Felelőtlenek

Publicisztika

Ez így komolytalan. Nagyon régóta már. Hogy mivel és mikor kezdődött? Témánk szerint - az euró bevezetése és a Brüsszelnek szeptember elsején leadandó magyar konvergenciaprogram (amely az euróbevezetés feltételeinek a megteremtését foglalja össze) - tekinthetjük kiindulópontnak a nagyobb pártok asszóit az uniós csatlakozásról.

Ez így komolytalan. Nagyon régóta már. Hogy mivel és mikor kezdődött? Témánk szerint - az euró bevezetése és a Brüsszelnek szeptember elsején leadandó magyar konvergenciaprogram (amely az euróbevezetés feltételeinek a megteremtését foglalja össze) - tekinthetjük kiindulópontnak a nagyobb pártok asszóit az uniós csatlakozásról. A sunyiságot, amivel a mainál jobb (és ugyancsak egy-két hétig élő) közvélemény-kutatási adatokért, pillanatnyi belpolitikai előnyökért összevissza kábították az embereket. A hazugság- és mellébeszélésözön skálája "az EU-ban nem lehet moslékkal etetni a disznót!" típusú emelkedett érveléstől kezdve az "unión kívül is van élet!" falusi virtuskodásán át az "EU-ból dől majd ide a lé, gyerekek!"-féle nagyzolásig terjedt.

Pedig egyszerűen és érthetően is lehetett volna beszélni: a belépéssel szerződést kötöttünk az EU-val, amely rögzíti jogainkat és kötelezettségeinket. Egyebek között azt is, hogy vállaljuk a közös valuta bevezetését - ami a mi érdekünk is. Az euróbevezetésnek világos feltételei vannak (az ún. maastrichti kritériumok, bővebben lásd Türelem a határon című írásunkat két héttel ezelőtt). Mi tehát az érdekünk? Az, hogy a kölcsönös előnyök reményében - és tudatában! - kötött szerződést betartsuk.

Ma is egyszerűen és érthetően kéne beszélni: a szerződést nem tartottuk be; azért nem, mert 2000 óta a kormányok rövid távú céljaikért, hatalmuk megtartásáért folyamatosan többet költöttek a megengedettnél, s eközben a polgári Magyarország erősödésének, a jóléti rendszerváltásnak vagy éppen a dübörgő gazdaságnak az illúziójával igyekeztek elfedni a valóságot. (De hiszen Gyurcsány Ferenc, sőt Medgyessy Péter is elismerte, hogy a jelenlegi helyzetért három kormány a felelős! Persze. De akkor kellett volna így gondolkodniuk, amikor még csak egy vagy két kormányra kellett mutogatni. A gödör alján a homlokra ütni, hogy "nocsak, hiszen a gödör alján vagyok!", ahhoz nem kellenek különleges képességek.)

Lapzártánk napján ismerteti Gyurcsány Ferenc a konvergenciaprogram tervezetét, amit aztán ötnapos társadalmi "vitára" bocsátanak, és amit a hozzászólásokra figyelemmel a hónap végén véglegesítenek, s postázzák Brüsszelbe. Az egyszerű és érthető beszéddel azonban továbbra is gond van: a múlt heti kiszivárogtatás (a program egy elővágott változatáról egyszerre fél tucat lap mondta büszkén, hogy "szerkesztőségünk birtokába jutott"), az azt követő nevetséges pénzügyminisztériumi nyilatkozat (miszerint a szakállamtitkár nem ismeri a dokumentumot) mindenre utal, csak nem egyértelműségre.

Nos, szerintünk a sok szám most arra utal, hogy az ún. maastrichti kritériumok közül kettővel fog Magyarország bűvészkedni: azzal, hogy az államadósság nem haladhatja meg a GDP 60 százalékát, meg azzal, hogy a költségvetési hiány nem lépheti túl a GDP 3 százalékát. Az előbbinél ugyanis van némi egérút: több is lehet az adósság 60 százaléknál, ha az az utolsó években csökkenő tendenciájú; így belefér akár a 70 is, ha előtte 73 meg 71 volt.

Az évek óta tartó politikai célú állami költekezés miatti hiányt (a bevétel és a kiadás negatív egyenlegét) többféleképpen lehet eltüntetni. Például szigorú, a kiadási és a bevételi oldalt egyidejűleg rendbetévő fiskális politikával, a pazarló struktúrákat átgondolt intézkedésekkel megváltoztató reformokkal. (Figyelem: az egészségügyi reform és az "átgondolt" jelző nem szinonimák!) Ha a "végső" tervezet (amiről e cikk írásakor mi semmit nem tudunk) és a kiszivárogtatott anyag jórészt ugyanaz, akkor nem erről van szó. Hiszen a kiadási oldalon a lefaragások korántsem olyan mértékűek, hogy elegendők volnának az egyensúly helyreállításához. Az okok persze politikaiak, de a helyzet nagyon is konkrét. Amit a bevételi oldal drasztikus (adó- és járulékemelések sora) növelése korántsem old meg.

Marad a másik út: alakítsuk hát át a hiányt adóssággá! Vegyünk föl hiteleket, az már annyiszor bevált! Mégpedig sokat, a költségvetési lukak tömködésére. Ám amivel nő az adósságállomány, és mivel a leminősítések után a korábbiaknál rosszabb kondíciók mellett kaphatunk kölcsönt, a kamatok újfent a költségvetést fogják terhelni. Jaj, majdnem elfeledtük: a megszorító csomagnak hála dől majd a sok adóforint, úgyhogy bírjuk a tempót; amit esetleg azzal is tudunk mérsékelni, hogy időben elhúzzuk a folyamatot.

Megjegyzendő, okoskodásunkban ellenzéki politikusok elemzéseire nem támaszkodhattunk, mert azok leragadtak a "hazudtak"-, "háborog a nép"-, "buktassunk csomagot!"-féle szómenéseknél. Csak a kiszivárogtatásokat vehettük figyelembe. Egyenes beszéd híján.

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz. És már miért ne állítana listát, miért is ne akarna bejutni a Fővárosi Közgyűlésbe Magyar Péter pártja és az MKKP? Hisz’ nem csak a szűk pártérdek, hanem demokratikus közéletünk, illetőleg közéletünk demokratikusságának imperatívusza is azt követeli, hogy ha egy párt van, létezik és kitapintható közösségi igény is van rá, az méresse meg magát a nemes versenyben, és a verseny legyen nemes!

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?