A törökbálinti tézisek – Orbán az erkölcsös ifjúságról

  • narancsblog
  • 2013. szeptember 3.

Narancsblog

Eddig sajnos fogalmunk sem volt arról, miért is volt szükség a hit- és erkölcstanoktatás lóhalálában történő bevezetésére, pláne kombinálva emelt testnevelésszámmal: hacsak nem a gyarapodó számú hittan–testnevelés szakos tanárok követelésére – gondoltuk naivan.

Szerencsére miniszterelnökünk a nemzet olvasókönyvébe kínálkozó törökbálinti beszédében rávilágított a nagy összefüggésre, mely szerint az erkölcsi nevelés teremti meg az alapját annak, hogy a fiatalok tájékozódni tudjanak a világban. Mondjuk, ha helyette nyelveket tanulnának a nebulók, akkor esetleg megkérdezhetnék valamelyik helybélit, veti fel a bennünk élő agnosztikus – igen ám, de félő, hogy az meg nem járt hittanra, így nyilván nem is tudja a helyes választ. Mert hát a hittanoktatás lényege e miniszterelnöki interpretációban nem más, mint hogy az emberek meg tudják különböztetni a jót meg a rosszat. Az utóbbi körébe (történelmi egyházaink ez irányú kinyilatkoztatásait látva) mindenképpen beletartozik az istentelenség, az ateizmus, internacionalizmus/kozmopolitizmus, a baloldaliság obskúrus formái (tehát valamennyi), s általában a nonkonform viselkedés (úgy köznapi, mind művészi értelemben). No és persze a szexualitás nem szabatos, előírt formái (gyakorlatilag minden, ami nem a gyermekáldás érdekében történik) – különös tekintettel a homoszexualitás bűne számít megbocsáthatatlannak, pláne egy laikustól!

false

 

Fotó: Beliczay László/MTI

Tessék már megmondani azt is, mi lenne a jobb, illetve a kevésbé rossz: ha a hittanórán megvitatják e társadalmi problémákat, már majdnem tarlósi értelemben vett ószövetségi szigorral és újszövetségi kérlelhetetlenséggel, vagy ha maradnak a katolikus/protestáns hittételek és dogmák sulykolásánál?

*

Itt hívnánk fel a figyelmet arra, hogy hazánk megint csak Európa élén jár – habár mi megint a ló fara felé ülünk. Mert igaz, hogy az e tekintetben bezzegországként emlegetett Lengyelországban a katolikus egyházi vezetés máig nem mondott le arról, hogy az immár nem is kötelező hittan (illetve etika!) legyen választható érettségi tárgy – de e nemes törekvésük mellett csak Orbán hű szövetségesei, az őt példaképüknek tekintő Kaczynskiék állnak ki. Spanyolországban a szekuláris társadalom és az egyház és állam szétválasztásának hívei már évtizedek óta küzdenek azért, hogy végre kivezethessék a tantervből az ott is csak fakultatív (ráadásul állampolgári ismeretekkel is kiváltható) vallásoktatást. (Ezzel szemben a mostani jobboldali Rajoy-kormány éppen azt szeretné, ha a hittanjegy beszámítana a tanulmányi átlagba – az állampolgári ismeretek tárgyat meg igyekeznek tartalmi szempontból kiherélni.)

Az efféle, leginkább csak az ideológiai indoktrinációt szolgáló tantárgyakról csupán két dolgot lehet megállapítani – igen sokba kerülnek (s most nemcsak az adott évre számítható, magában tetemes bekerülési költségekre, hanem a távlatos következményekre is gondolunk…), ráadásul más, hasznosabb elfoglaltságoktól veszik el az időt (már ez is indokolttá teszi, miért is kell bezárni a kölköket du. 4-ig…).

*

Mondanánk, hogy a jó és rossz metafizikai problémáinak mérlegelésére talán még mindig a kérdéses hatékonyságú, de még talán a korábbi tantervekben is szereplő filozófiaoktatás volna megfelelő. Igen ám, de az meg – legalábbis ha jól csinálják – folytonos kételkedésre tanít, ráadásul a gyerekek egyre csak kérdeznének, abban meg mi is volna jó? (Azt, hogy társadalmi, politikai, gazdasági kérdéseket is oktassanak egy közismereti tárgy keretében, már fel se merjük vetni. Még a végén kevesebben bonyolódnának va banque jellegű pénzügyi befektetésekbe/hitelfelvételekbe, sőt, talán kevesebben szavaznának notórius hülyékre és gazemberekre is…)

*

A miniszterelnök ismét csak szerencsénkre teljes körűen, minden részletre kiterjedően, holisztikus értelemben foglalkozik az oktatás problémáival – érezhető, hogy akkor is fejében járnak eme kérdések, amikor nem szegeződik rá a közvélemény kíméletlen tekintete. Felvetései rendre ülnek: tényleg, mit is keresnek a gyerekek az utcán iskolaidőben? Tesszük hozzá: mit keres ott bárki más (leszámítva azt, aki éppen másfél millió rajongója előtt beszél)? Ezzel szemben sajnos csupán a legmocskosabb fantáziánk segítségével tudtunk jelentést adni ama megállapításának, hogy a nevelés nem csak a lelki, de a testi növelést is jelenti – habár a magunk, még a megátalkodott ateista időkben bekövetkezett iskoláztatása idejéből emlékszünk a mondásra: „gazda szeme hizlalja a jószágot”. A saját fizikumuk iránti igényesség felkeltése nem kevésbé fontos kormányzati feladat, teszi még hozzá kormányfőnk, aki persze nem a fél napjukat tükör előtt, karizmaik és gyarapodó zsírpárnáik méregetésével töltőkre gondol. Sokkal inkább azokra, akik majd gyűjtögetik hazánknak az aranyakat/ezüstöket/színesfémeket! No, meg kedvenceire, a nemzetközi szinten is értelmezhető eredmények hajszolását - a mértékletesség és önmegtartóztatás erényével (lásd még: hit- és erkölcstan) élve - maguktól elvető labdarúgóinkra. Mert tényleg: s legyen szó focistáról vagy sikeresen az életre indoktrinált mezei nebulóról - ezentúl nem a győzelem a fontos, hanem hogy időben behúzzuk a tippmixen (bizonyítványban) a kettest!

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz.

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?