„Baszás” helyett „mozgás”: Valami nagyon félrement a Testről és lélekről amerikai előzetesében

  • - palosm -
  • 2018. február 8.

Mikrofilm

Mi a baj azzal, hogy „baszok”?

Enyedi Ildikó Oscar-jelölt filmjéhez a tengerentúli forgalmazója, vagyis a Netflix kihozta az első előzetest. Mindez nagyszerű, az ország nyilvánvalóan Oscar-lázban ég, Enyedi lábai előtt hever Hollywood, és így tovább, de az amúgy hangulatos előzetesben kiszúrtunk egy nyugtalanító furcsaságot.

A párbeszédben elhangzó „baszok” szóból a feliratban „mozog” (she moves) lesz.

Ráadásul ez konkrétan a film egyik legjobb poénja, amit a 90 éves Békés Itala által játszott takarítónő mond be. A jelenetben pár fiatal férfi arról kérdezi a vágóhíd idős takarítónőjét, hogy mit csinál álmában – erre érkezik a meglepő válasz: „baszok”, ami természetesen ellenpontozza a főszereplőink szarvasalakban történő álombeli találkozásainak éteriségét, arról nem is beszélve, hogy sajátos humoros, pikírt stílusban előrevetíti a film végét, a testi beteljesülést.

Na, ez a párbeszéd – a magyarral ellentétben – bekerült a netflixes előzetesbe.

A felirat viszont nem stimmel: a szerint a férfiak egyes szám harmadik személyben teszik fel a kérdést, tehát azt kérdezik: „mit szokott ő álmában csinálni?” Amire a takarítónő azt válaszolja: „mozog.” Tehát a feliratokban egy másik film megy: ott olyan, mintha Mária álmáról beszélgetnének.

Mi lehet ennek az oka? Valaki meghamisította a rendezői akaratot?

Nem tudom, de azt még feltételezni se merem, hogy az előzetes angol nyelvű feliratának készítői félreértették a párbeszédet és így nyilván az egész filmet is, és véletlenül megmásították anélkül, hogy tudták volna, mit tesznek.

Viszont az is elég vad feltételezés, hogy szándékos módosítás történt. Mi indokolhatna egy ilyen változtatást és vajon ki döntött róla?

Ráadásul nem valami finom módosításról vagy enyhe füllentésről van szó: a felirat és az elhangzó párbeszéd durván különbözik.

És adódik még egy fontos kérdés: a film hivatalos angol nyelvű feliratában is „mozog” szerepel vajon, és így az Oscart odaítélő Akadémia tagjai vajon így, rossz felirattal – és az „I fuck”/„baszok” mondat nélkül – látták a filmet?

A helyes felirat mindenesetre így szólna: “What do you do in your dreams? I fuck.”

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."