Janisch Attila: A kisebbségi komplexusokkal és üldöztetési mániával terhelt ember elégtételre vágyik

  • Janisch Attila
  • 2018. március 16.

Publicisztika

Orbán paranoiája és nemzeti irracionalizmusa.

Orbán már évekkel ezelőtt, a tusnádfürdői szabadegyetemi beszédében bejelentette, hogy a következőkben Magyarországon bármi megtörténhet. És tartja is a szavát. Magyarországon azóta is ez a „bármi” történik. Tudniillik annak az Orbán teremtette alternatív valóságnak a fordulatai, amelynek a szabályai kívül esnek a józan ész határain.

Orbán paranoid világszemlélete – amelyet ő menedzselhető politikai irányvonallá tett – vált a magyarországi mindennapok meghatározójává. Politikai sikerré, hatalommá konvertálható felismerés volt, hogy a személyes üldözési mániái milyen tökéletes harmóniában illeszkednek a paranoid magyar habitushoz, s hogy ezek milyen elválaszthatatlanul egyesíthetők a mindkettő fundamentumát jelentő gyűlöletben.

false

 

Fotó: MTI

Egy ember és egy nép(csoport)

kisebbrendűségi komplexusa, kielégületlensége, üldözési mániája

lett az Orbán vezényelte országos haláltánc-politika mozgatója, filozófiai alapvetése. Az államvallássá tett gyűlölet. Mindezekből pedig egyenes ágon következik a bosszú és az elégtétel szomjúhozása.

A kisebbségi komplexusokkal és üldöztetési mániával terhelt ember elégtételre vágyik. Remegve, sóváran várja a pillanatot, amikor olyan helyzetbe kerülhet, amelyben elégtételt vehet mindazokért a sérelmekért, amelyeket másoktól elszenvedett. Az mindegy, hogy ezek valós vagy csupán vélt sérelmek, hiszen a paranoia alternatív valóságtudat, amelyben nem a racionális érvek, hanem az irracionalitás vaslogikája a domináns. Márpedig az irracionális a legkevésbé sem rendezetlen, zavaros világ, hanem precízen rendszerbe szervezett, sőt a törvényei még kényszerítőbbek, még áthághatatlanabbak, mint a racionális világ szabályai. S ez még akkor is így van, ha a racionalitás felől nézve mindez csak

a szétesés egyre terjedő káoszaként

érzékelhető. Az irracionális törvényeit és rendjét nem változtatja meg, nem rendezi át a racionalitás. Épp fordítva: az irracionális hatol be egyre mélyebben a racionálisba és változtatja át irracionálissá. Irreverzibilis a folyamat, hiszen az irracionális csak kívülről nézve tűnik irracionálisnak, belülről (mindazok számára, akiket már magába olvasztott) a legracionálisabb világrend lesz, amely leglogikusabban következetes ok és okozati összefüggésekre épül. Így lesz (lett) Orbán személyes paranoid irracionalitásából országot fertőző, kollektív, nemzeti irracionalizmus.

E nemzeti irracionalizmus és

az államvallássá tett gyűlölet „úrfelmutatása”

volt a miniszterelnök március 15-i beszéde, amelynek keretében Orbán ismételten és sokadszor felmutatta önmagát mint megváltót, és ismételten és sokadszor megnevezte a magyar népet, országot és valóságot fenyegető Gonoszt. Újszerű elem, hogy a ceremónia csúcspontján meghirdette – a közösen vállalt szent harc eredményeként – a Bosszú és az Elégtétel eljövetelét.

De ezen sincs mit csodálkozni, hiszen nem történik más, csak tovább épül és erősödik a nemzeti irracionalizmus, amelynek Orbán a legfőbb prófétája. A bosszú és az elégtétel pedig szerves része, eredője a korábban meghirdetett Bárminek.

 

 

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.