Mindenkinek a maga keresztjét

  • 1996. október 31.

Publicisztika

Már megint az apparátus. Egy percnyi figyelmetlenség, és itt a baj: aki emlékezetében a tegnapi székelykáposztán túl is képes felidézni eseményeket, annak kihagyott a szívverése. Elkészült a lista, mindenféle kitüntetendő nevekkel, és igazából senki sem tudja, hogy került rá Porubszky István neve, aki festő, szereti a szotyolát és Potyka bácsiként bőrfejűeket patronált, nehéz elképzelni, hogy a mai koalícióra szavazott volna.
Már megint az apparátus. Egy percnyi figyelmetlenség, és itt a baj: aki emlékezetében a tegnapi székelykáposztán túl is képes felidézni eseményeket, annak kihagyott a szívverése. Elkészült a lista, mindenféle kitüntetendő nevekkel, és igazából senki sem tudja, hogy került rá Porubszky István neve, aki festő, szereti a szotyolát és Potyka bácsiként bőrfejűeket patronált, nehéz elképzelni, hogy a mai koalícióra szavazott volna.Mindenkinek a maga keresztjét

Számít-e a kitüntetések odaítélésekor a politikai hitvallás? Azt kell erre mondani, hogy az a jó, ha nem. Mégis, sem a belügyminiszter, sem a miniszterelnök, sem a köztársasági elnök nem lehet különösebben büszke, Porubszky - amíg a rendszerváltás utáni úgynevezett közélet, úgymond, szereplője volt - nem cselekedett semmit, ami kitüntetésre érdemesítette volna.

Most már nyilván semmit se lehet tenni. Csak nem mennek oda az emberhez, hogy izé, az úgy volt, hogy nem is magára gondoltunk, hanem Porubszky Istvánra, szintén festő, na persze nem annyira világhírű, csak kicsit, de azért ötvenhatos ő is és izé... szóval borzasztó félreértés történt, mert ez az ő kitüntetése lenne, bejön érte a talált tárgyak osztályára és elviszi. Hisz tudja maga is, milyenek a magyar nevek, felüt egy telefonkönyvet, csupa Kovács, Szabó és Porubszky. Roppant kellemetlen, de nincs mit tenni, tessék szépen visszaadni. Nem adja.

Vagy tegyük fel, hogy csak liberális ármány volt az egész: Potyka bácsi besétált a csapdába, és örökre el lett vágva a bázisnál, úgymond. Hogy néz ezután patronáltjai szemébe, miután Göncztől kitüntetést fogadott el.

Ez a változat nehezen hihető. Most már csak előre lehet menekülni: fel kell vásárolni a fellelhető és még előkészületben lévő Porubszky-műveket - a Legelésző Leánykát Rózsaszínben, a Tanzániai Diplomatát Ütlegelő Leventéket vagy a Részegen Okádó Halászokat, ha vannak ilyenek -, és költségvetési forrásból méltó helyen (egy Porubszky Múzeumban, például) elhelyezni őket, katalógusokat nyomtatni, turistákat becsalogatni, reprodukciókat rájuk sózni, sokért.

A bejárat fölé pedig ki kellene írni: "A hálás utókor felejt és jutalmaz."

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.