JÁTSZÓTÉR - Gyerekkor 2.0

Gyerekeink és az okostelefon: veszély vagy képességfejlesztő eszköz?

Online személyiség – Felnőni egy digitális világban

Lokál

A mai gyerekeket gyakran nevezik „digitális bennszülötteknek”. Életük szerves része a technológia, de ez nem jelenti azt, hogy ne kellene megtanítani őket az eszközök megfelelő használatára. Ezen múlik, hogy a kütyük képességfejlesztő segédeszközökké vagy veszélyes fegyverekké válnak-e a kezükben.

Míg a gyerekeknek a legtöbb iskolában a szünetek végén a táskába kell süllyeszteniük az okoseszközöket, Aknai Dóra Orsolya tabletekkel, robotméhecskékkel és tenyérben dédelgethető virtuális sárkányokkal érkezik a tanórákra. A fejlesztő gyógypedagógus régi tanítványai már tudják, mit rejt a gurulós bőrönd, de az új gyerekek mindig meglepődnek, milyen kincsek kerülnek elő Dóra csomagjából, ahogyan azon is, hogy saját telefonjukat vagy táblagépüket is használhatják az órákon. Persze a digitális eszközök csupán a hagyományos oktatás kiegészítői, az órák valójában nem a „számítógépezésről” szólnak: „A fejlesztő órákon nem az a cél, hogy a gyerek megtanulja az eszközök tökéletes használatát, vagy hogy mindenképpen tényanyagot sajátítson el, hanem az, hogy öröm legyen számára a tanulás. Ez lehetne a célja az egész oktatási folyamatnak” – mondja a gyógypedagógus. Míg a legtöbb magyar iskolában még az okostáblákat is csak vonakodva használják a pedagógusok, Aknai Dóra folyamatosan keresi az új applikációkat, saját pénzen vásárol robotokat a részképesség-zavaros gyerekek fejlesztéséhez, és otthon ő maga barkácsol „pályákat”, amelyeken a gyerekek a robotméhecskét irányíthatják. „Olyan gyerekeket tanítok és fejlesztek, akik készségeik terén valamilyen módon hátrányba kerültek a társaikhoz képest. Mivel a 21. században élünk, az iskolának és az oktatás szereplőinek is lépést kell tartaniuk a fejlődéssel, a technológia és az eszközök használata pedig egyénre szabott tanulási lehetőséget, sikerélményt, jobb megértést, könnyebb figyelemkoncentrációt nyújt.”

 

Gyerekkézbe mi való?

Arra a kérdésre, hogy az internet és a technológia mennyire „való” a gyerekeknek, lehetetlen egyértelmű választ adni, hiszen olyan online terekről beszélünk, amelyekben a hatéveseknek fejlesztett logikai játékok és a kötözős pornó kiválóan megférnek egymás mellett. Időről időre valamilyen kifejezetten gyerekeket fenyegető netes jelenség után hajlamosak vagyunk démonizálni és csípőből megtiltani még a számítógép bekapcsolását is. A közelmúltban épp ezt érte el Momo, a digitális rém, „aki” a WhatsApp nevű üzenetküldő alkalmazáson keresztül buzdította öngyilkosságra a fiatalokat – de 2018-ban naiv feltételezés lenne azt hinni, hogy száműzhetjük a gyerekek életéből az internetet. Hosszú távon ez egyébként sem lenne megoldás.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

Ahhoz, hogy az egészen kicsi gyerekek biztonságosan és hasznosan (vagyis fejlesztő módon) használhassák a technológiát, elsősorban a szülőknek kell válogatniuk a különböző korosztályoknak fejlesztett szoftverek között. A Plukkido startupot Táncsics Judit pszichológus, Horváthné Pintér Orsolya szociálpedagógus és a tervezőgrafikus Nagy Balázs alapították, idén nyáron pedig ZsebManó névre keresztelt mobilalkalmazásukat is piacra dobták. Az ingyenesen letölthető applikációval a gyerekek fejlesztő célú, rövid meséket hallgathatnak, ezeket kimondottan utazásokhoz, várakozásokhoz, „unalmas helyzetekhez” találták ki az alkotók. A mesét a szülőnek kell felolvasnia – aki instrukciókat is kap az apptól –, aztán a gyereknek a valóságban kell „huszárvágtában” hazasétálnia, kitalálnia néhány újabb verssort a számoló vershez, vagy színeket gyűjteni a Manó zsírkréta-készletébe. 
Táncsics Judit szerint nincs konkrét korhatár, amitől kezdve bevezethetjük a gyerekeket a technológia használatába, inkább az a fontos, milyen céllal tesszük ezt. „Ha szórakoztatás céljából, akkor én személy szerint ezt az időpontot minél későbbre tenném, de a digitális eszközök hosszú távú hatásaira még csak következtetni tudunk” – magyarázza a szakértő. Szerinte az alkalmazásoknak az lehet a legnagyobb előnyük, hogy praktikusak és bárhol használhatók, bár azt elismeri, hogy ezek el is szigetelhetik a gyerekeket az őket körülvevő világtól. De nekik nem az a céljuk, hogy a képernyő elé szegezzék a gyerekeket. „Mindenki, aki gyerekeknek készít alkalmazást, szeretné megragadni a figyelmüket, és elérni a tartós használatot. De mi ezt nem azzal érjük el, hogy a gyerekeket képernyő elé ültetjük. A Plukkidónál a digitális technológia pusztán az összekötő kapocs a gyermek képzelete, viselkedése és az őt körülvevő valóság között. Az alkalmazás képernyőjét a szülő nézi, de ő is csak annyi ideig, amíg az ott megjelenő mesés feladatot felolvassa gyermekének. Utána a közös játéké a főszerep.” Hamarosan elérhető lesz ÚtraManó nevű új applikációjuk is, amelyet kimondottan a hosszú autóutakra találtak ki – ezt Magyarország összes autópályáján használhatják a gyerekek, hogy még többet megtudhassanak a kocsiablak túloldalán elsuhanó tájakról és épületekről.

Ha a gyerek már önállóan szörfözik a neten, érdemes olyan biztonságos keresőket használni, mint a Kiddle.co, a Wacky Safe vagy a Google Safe Search Kids programja. Ezek többnyire a szexuális tartalmaktól védik a gyerekeket, így a „szex” vagy a „pénisz” szavakra például semmilyen találatot nem dobnak ki. Érdekes, vagy még inkább aggasztó, hogy az erőszak megmutatásáról már megoszlanak az irányelvek: a Safe Search és a Wacky Safe bőven ad találatokat a „gyilkosság” szóra, amire a Kiddle oldalán hibaüzenet látható.

A tökéletes védelmet persze semmi nem garantálhatja. Tavaly a The New York Times írt részletes cikket azokról a hátborzongató videókról, amelyeket ismeretlen tettesek direkt úgy alkottak meg, hogy kicselezzék a kizárólag gyerekbarát tartalmakat kínáló YouTube Kids szűrőalgoritmusát. Ehhez ismert, népszerű rajzfilmekbe és gyerekdalokba csempésztek erőszakos jeleneteket, morbid módon eltorzított figurákat vagy vérfagyasztó hangeffekteket. Épp ezért a legbiztosabban úgy tudjuk felvértezni a gyerekeket az internet sötét bugyrai ellen, ha megtanítjuk őket a technológia tudatos, biztonságos használatára.

 

A gyerekek kokainja?

Vekerdy Tamás nemrégiben egy „angol tudományos közleményre” hivatkozva a kokainhoz hasonlította az okostelefonokat, már ami az addiktív potenciáljukat illeti. Rengeteg kutatás foglalkozik a közösségi média és az internet negatív pszichológiai hatásaival, ezek többnyire épp a fiatalokat fenyegetik, és bár a veszélyek valódiságát kár volna megkérdőjelezni, a „bezzeg a mi időnkben” felütésű sápítozásnak nincs túl sok értelme.

Gyurkó Szilvia gyermekjogi szakértő, a Hintalovon Alapítvány kuratóriumi elnöke azt mondja, az okoseszközök már azelőtt hatással vannak a gyerekekre, hogy egyáltalán kézbe vennék azokat: „Ma már komoly kutatások vizsgálják, hogyan hat a csecsemőre, ha a háttérben szól a tévé, vagy ha az anya mobilozik szoptatás közben, ráadásul a szülői minta ezen a területen is hat. Ehhez képest az, hogy mikor lesz saját telefonja vagy laptopja a gyereknek, ha nem is részletkérdés, de nem olyan meghatározó. Mi egyébként az Amerikai Gyermekorvosok Szövetségének ajánlásait szoktuk alapul venni, ez a szervezet a kisgyermekkorra kifejezetten azt javasolja, hogy ne legyen a gyerek szobájában képernyővel rendelkező eszköz, és a családi étkezések, valamint a lefekvés időszaka szintén legyen képernyőmentes.” Ettől függetlenül ő is úgy gondolja, ma már nem kérdés, hogy azok a gyerekek, akiknek nincs jártasságuk a digitális eszközök kezelésében, hátrányba kerülnek a többiekhez képest. A felnőttek felelőssége, hogy megtanítsák erre a gyerekeket, de az oktatás sosem merülhet ki a technikai részletekben – az érzelmi felkészítés legalább ilyen fontos.

„Az online személyiségnek ugyan­úgy szüksége van a védelemre, mint az offline személyiségnek. Ez azt jelenti, hogy a tiltás és a démonizálás tévút, ahogyan a kockázatok figyelmen kívül hagyása is. A felelős felnőttmagatartás az oktatás, a felkészítés, az érzékenyítés, a folyamatos kommunikáció, a támogatás és a segítség biztosítása.”

Gyurkó Szilvia szerint a neten ma már a cyberbullying, a gyerekek saját magukra is veszélyes magatartásai jelentik a legnagyobb kockázatot. Az online tér biztosította arctalanság miatt előfordulhat, hogy a fiatalok meggondolatlanul posztolnak vagy netes bántalmazás áldozataivá válnak, de a kora gyermekkori pornófogyasztás is komoly probléma.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

A megoldás viszont semmiképpen sem az, ha megpróbáljuk „elzárni” a gyerek elől az internetet, hiszen ez amúgy is lehetetlen vállalkozás lenne. Sokkal hasznosabb, ha a szülők és a gyerekek megbeszélik az online aktivitás szabályait, és a szülők folyamatosan kommunikálnak erről a gyerekekkel. A gyermekjogi szakértő szerint a nyílt korlátozás legfeljebb kisgyerekeknél működhet: nemzetközi ajánlások szerint 6 éves kor alatt napi 1 óránál többet ne töltsön képernyő előtt a gyerek (ebbe egyébként nem tartozik bele a kommunikációs célú eszközhasználat, mondjuk, egy Skype-beszélgetés a távol élő nagymamával).

A szülők szerepe tehát nagyon is fontos, de nem elég annyival elintézni a dolgot, hogy „állj már fel a gép mellől, és menj ki a szabadba!”. Tudatosan kell felkészíteni a gyerekeket a technológia használatára, megmutatni nekik a biztonsági beállításokat, felhívni a figyelmüket az esetleges veszélyekre.

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz.

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?