Interjú

Tigris, a falu védelmezője

Gulyás Erzsébet építész

  • Bárdos Deák Ágnes
  • 2012. október 10.

Lokál

Az iparművészeti egyetem (MOME) építész szakán szerzett diplomát. Alapító tagja a Reflekt Stúdiónak, mely építészeti beavatkozásokkal próbálja enyhíteni a hátrányos helyzetű kistérségek szegénységből fakadó izolációját. 28 éves, szociológiát tanul a CEU-n.

Magyar Narancs: Hogy kerültél a MOME építész szakáról Magyarország mélyszegénységbe süllyedt településeire?

Gulyás Erzsébet: Biztos közrejátszott, hogy édesapám és édesanyám is arról a vidékről származik. Szabolcsból és Borsodból kerültek Budapestre, anyu szövőnőként dolgozott, apu 14 évesen jött fel, szakmunkásképzőbe járt, hegesztő lett. Egy munkásszállós bulin mutatták be őket egymásnak. A nyolcvanas évek elején apu kapott egy panellakást Újpesten, ott nőttünk fel az öcsémmel.

MN: Ezt hívják társadalmi felemelkedésnek.

GE: Mobilitásnak. Kinyílik a világ, megnő a lehetősége az információkhoz való hozzáférésnek, amivel vagy tudsz élni, vagy nem. Michael Stewart antropológus, aki a Csereháton is kutatott, megkérdezte tőlem, hogy nekünk ez hogy sikerült. Azt feleltem, hogy a szüleimet kéne faggatnia, ők valószínűleg elirányítanák a nagyszüleimhez, akik már nem a Földön élnek. Édesanyám apukája cimbalmos volt, édesapámé vályogvető, mindketten a cigánysorról indultak. Mondogatom is, hogy a szüleim eredménye vagyok, de az apai nagyapám szakmáját folytatom.

 


Fotó: Sióréti Gábor

 

MN: Miért pont azt?

GE: Az építészetben találtam meg azt a területet, ami nekem, "maga az élet" - térformáló erő, ami az aktuális társadalmi viszonyokba is beavatkozhat. Az általánosban meg a gimiben még jogi pályára készültem, bár a közgazdaság felé is húztam, matek fakultációra jártam. Először a műszakira mentem, de gyorsan el is jöttem, iszonyú személytelen volt a közeg. Jött két év, mikor meg kellett mutatnom, hogy megállok a lábamon, míg az iparművészetire készültem. Másodszorra vettek fel.

MN: Hol tanultál úgy rajzolni, hogy egyáltalán nekivághass a felvételinek?

GE: Egy óvodába jártam Szunyoghy András grafikus lányával, aki középiskolában is évfolyamtársam lett. Az ő segítségükkel jutottam el rajztanárhoz.

MN: Azért nem volt felhőtlen a gyerekkorod, azt mesélted!

GE: Nem voltak játszópajtásaim. Sokáig nem beszéltem erről senkivel, anyuékkal sem. Két évtizednek kellett eltelnie ahhoz, hogy felidézzem azt, amit akkor átéltem.

MN: Szerettél tanulni?

GE: Nagyon! Mikor elsős lettem, és megvettük az íróasztalt az Ecserin vagy valami hasonló piacon, készült egy fotó: összetett kézzel állok, és tátott szájjal bámulom az asztalt. Kérdeztem az aput, hogy mit kell ezzel csinálni, mire ő azt mondta, hogy lehet rajta játszani. Vettünk egy puzzle-t, leültünk az asztalhoz, és kiraktuk a képet. Sokat foglalkozott velünk az anyu is, pedig három műszakban dolgozott, és vezette a háztartást. A tanulásban minden a szeretet és a játék köré épült, de a hosszú távú célokról is szó esett. Sokat beszélgettünk arról, hogy mi lesz később, hogyan fogok élni, mit fogok csinálni. Tök jó csapat voltunk.

MN: Mi történt a szüleiddel a rendszerváltás után?

GE: A gyár bezárása előtt egy-két évvel az anyu megérzett valamit, győzködte az aput, hogy lépjenek ki, és kezdjenek magánvállalkozást. Ahogy sokan mások, ők is épp annyi tudást szerezhettek, ami a munkájukhoz kellett, mikor följöttek Pestre. A 90-es évek elején azzal a kis szakmunkásképzettséggel nem nagyon volt mit kezdeni, sokan kikerültek az utcára, vagy visszamentek falura. A szüleim piacozni kezdtek, ruhát árultak, volt ez a törökországi őrület, legtöbben bőrrel és arannyal foglalkoztak, de az anyuék csak női holmit hoztak be. Mikor ennek is vége lett, újra váltottak, ruhaanyagot vettek, kiszabatták, megvarratták, és a kész ruhát vitték a piacra. Végül ez is megszűnt: ma mindketten egy kórházban dolgoznak, recepciósként.

MN: Az öcséd is tanul?

GE: Igen, hamarosan lediplomázik. Most egy bankban dolgozik, vállalkozási menedzsmenttel foglalkozik. Tűz és víz vagyunk.

MN: De mindkettőtökre jól hatott a család életben maradási stratégiája.

GE: Muszáj volt. Amikor anyuék elkezdték a "ruházást", ha épp nem tanultam, segítettem. Kilencévesen vasaltam is: a ruhákat nem lehetett gyűrötten kirakni. Kölcsönkértünk vasalódeszkákat, az anyu barátnője is besegített, közös program volt, sokat beszélgettünk, nagyon élveztem. Lehet, hogy innen ered a vonzalmam a funkció mentén való közösségszervezés iránt, mert bennem volt, hogy minden munkafázis különféle együttműködést igényel és indukál.

MN: Ez az élmény jött elő a MOME építész szakán?

GE: Nyilván ez is motivált, mikor felvettem a dizájnmenedzsment szakot, ami az építészetet folyamatában nézi, és nem csupán a tervezés/kivitelezés szakaszra szűkíti le. De a tényleges "visszacsatolás" a gyerekkori élményhez akkor történt, mikor diákként a Romaversitas Alapítványon keresztül megismerkedtem az Autonómia Alapítvány lakhatási programjával. Ez egy kapacitásbővítési program, ami a mélyszegénységben élő embereknek nyújt segítséget, pénzügyi tréninggel kiegészítve, a lakhatást megcélozva.

MN: Egy bizonyos önrészt kellett megtakarítaniuk a résztvevőknek, amihez az alapítvány hozzátett annyit, hogy meglegyen a pénz a felújításra?

GE: Igen. Együtt dolgoztunk a Habitattal (Habitat for Humanity, ökumenikus keresztény civil szervezet - a szerk.), rajtuk keresztül kerültem először kapcsolatba a civil szférával; addig nem igazán léptem ki az építész/művész közegből. Itt jöttem rá, hogy a társadalmi események, problémák, folyamatok kezelése összekapcsolható az építészettel. Nem mondom, hogy feltaláltam a spanyolviaszt, mindez benne volt a levegőben, de meg kellett találni a civileket, akik egy adott épített környezetben, lokális programokon keresztül partneri közösségben voltak a helyiekkel.

MN: Milyen kézzelfogható eredmények születtek?

GE: Már az Autonómiánál dolgoztam - és közben a területen jelen lévő szervezetek munkájának összekapcsolásáról írtam a szakdolgozatomat, finanszírozásról, projektmenedzselési folyamatokról -, amikor megismerkedtem Pozsár Péterrel, a Wood Fesztivál (lásd Egy fecske, sok fecske című keretes írásunkat)elindítójával, aki szintén a témával foglalkozott. Tavaly együtt létrehoztuk a Reflekt Stúdiót, és rácsatlakoztunk a Wood Fesztiválra a 2010-ben elindított Beret 10+1 szociális építészeti projekttel. Kis építészeti beavatkozáson alapuló köztérfejlesztési akciókról van szó, amik a közösségi életet formálják, indukálják. Beret Miskolctól északkeletre van, a lakhatási program a két évvel ezelőtti árvíz okozta károk kijavítására irányult. Emellett a szociális építészeti projektben volt egy köztér- és közösségiház-fejlesztési akciónk, valamint egy gyerek- és egy tanodaprogramunk, amit a Romaversitas diákjai tartottak. Két környező és egy távolabbi településen is voltak hasonló kezdeményezéseink, Szakácsiban, Bódvalenkén és Bátonyterenyén. A Reflekt Stúdió ezekben a projektekben partnerszervezet: építészeti akcióink a helyi közösségi kezdeményezések köré épülnek és önkéntes munkán alapulnak. Szerencsére, amint valahová megérkeztünk, mindig megjelentek a helybeliek is tízen, húszan - a lakhatási program javításait is közösen csináltuk.

MN: Mi épült Bereten?

GE: Tavaly egy pavilont építettünk, idén a köztéri játszótérfejlesztésben kültéri installációt, padokkal, a közösségi ház udvarában. A bereti önkormányzat jól működik, sok a helyi kezdeményezés, a lakosság többsége és a polgármester is roma.

MN: A megvalósult közösségitér-fejlesztések egyik leglátványosabb építménye, a tigrisszobor Szakácsiban van.

GE: Az installáció a száznyolcvanhárom lelkes település határában áll, a falu védelmezőjeként. Ez a projekt az igényfelméréstől az építésen keresztül az átadóünnepségig egész jól összehozta a feleket, a lakosokat, a polgármestert, a jegyzőt - meg a holland vállalkozót, aki már 10 éve ott él, és egy turisztikai falu létrehozásán fáradozik. Az ő vállalkozására jól csatlakozott idegenforgalmi szempontból is az installáció. Hasonlóan "működik" a bódvalenkei Sárkány installáció is, ami annál a közterületen lévő kútnál áll, ahová az asszonyok mosni járnak, vezetékes víz híján. Itt már előzőleg, egy civil kezdeményezés nyomán képzőművészek festettek képeket a házak falára, hogy figyelmet és idegenforgalmat generáljanak. Nagy a munkanélküliség, a helyiek az "idegenvezetéssel" egybekötött vendéglátásból próbálnak némi pénzt keresni. A Tigris és a Sárkány szimbolikus jelentésükön túl valóságos hatással is bírnak, hiszen a település identitását fejlesztő tényezőkké váltak. Idén kölcsönkérte a Tigrist Szakácsitól a Sziget Fesztivál.

MN: Bátonyterenyén a tanoda udvara lett a szociális építészeti projektetek helyszíne.

GE: A bátonyterenyei tanoda egy négytagú tanodai hálózat központja, ahová szintén a lakhatási programmal jutottunk el. Itt egy félig privát, félig köztéren, a tanoda udvarán, egy platóra épült a Tölcséres felhő című installáció, azaz egy színpad. Színjátszó kör már volt, de hiányzott a megfelelő közösségi tér meg a színpad a közös programokhoz. A brit származású, Magyarországon élő Oliver Sales és a Bécsben dolgozó Pap Bence építészek vezetésével végzett munkát itt is megelőzték a helyi kezdeményezések: a Máltai Szeretetszolgálat támogatásával olyan "térkupacok" alakultak a tanoda udvarán, mint például a "nyársaló", ahol sütögetni lehet, egy kis sportpálya padokkal, olyan dolgok, amik kis kupacokba vonzzák az embereket. Ebbe a közösségi térbe terveztük a színpadot.

MN: Amit a roma holokauszt napján avattak fel a tanodások, és az eseményre a nem roma lakosok is ellátogattak. Így mesélték a helybeliek.

GE: A színpad és a tanoda a közösségi házat is pótolja. Tervezzük, hogy jövő márciustól építészetet tanítunk itt, most folyik az egyeztetés. A gyerekek már látják, hogy ők is tudnak építeni.

Egy fecske, sok fecske

A fesztivált alapító Pozsár Péter építész és az iparművészeti egyetem MOME-LINE alkotócsoportjának tagjai arra keresték a választ, hogy mit lehet kezdeni egy egy kilométer hosszú "faléccel". A 2010-ben Csongrádon megrendezett Wood Fesztiválon hat, több száz méter hosszú, keskeny falécből megépített installációt hoztak létre, ám csöppet sem öncélúan! Az összművészeti, kreatív alkotótábor üzenetével azokat a szociálisan is érzékeny fiatalokat szólították meg, "akik hiszik, hogy egy fecske is csinálhat nyarat, és hogy a kisközösségek aktivitása, tettei képesek nagy hullámokat gerjeszteni".

A 2011-ben Kapolcs környékén sátort verő, időközben Hello Woodra átkeresztelt rendezvény különféle társművészeti workshopokkal egészült ki, a "fások" mellett megjelentek a filmesek és a tipográfusok is. Az idei tábor kétszáz résztvevőjének alkotásai október 1-7. között láthatók a Design Héten, az Akváriumban és a Toldi moziban.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.