Átalakítás miatt zárva - Mit szólt a kormány a Barroso-beszédhez?

  • Unger Anna
  • 2010. szeptember 16.

Publicisztika

A múlt kedden, szeptember 7-én José Manuel Barroso, az Európai Bizottság (EB) elnöke - a legalapvetőbb körültekintést is mellőzve - történelmi szónoklatot tartott az Európai Parlamentben (EP). A State of the Union, az unió állapotáról szóló beszéd a következő egy évben előttünk álló feladatokról és lehetőségekről szólt. Ám mivel az elnök ezt pont aznap tette, amikor a magyar kormányfő saját kormányzásának első száz napját értékelte, a magyar nyilvánosságban a kutya sem foglalkozott vele. A hazai sajtó mindösszesen három dolgot közölt.

A múlt kedden, szeptember 7-én José Manuel Barroso, az Európai Bizottság (EB) elnöke - a legalapvetőbb körültekintést is mellőzve - történelmi szónoklatot tartott az Európai Parlamentben (EP). A State of the Union, az unió állapotáról szóló beszéd a következő egy évben előttünk álló feladatokról és lehetőségekről szólt. Ám mivel az elnök ezt pont aznap tette, amikor a magyar kormányfő saját kormányzásának első száz napját értékelte, a magyar nyilvánosságban a kutya sem foglalkozott vele. A hazai sajtó mindösszesen három dolgot közölt. Az EB elnöke amerikai mintára tartja meg a beszédet, de az érdektelenséget jól mutatja, hogy az EP-képviselőknek kötelező volt a részvétel. Arról is értesülhettünk, hogy Barroso szerint együtt úszunk, vagy ki-ki egyedül süllyed el, tehát erősíteni kell az integrációt. (E metaforát Orbán át is emelte saját beszédébe - igaz, ő a "nemzeti együttműködés" szükségességének igazolására használta.) Végül megtudhattuk azt is, hogy sokan az elnök fejére olvasták, amiért nem szólt a franciaországi romabotrányról. Se a politikai elemzők, se az EU-szakértők, se a pártok nem merészkedtek ennél tovább. És ami a legmegdöbbentőbb: a magyar kormány is csendben maradt. Végül is mit mondjon az EU elnökségét három és fél hónap múlva átvevő kormány arról, hogy az EU motorjának is nevezett bizottság mit tervez a következő egy évre, nemde?!

*

Ha az elnök csak a halászati politika reformjára és a brüsszeli épületek renoválására tett volna javaslatot, a magyar félnek akkor is illene reagálnia - mert 2011 első fél évében mi leszünk a boltban, nekünk kell a közös ügyeket előremozdítani, vezetni a tárgyalásokat, kikovácsolni a kompromisszumokat. Barroso persze nem csak ennyit mondott; az öt témakör, amit tárgyalt, kiemelten fontos Magyarország szempontjából (is). Ez az öt fontos célkitűzés ugyan régóta az EU napirendjén van, de a válság mostanra egyértelművé tette a lépéskényszert. (A beszédben többször is hivatkozott Agenda 2020 programot márciusban ismertette a bizottság, és az EP már akkor mellé állt.)

Az első és legfontosabb a gazdasági-költségvetési stabilitás. Évtizedeken át úgy tűnt, hogy egységes gazdaságpolitika nélkül is működhet egységes belső piac, akár közös valuta is. A válság azonban - különösen az euróövezetben - világossá tette, hogy az ún. gazdasági kormányzás, vagyis a tagállamok költségvetésének és végrehajtásuknak szigorúbb uniós ellenőrzése nem odázható tovább. Ez persze aligha lesz ínyükre a tagállami kormányoknak, hiszen minden helyi érdekű kiskakas szeret a saját szemétdombján kapirgálni, kiváltképp, ha az újraválasztása a tét. De a görög krízis után nyilvánvalóvá vált, hogy még mindig jobb, ha valaki időnként piszkálja, noch dazu bünteti az európai kormányokat, ha ezt-azt nem tesznek meg (vagy éppen megtesznek), és ezzel az országuk bedőlését kockáztatják. Vajon a "gazdasági szabadságharcát" vívó magyar kormány mit gondol a gazdaságpolitika föderalizációjáról? És az EU soros elnökeként hogyan fog tudni a bizottsággal ebben együttműködni - azok után, hogy a bizottság az IMF-delegációval együtt hagyta el az országot a nyáron? Aligha van értelme itt azoknak az amerikai közgazdászoknak a cikkeit igazolásként lobogtatni, akik az IMF elleni "felkelésben" támogatják a kormányt - ők ugyanis két közgazdasági iskola, a megszorítás, illetve a gazdaságélénkítés híveinek küzdelméből beszélnek ki. Az amerikai gazdaságélénkítési program sikeréhez mihamarabb piac kell, amit a fiskális restrikció politikája mellett döntő EU nem fog biztosítani. A vita valójában erről szól, s csak mellékterméke a kiállás a gaz IMF-fel szembeszálló kis európai ország és hős miniszterelnöke mellett.

Barroso beszélt a 2013-as újabb uniós költségvetési ciklusról, az eddigi hétéves periódus 5+5 évre cseréléséről, új prioritásokról, és a közös források hatékonyabb felhasználásáról is. A magyar kormány viszont ezekről is hallgat, így azt sem tudjuk, hogy a következő fél évben miért és kikkel akar majd küzdeni, és kikkel szövetkezni. Mi lenne itt a nemzeti érdek, ami a következő évtizedben hazánk uniós szerepét, lehetőségeit meghatározhatja - s ami egyben európai érdek is, hogy képviseletéhez partnereket tudjunk találni? A "több pénz" reménye önmagában nem fog teljesülni - ennél konkrétabb elképzeléseket azonban még csírájukban sem látni.

Az EB lépéseket tervez a foglalkoztatás növelése, a kkv-k támogatása vagy éppen az európai felsőoktatás és kutatás-fejlesztés megerősítése érdekében. Vajon ezek hol és mennyire egyeznek a magyar kormány elképzeléseivel? Barroso további fontos pontja az energiabiztonság és a zöldebb Európa volt - de vajon a közös energiapolitika megerősítése és a határokon átlépő szolgáltatási rendszerek ötlete találkozik-e az erősebb állami tulajdont preferáló magyar elképzelésekkel? Barroso deklarálta azt is, hogy az EU, a szabadság és jog térsége nem tűri el a rasszizmust, a kirekesztést és az antidemokratikus jelenségeket. Ez volt talán beszédének leggyengébb pontja - nemcsak azért, mert nem ítélte el Párizst a romák kitoloncolása miatt, hanem mert egyre inkább úgy tűnik, Európa sem egységesen, sem tagállami szinten nem képes kezelni az egyre erőteljesebb szociális és etnikai konfliktusokat. Jól tudjuk, hogy a magyar kormány e téren mivel néz szembe - de azt, hogy milyen európai javaslatokat támogat, netán tesz maga a tárgyban, még csak nem is sejtjük. A nacionalista retorika mindenesetre nehezen lesz összeegyeztethető az uniós elnökséggel; és akkor az Európai Központi Bank és a magyar kormány közötti vitáról a jegybanki függetlenségről még említést se tettünk.

*

Barroso utolsó megállapítása az unió egységes világpolitikai fellépéséről nem új szólam. Régóta tudjuk: a 450 millió állampolgárt s a fejlett államok jelentős részét tömörítő szervezet hatásosabban tud fellépni, mint bármelyik tagállama önmagában. Ez eddig nem, vagy csak részben valósult meg - most a magyar kormányon lesz a sor, hogy a következő fél évben saját szűk horizontján túltekintve ezt az ügyet is előrevigye. De a magyar kormány egyelőre csak magával van elfoglalva - az ellenzék meg a kormánnyal, esetleg egymással. Az önkormányzati választásokig még ki kell bírnunk valahogy ezt az érdektelenséget - de utána nincs tovább. Gondolkodni és dolgozni kell. Ennek híján egy lehetőség marad: nemzeti érdektelenségre hivatkozva mondjuk le az elnökséget, és írjuk ki a határra, hogy az ország átalakítás miatt nem üzemel.

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz. És már miért ne állítana listát, miért is ne akarna bejutni a Fővárosi Közgyűlésbe Magyar Péter pártja és az MKKP? Hisz’ nem csak a szűk pártérdek, hanem demokratikus közéletünk, illetőleg közéletünk demokratikusságának imperatívusza is azt követeli, hogy ha egy párt van, létezik és kitapintható közösségi igény is van rá, az méresse meg magát a nemes versenyben, és a verseny legyen nemes!

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?