül meg lehetett szállni a Vencel téri Arany Lúdban, ma már a sörárakat is érdemes megnézni a régi helyeken a belépés előtt. Nincs ezzel baj, mondhatnánk, hogy most került méltó helyére a város, de csak nekünk. A németnek még mindig piszkosul olcsó, így hát nincsen holtszezon, évszakra, napszakra tekintet nélkül hemzsegnek az utcán a turisták, a Károly híd húsz éve beállt, s azóta nem mozdulnak rajta a népek (a városházán komoly formában felmerült a STAU feliratú tábla kihelyezése a Mostecká felől). Ezzel együtt csakis a mi bajunk, ha zavartatva érezzük magunkat a turistalét teljes élvezetében.

S ha így van, most épp kapóra jön ez a kiállítás: egy (valójában három: tucatnyi felvételt Faragó István, egyet pedig Zdenek Thoma készített) elvetemültségig szenvedélyes városfotós kérlelhetetlen képei, amelyek épp attól emelkednek ki a hasonművek végtelen sorából, hogy egy pillanatra sem hagyják magukat zavartatni. Szusszanásnyit, egy apró hátralépésnyit sem tágítanak választott modelljeiktől, a házjegyektől. Ha az emberszem is így bírna fókuszálni, három napba is beletelne lejárni ezeket a házakat.

A házjegy középkori találmány, leginkább logisztikailag volt nélkülözhetetlen, hisz a sötétben (lásd még: középkor) nem találta házát a szeretőjének az emberfia, lévén nem tudott olvasni, és a számokat sem különösebben ismerte. Így aztán - nyilvánvalóan valamiféle utalással a benne lakók vagy épp a korábbi tulajdonosok viselt dolgaira - a házjegyek igazították el a rászorulókat, ideértve az akkor még ugyancsak valamivel fejletlenebb hivatali világot is. Amennyiben reprezentatívnak tekintjük e kiállítás anyagát, akkor a régiek elsősorban az állatvilágban kerestek magukról jellemző információt közvetítő médiumokat, van itt ház a jégmadárhoz, a fehér pávához, a zöld rákhoz, a három oroszlánhoz, az arany tigrishez s a vele azonos színű többiekhez, kígyóhoz, békához, tücsökhöz, bogárhoz. Mint egy rendes ország-város játékban haladva, ezután a növényvilág következik, a kék szőlőfürthöz címzett ház homlokzatán két markos férfi a vállára vetett rúdon cipel egy ember nagyságú fürtöt, majd leszakad a derekuk alatta. A házjelekben megjelenő tárgyi világ pedig szeretettel kötődik az étkezés tükrében megjelenő jóléthez, kedvencem a fehér perechez címzett ház, de az ötkoronásat is nagyon bírom.

Már a ház aligha lehet a kedvencem, hiszen amit megátalkodott alkotói könyörtelenségnek neveztünk az imént, az leginkább abban nyilvánul meg, hogy a fotókon gyakorlatilag semmi szerep nem jut a házjel környezetének. Mind kíméletlenül azonos képkivágás, talán csak egyszer sikerül pár szál gyönyörű vörös muskátlinak fellopakodnia a színpadra. Így aztán a képeken megjelenő szobrocskák, domborművek, festett képek tisztán (a ház nélkül, amire vallanának), a maguk készítményi mivoltában állnak előttünk, hogy például felfrissítsük a Közép-Európára oly jellemző állatábrázolásokról őrzött emlékeinket, melyekben a vadak, medvék, tigrisek és társaik mind nagyok és szőrösek, s kivétel nélkül olyan pofájuk van, mint egy iszonyúan mérges kutyának. A kiállítás e téren is prezentál meglepetést, pontosabban kivételt: a két oroszlánhoz címzett házon az oroszlánok pofája pont úgy néz ki, mint két nagy bajuszú, hosszú hajú férfi arca.

A három említett városrészből összegyűjtött házjelek, illetve a róluk készített fotók a szűk kivágat ellenére messze túlmutatnak önmagukon; figyeljék meg a fantáziára gyakorolt inspiráló hatásukat. A türelmes szemlélők előtt - különösebb történelmi ismeretek, előtanulmányok nélkül is - olyan vad novellák bomlanak ki az arany kútfőről, a három hegedűről vagy éppenséggel a diósékról, hogy menten földbe gyökerezik a lábuk. De a fantáziájukat fontosabb dolgokra tartogatók sem kell, hogy beérjék a fotók puszta bámulásával, a "hogy mik vannak" szokásos, negyedóráig tartó örömével, lévén a kiállítás katalógusaként funkcionáló zsebkönyvben (ára: 1650 Ft) - Holka László eligazító bevezető jegyzete után - minden képhez jár egy történet is. Legtöbbször a ház vagy maga a jel históriája, melyekben Karel Hynek Máchától Yoko Onóig megfordul boldog és boldogtalan, leginkább azért, hogy tudja a néző és olvasó, hogy Prága iránti szerelmével távolról sincs egyedül ebben a világban.

Cseh Centrum, Budapest VI., Szegfű u. 4., megtekinthető március 31-ig, hétfőtől csütörtökig 9-16, pénteken 9-14 óra között

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.