Megjött a Főnök – Orbán Viktor álruhában

  • narancsblog
  • 2013. március 17.

Narancsblog

A magyar kormányfő vagy teljesen hülyének nézi a videója nézőit, hisz álriportot készíttet a hátsó ülésen lapuló jobbágyaival, vagy magasról leszarja az elébe kerülő, hóba ragadt utasok személyiségi jogait.

Most már a vak is láthatja, hogy merőben alaptalan volt az az általunk is felelőtlenül terjesztett vád, miszerint Pintér Sándor az elmúlt napokban az égvilágon mindent rosszul csinált. Csak meg kell nézni a miniszterelnök Facebook-oldalára feltöltött videót, ebből ugyanis kiderül, hogy Pintér szakszerűen képes például egy helyben ülni, kérdéseket feltenni, köszönni, majd elköszönni a sztrádán felvett, pár száz méteren elszállított fiataloktól, sőt a rosszmájú pletykák ellenére a belügyminiszter igenis higgadt tud maradni emberi lények társaságában. Azt ugyan már nem fogjuk megtudni, hogy ő vajon ugyanolyan kiválóan vezette volna-e a kisbuszt, mint főnöke, hiszen a sofőr ezúttal Orbán Viktor volt, de nem is ez a lényeg: Pintér Sándor, akinek képességeit az elmúlt napok időjárási katasztrófájának kezelése meghaladta, most már tudjuk, legalább statisztának tehetséges. Esetleges pályamódosítása – melyre fejlettebb demokráciákban egy ilyen hét után feltétlenül sor kerülne – nem szeghetné munkakedvét, hiszen újabb Kálomista-produkciókban például bizonyosan jól hasznosíthatná magát a pesti utca szürke kisembereként.

És mégis, tagadhatatlan értékei ellenére a videó mindenekelőtt felettébb kínos. A miniszterelnök kommunikációs stábja ugyanis mintha elfelejtette volna rendesen végiggondolni a tervet, amikor Gyurcsány Ferenc (szintén a Facebookon elkövetett) vérciki, „arról dumcsizok a stopposokkal, hogy milyen gáz is ez az ország” gegjét adaptálták. Két verzió lehetséges.

1. Tegyük fel, hogy a szóban forgó trip, melynek során Pintér Sándor az anyósülésen rosszalkodik, Orbán Viktor pedig szeretett kisbuszával hasít, valaki pedig hátulról kamerázza őket, tényleg, egészen spontánul így történt. Ment, csak mendegélt a két smasszer az M1-esen, és unalmukban megkérték a mögöttük halkan súlyzózó Habony Árpádot (vagy a dublőrjét), kapcsolja már be a kameráját, hátha történik valami. És micsoda dramaturgiai érzékkel tették! Pont jött két fiatalember szatyrokkal, akiket elvihettek a kamionjukig egy természetesnek éppen nem mondható beszélgetéssel alázenélve. (Mondjuk, jelentkezzen, aki meg tudná őrizni a lélekjelenlétét, ha ilyen társaságba csöppen!)

Ezzel a változattal az a baj, hogy az úrvezetők csak azt felejtették el a stopposoktól megkérdezni, nincs-e ellenükre, ha képüket, személyüket felhasználják egy klassz kis propagandaanyaghoz, mellyel a hithű kormánypárti szavazókat – hiszen nekik készült ez a förmedvény – megnyugtathatják. Ezeknek a fiatalembereknek ugyanis még akkor is maradt némi személyiségi joguk, ha egyenesen az ország kisbuszába szálltak be – hozzájárulásukat akár meg is vonhatták volna, ha nem akarnak a magyar közélet részévé lenni, hiszen a miniszterelnök oldala hírforrás. Ahogy azt is közölni illett volna velük, hogy hol és mikor lesznek láthatók – mint statiszták – a Mátyás király álruhában című népmese filléres változatában. Ez is elmaradt, a vágatlan videóban jól láthatóan fel sem merült.

2. Vagy nagyon is le lett zsírozva előre a dolog. A trió – úgy képzeljük – tettre készen, ám tanácstalanul ácsorgott egy benzinkútnál, amikor meglátták a boltból kilépő párost, s a hoppmesternek máris beindult a fantáziája: ez bizony filmtéma! Megbeszélte a fiatalokkal a nagy ívű etűd részleteit, felberregett a kisbusz („Sanyi, végre szitu van!”), aztán láttuk, amit látni kell. (Stopposaink, mondjuk meg se lepődtek nagyon, hogy kamerázzák őket, bár tudja a fene, nyilván az elmúlt két nap után nem ez foglalkoztatta őket a legjobban.)

Törjük a fejünket bármennyire is, nem nagyon jut eszünkben további variáció, amely ne ennek a két lehetőségnek valamiféle kombinációja volna. A magyar kormányfő vagy teljesen hülyének nézi és átvágja a videó nézőit, hisz álriportot készíttet a hátsó ülésen lapuló jobbágyaival, vagy magasról leszarja az elébe kerülő, hóba ragadt utasok személyiségi jogait. Döntse el mindenki, melyik a rosszabb.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.