Nemere bevall

  • 2004. október 28.

Publicisztika

Novák Dezsõ vallomása, miszerint tizenhat éven át szolgálta a III/III-as ügyosztályt, nem ért minket meglepetésként. Augusztusban Tischler János történész a Rubiconban publikált egy jókora csokrot "Nemere" besúgói jelentéseibõl. Ezek alapján minden futballõrült beazonosíthatta õt (az egykori csapattárs Varga Zoltán korábbi interjúja csak célozgatott, többeket is alaptalan gyanúba keverve).

Novák Dezső vallomása, miszerint tizenhat éven át szolgálta a III/III-as ügyosztályt, nem ért minket meglepetésként. Augusztusban Tischler János történész a Rubiconban publikált egy jókora csokrot "Nemere" besúgói jelentéseiből. Ezek alapján minden futballőrült beazonosíthatta őt (az egykori csapattárs Varga Zoltán korábbi interjúja csak célozgatott, többeket is alaptalan gyanúba keverve).

Hagyjuk most a bulvárlapok kedvenc témáját - vajon megbocsátanak-e az egykori csapattársak, vagy örök a harag. Aki akar, megbocsát, más meg úgyis csak az ürügyet kereste, a harag eredete esetleg egészen más természetű - jellemző, hogy egy egykori, utóbb szintén emigrált csapattárs még mindig cserbenhagyásnak értelmezi Varga 1968-as "disszidálását", ami azért szintén sajátos kórtünet. Mindez már késő bánat. A társadalmi méretű katarzis elmaradt, csak a magán- (esetleg kiscsoportos) tragédiák maradnak, s lassan feledésbe merül, hogy a most elszigetelten nyilvánossá vált esetek egykor egységes rendszert alkottak, az egykori rendőrállam logikája szerint. Bár nem a kommunista rezsim ambicionálta először az ország behálózását informátorokkal és operatív tisztekkel, de nálunk először a szoc. belügynek sikerült abszolválni a feladatot. A felszínre bukó töredékek ismeretében annyi máris világossá vált, hogy történelmünk államszocialista kitérőjét lehetetlen feldolgozni a besúgójelentések s az informátorok kiterjedt körének ismerete nélkül. Elvégre a jelentések tartalma rendre visszahatott mind a jelentők, mind a jelentettek életére. Ezek nélkül nem tudható, mit és mennyit ismertek a besúgójelentéseket olvasgató vezetők az alattvalók életéből, s e tudásuk milyen további, az emberi sorsokat befolyásoló döntéseket indukált. A látszat ezúttal is csalóka: eddig ugyanis csak ilyen-olyan magyar celebritykről derült ki: rendszeresen jelentettek (esetleg szintén népszerű) honfitársaikról. De nem szóltunk a névtelen tízezrektől, akik számára jóval kisebb tétre ment a játék - bár ők is szorgalmasan besúgtak, mégsem lett belőlük aranylemezes rocksztár vagy világválogatott.

Igen, a rendszerváltás napjaiban kellett volna egy nagy levegőt venni, Gauck Intézetet gründolni, ügynöklistát (és tartótisztlistát, operatívtiszt-listát!) nyilvánosságra hozni, asztalt borítani, ügynöki jelentéseket szabadon kutathatóvá tenni. Tudjuk, nem így történt. Túl sokak érdekével ütközött volna ez a lépés, jelenleg tehát a törvények személyiségi jogokra, állambiztonsági érdekekre hivatkozva jobban védik az egykori ügynököt, mint a besúgottat. Persze csak egy bizonyos pontig, mert a papírok így is kellően beszédesek, az igazság pedig apránként kiderül. Az eredmény pedig: a "ne bolygassuk a múltat" bornírt nyugalma helyett naponta, hetente, havonta zúdul a nyakunkba az előző rezsim bomlásnak indult szerves hulladéka. Csak győzzük az orrunkat befogni!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.